Uskovainen kristitty, kuinka usein lankeat syntiin?
Suunnilleen? Ja kauan olet ollut uskossa? Lankeatko nykyään harvemmin kuin uskosi alkutaipaleella?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
En ole uskovainen, mutta ihan mielenkiinnosta, miten määritätte ylensyönnin ja sovellatteko sitä nykyaikaan? Onko se sitä että syö liikaa epäterveellisiä herkkuja, itsensä lihottaminen ylipainoiseksi vai enemmän nykyaikasesti ruokahävikin aiheuttamista vai mitä? Raamatun aikoihin tuo varmaan käsitettiin eri tavalla.
Katolisen kirkon kuolemansynnit pitää ottaa varauksella...
Synti on jotain sellaista, mikä erottaa ihmisen Jumalasta.
Olen uskovainen, mutta koko ajan tulee mieleen inhottavuuksia. Ajatuksin, sanoin ja teoin olen rikkonut ja tehnyt syntiä. Jumala rakastaa syntisiä ihmisiä. Olen armokeskeinen, en syntikeskeinen.
Olin.jokusen vuoden työssä ulkomailla ja minulla oli kollegoja nuoria irlantilaisia. He olivat kaikki katolisesta perheistä ja usko syvässä heissä ja kulttuurissaan. Se ei estänyt reipasta menoa maanantaista lauantaihin: ryypiskeltiin ja harrastettiin ehkä esiaviolllista seksiäkin. Kun sunnuntaiaamu koitti pistettiin pyhävaatteet päälle mentiin messuun, lausuttiin kolme hail maryä ja käytiin ripillä ja naps, taas oli puhdas olo ja voi rillutella seuraavan viikon. Kätevä uskonto se.
Tärkeintä on ajatella, että Jumala on hyvä. Hän on henki, joka on kaikkialla. Ihmisten sydämessä, kasveissa eläimissä. Ihmistä ja eläintä minä armahdan. Ihmisellä on tärkeä rooli. Meidän pitää viljellä ja varjella luomakuntaa. Hoitaa lapsia, heikompia, pitää huolta eläimistä ja kasveista.
Varmaan se että kaiken saa anteeksi myös altistaa rikoksiin. Jos mietitään vaikka persuja jotka oksentelee eduskunnan käytäville ja ahdistelee naisia mutta on silti uskiksien kultapojuja.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on ajatella, että Jumala on hyvä. Hän on henki, joka on kaikkialla. Ihmisten sydämessä, kasveissa eläimissä. Ihmistä ja eläintä minä armahdan. Ihmisellä on tärkeä rooli. Meidän pitää viljellä ja varjella luomakuntaa. Hoitaa lapsia, heikompia, pitää huolta eläimistä ja kasveista.
Todella huono suunnittelija jumala on, jos ihmisen on tarkoittanut eläimistä ja kasveista huolehtimaan. Kasvit ja eläimet pärjäisivät oikein hyvin, jos ihmistä ei olisi.
Ihmiset kiusaavat toisiaan kaikella. Kuolemansynti ei voi millään olla ylensyöntiä.
Vaan jos elää yltäkylläisyydessä eikä avusta köyhää, silloin se on syntiä.
Paavali sanoi älköön kukaan tuomitko syömisestä tai juomisesta.
Itse ole tienannut kapean leipäni, joskus syön hienosti, laitan myös rahaa avustuksiin.
Jos joku näkee vaivaa syömisestäni, vaikka itse ollut paljon siivellä, saan toki loukkaantua.