Silmälasi ihmiset, mitä eroa yksi- moniteholinsseillä?
Eli jos mulla on eri vahvuudet silmissä niin onko monitehot vai pitääkö toisessa olla miinusta ja toisessa plussaa?
Ihan uusi juttu niin siksipä kyselen tässä tyhmiä.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Eli jos mulla on eri vahvuudet silmissä niin onko monitehot vai pitääkö toisessa olla miinusta ja toisessa plussaa?
Ihan uusi juttu niin siksipä kyselen tässä tyhmiä.
ja vielä vastaus tähän, että on ihan tavallista, että eri silmissä on eri vahvuudet linsseissä ja erot voi olla isojakin. Se että toisessa olisi plussaa ja toisessa miinusta lienee kuitenkin aika harvinaista. Monitehoista puhutaan kuitenkin vasta silloin kun yhdessä ja samassa linssissä tarvitaan kahta eri vahvuutta ("ikänäkö").
Plussat ja miinukset liittyy siihen, minkä tyyppistä taittovirhettä on. Jos linssissä on miinusta, ihminen näkee hyvin lähelle, muttei kauas, jos miinusta, näkee hyvin kauas muttei lähelle.
Monitehot tarkoittaa sitä, että ihmisen lähi- ja kaukonäössä on eroa. Usein puhutaan myös ikänäöstä, sillä tyypillisesti silmä ei vanhemmiten enää mukaudu niin vaivatta lähelle ja kauas terävästi näkemiseen, joten linsseissä on alaosassa terävään lähinäköön sopiva vahvuus ja yläosassa kauemmas katsomiseen tarvittava vahvuus. Esimerkiksi mulla tämä tarkoittaa, että mulla on enemmän miinusta ylhäällä ja vähemmän alhaalla linssissä.
Lisäksi voi olla hajataittoa, joka voi vaihtaa suuntaa milloin mitenkin :D