Asuntolaina 520.000e
Hiukan hirvittää uuden asuntomme osto, vaikka ihan hyvätuloisia olemmekin. Eläkeikään asti maksetaan 3200e/kk. Ei kyllä ole mitään särkymävaraa. Toivotaan että kaikki menee hyvin...
Kommentit (15)
Onko jollain noin paljon lainaa???
En IKINÄ uskaltaisi. Mitkä teidän tulot on?
Aika riski summa jos korot nousee. Ja muutenkin. Mitä järkeä?
Onhan se aika iso. Minullakin on 297 000 ja olen 3 lapsen yh. Välillä hirvittää, mutta ei kannata ajatella liikaa. Toivottavasti kaikki menee hyvin.
Ei mitään järkeä. Itsellä vähän enemmän asuntolainaa, mutta siinä on se ero, että sen maksaa kokonaan useampi vuokralainen.
Nämä vastaajat, joille tuo on ihan utopistinen summa, eivät elä samoissa tuloluokissa tai elä samoilla alueilla kuin me. Meillä on hyvät tulot ja asuntolaina on mitoitettu niin, että sitä pystyy lyhentämään myös yksinään, jos toiselle käy jotain (työttömyys esimerkiksi).
Meillä on asuntolainaa jäljellä "enää" 296 000 ja on maksettu sitä jo kohta 8 vuotta. Laina lyhenee 2100 euroa kuussa (tähän päälle korot ja marginaali). Alunperin lainaa oli ihan vähän alle 500 000 euroa. Asunto maksoi 840 000 euroa ja tuo loppusumma saatiin, kun myytiin omat velattomat asuntomme.
Riippuu täysin tuloista. Minusta tuo ei kuulosta erityisen hurjalta. Meillä on asuntolainaa 500 000€, vuosi ehditty nyt lyhentämään. Lyhennyksiin menee tällä hetkellä 1 600€/kk (korkoinensa), ja se tulee myöhemmin nousemaan lukemaan 2 300€/kk (vuosien päästä pikkuhiljaa) Tulot minulla 40 000€/v ja miehellä vuodesta riippuen 50-80 000€/v. Nettona saamme kuukausittain tilille yhteensä 6 000€ nyt kun mieheni tienaa "vain" 50 000€/v (nyt on huono vuosi :)). 6 000:sta eurosta 2 000€ menee lainanlyhennyksiin, sähköön, vakuutukseen jne. eli asumiseen. Minun mielestäni tuo on ihan täysin ok summa maksaa laadukkaasta asumisesta (vastavalmistunut 300 neliön talo).
Olemme laskeneet, että pärjäämme, vaikka toinen meistä jäisi työttömäksi pidemmäksikin aikaa. Sitten täytyisi vain karsia muusta. En ole hetkeäkään katunut tätä päätöstä. Mitä järkeä olisi elää pienessä, vanhassa talossa, jos silloin elämiseen menisi muutama satanen, tai vaikka tonnikin kuukaudessa vähemmän? Silloin olisi päänvaivana tilanpuute, jatkuvat remontit ja yleisesti matalampi elintaso. Mielellämme maksamme hieman enemmän laadukkaasta asumisesta, ja kyllä näillä tuloilla voi tuon verran maksaakin.
Huhhuh :D Kyllä todellakaan ei eletä samoissa tuloluokissa. Itsellä asuntolainaa 130k ja se on jo ihan todella iso raha näillä tuloilla, mitkä mulla ja miehellä on, palkat ovat niin huonot, samalla tavalla tutut ovat yhtä "köyhiä", täällä päin vaan harvat ja valitut tienaa tuollaisia summia, hyvä jos kaupunginjohtajatkaan, saatika etä monikaan asuisi noin prameasti.
Mutta toisaalta äärimmäisen helppoa ymmärtää, miksi parempituloisilla ei ole hajuakaan sen keskivertoporukan, saati pienituloisten elämästä ja ahdingosta. Jos maksaa vuodessa moninkertaisen määrän pelkkää asuntolainaa, kuin mitä toinen tienaa bruttona tekemällä kolmivuorotyötä ylitöineen, niin sitä voi olla hankala ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh :D Kyllä todellakaan ei eletä samoissa tuloluokissa. Itsellä asuntolainaa 130k ja se on jo ihan todella iso raha näillä tuloilla, mitkä mulla ja miehellä on, palkat ovat niin huonot, samalla tavalla tutut ovat yhtä "köyhiä", täällä päin vaan harvat ja valitut tienaa tuollaisia summia, hyvä jos kaupunginjohtajatkaan, saatika etä monikaan asuisi noin prameasti.
Mutta toisaalta äärimmäisen helppoa ymmärtää, miksi parempituloisilla ei ole hajuakaan sen keskivertoporukan, saati pienituloisten elämästä ja ahdingosta. Jos maksaa vuodessa moninkertaisen määrän pelkkää asuntolainaa, kuin mitä toinen tienaa bruttona tekemällä kolmivuorotyötä ylitöineen, niin sitä voi olla hankala ajatella.
No sehän tässä hirvittääkin kun nytkin on aina tili tyhjänä 2 viikkoa ennen palkkapäivää. Ja lisää lainaa aika paljon ollaan ottamassa. Perustuu siihen, että turha kulutus loppuisi ja ne rahat ohjattaisiin lainan maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä tulot teillä sitten on? Olen tuo, joka kertoi tuossa aiemmassa viestissä myös perheen tulot. Itse olen lapsuuteni elänyt yksinhuoltajaperheessä, jossa todellakin oli rahasta tiukkaa. Vaatteet minulla oli aina serkkujen vanhat, ja joinain talvina minulla ei ollut ollenkaan esim. talvitakkia tai -kenkiä. Että minä todella tiedän mitä se kituuttaminen on, valitettavasti. Opiskeluaikoina en myöskään saanut minkäänlaista taloudellista apua keltään, vaan ihan sillä opintorahalla porskutettiin eteenpäin. Onneksi nyt asiat ovat todella paljon paremmin, ja pääsimme mieheni kanssa hyviin töihin. Nyt se köyhyydessä eläminen tuntuu jo melko kaukaiselta, vaikka ei siitä montaa vuotta ole, kun valmistuin. Kyllä sitä kuitenkin välillä ihmetyttää, miten ihmisillä ei ihan oikeasti ole rahaa tehdä vaikkapa puuroa maitoon, vaan täytyy tehdä veteen säästösyistä. Ja ettei ole varaa ostaa lapsille sään- ja vuodenajanmukaisia vaatteita. Aika kurjalta kuulostaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä tulot teillä sitten on? Olen tuo, joka kertoi tuossa aiemmassa viestissä myös perheen tulot. Itse olen lapsuuteni elänyt yksinhuoltajaperheessä, jossa todellakin oli rahasta tiukkaa. Vaatteet minulla oli aina serkkujen vanhat, ja joinain talvina minulla ei ollut ollenkaan esim. talvitakkia tai -kenkiä. Että minä todella tiedän mitä se kituuttaminen on, valitettavasti. Opiskeluaikoina en myöskään saanut minkäänlaista taloudellista apua keltään, vaan ihan sillä opintorahalla porskutettiin eteenpäin. Onneksi nyt asiat ovat todella paljon paremmin, ja pääsimme mieheni kanssa hyviin töihin. Nyt se köyhyydessä eläminen tuntuu jo melko kaukaiselta, vaikka ei siitä montaa vuotta ole, kun valmistuin. Kyllä sitä kuitenkin välillä ihmetyttää, miten ihmisillä ei ihan oikeasti ole rahaa tehdä vaikkapa puuroa maitoon, vaan täytyy tehdä veteen säästösyistä. Ja ettei ole varaa ostaa lapsille sään- ja vuodenajanmukaisia vaatteita. Aika kurjalta kuulostaa!
Tällä hetkellä tulot miehellä n. 25k vuosi, itselläni oli aiemmin samaa luokkaa, mutta tuli työttömyyttä ja alanvaihto, saimme myös lapsen välissä, jota olen hoitanut välillä kotona, joten 15-18k tällä hetkellä. Kyllä me siis tuollakin pärjätään ihan mukavasti, on varaa ruokaan ja lainoihin menee vajaa 800e/kk, mutta tuollainen 500 000-800 000€ asuntolaina tuntuu ihan mielettömän suurelta, me ei saataisi sitä ikinä maksettua.
Harmittaa, ettei itse älynnyt nuorempana tavoitella parempaa, olisi pitänyt hankkia parempi koulutus ja muuttaa pois pieneltä paikkakunnalta. Mies kyllä opiskeli korkeakoulututkintoa, mutta motivaatio hiipui ja töihinmeno tuntui silloin paremmalta ajatukselta. Silloin ajatteli, että kyllä duunarin palkallakin elää ihan hyvin, ja asettautui ostamalla talon. Nyt on sitten taantuma ja taloa likipitäin mahdoton saada myytyä, talokauppa ei täällä käy ja yt:t pyörii joka firmassa :/.
En kadehdi kuitenkaan, minulla olisi ollut samat lähtökohdat tulla parempituloiseksi, mutta ikäänkuin tyydyin turhan vähään. Ei kai kuitenkaan ole ikinä liian myöhäistä tavoitella parempaa. :) Enkä kirjoittanut tuota aiempaa sillä mielellä, ettäkö ei hyvästä toimeentulosta pitäisikin nauttia ja iloita. Tarkoitin lähinnä sitä, että jos joku on lapsesta saakka tottunut korkeaan elintasoon, voi olla vaikea edes käsittää, että Suomessakin kuitenkin on myös ihmisiä, jotka elää jollain 500-1000e/kk.
En oikein ymmärrä tämän topicin pointtia kun ei minkään näköistä kysymystä ole ap:llä.
Ilmeisesti haluat vain julistaa velkaasi maailmalle?
Annetaan sitten huomiota: voi sua raasua..
No eikös se pointti tuossa tullut: on varaa lainaan ja talon ostamiseen, mutta onhan 500k suuri summa, se on hyväkin että mietityttää, riittääkö varmasti rahat. Näin käsitin. Ei kai aina tarvitse olla mitään kysymystä, paljoltihan ketjut ovat vapaamuotoista pohdintaakin eri aiheista.
Vierailija kirjoitti:
Juu,mutta sekin kannattaa muistaa,että kaikkialla ei saa samaa samalla rahalla.Itse asun paikassa jossa 130000 eurolla saisi Ehkä yksiön.Pk-seudulla otetaan isoja lainoja,siis ne jotka sitä saa.Itse asun vuokralla.
Hui... Älkää kiintykö seiniin, jos asunto onkin nopeasti muutettava rahaksi.
N37, velaton, oma asunto.