Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärtyvän suolen kysymys

Vierailija
12.04.2016 |

Kaikki oireeni viittaa ärtyvään suolistoon. Mistä ihmeestä te samasta vaivasta kärsivät tiedätte mistä suolisto on milloinkin ärtyny? Onko se tunti sitten syöty vielä vatsalaukussa oleva vai pidemmällä suolistossa oleva jopa eilen syöty? Itselläni on ummetuspainotteinen niin en todellakaan pysty päättelemään mistä syömisestä ärtymystä tulee.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siitä syystä ruokavaliosta eliminoidaan kaikki fodmap-hiilihydraatteja sisältävät tuotteet, syödään niin viikko tai kaksi, minkä jälkeen ruoka-aineita palautellaan yksi kerrallaan ja rauhallisella tahdilla, jotta nähdään sopivat ja epäsopivat aineet.

Joillekin palkokasvit ovat pahimpia, joillekin maito ja gluteeniviljat aiheuttavat pahoja oireita. Noissa viljoissa kannattaa kuitenkin muistaa, että fodmapissa ei varsinaisesti vältellä gluteenia (=proteiini), vaan samoissa viljoissa olevia tiettyjä hiilihydraattityyppejä.

Vierailija
2/8 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poissulkemalla. Vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Syö pari, kolme päivää todella kevyesti ja sitten lähdet kokeilemaan, ensin sillä, mitä epäilet eniten aiheuttajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin Fodmap-ruokavalion, jossa karsitaan tietyt ruoka-aineet ruokavaliosta. "Eliminaatiovaiheen" jälkeen ruoka-aineita lisätään takaisin ruokavalioon yksi kerrallaan ja yksi tietty "ryhmä" kerrallaan ja katsotaan miten ne vaikuttaa vatsaan. Siitä saa aika hyvän käsityksen, että mistä vatsa kiukuttelee. Nykyään minulla on selvillä, että mitä vatsa kestää (+millaisia määriä) ja mitä ei. Syön sitten tietysti sen mukaan, että mitä vatsa kestää. Ja nykyään jos vatsa siltikin kiukuttelee, aika helposti pystyy päättelemään, että vatsa kiukuttelee koska olen nukkunut huonosti, koska jännitin jotain, koska stressaan jne.

Vierailija
4/8 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkeile jättää esim eka maito pois ja katot auttaako.Jos ei jeesi niin sit se takasin ja jätät viljat.Jos sekää ei auta niin sitte vaikka tärkkelyksetön.Ja pari viikkoo aina tälleen.Siitä se selkiää.

Ite tekisin siis näin ja sit alkasin testailla sipuleita ja muita yksittäisiä.

Ai niin ja ruokapäiväkirja voi jeesiä mutta merkkaa jokkainen suuhun laittamas asia.Aina.

T.mahavammanen joka paljastu keliaakikoks

Vierailija
5/8 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ei mikään sula. On tosi helppo nappasta hemapa pussista 1dl ja katsoa kun se suihkuaa  rööristä ulos.

Hampurilaisen jos syö niin siinä sappivaahdossa näkyy ne seesam siemenet.

hemapa ruuassa tulee kaikki kuoret ulos ja ne kokonaisina, joiden kuorta ei kerennyt puraisemaan ennen nielemistä.

Salaatit tulee ulos ennätysvauhtia naattivihreinä.  

Ripuloin myös noin 20 kertaa päivässä, lähinnä silloin jos olen niellyt jotain kuten ruokaa tai juomaa.

Olen yrittänyt erilaisia ruokavalioita, mutta suolisto ei vaan kestä. Tällaista se on elää ärtyneen suoliston kanssa. Mikään ei auta.

Vierailija
6/8 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla ei mikään sula. On tosi helppo nappasta hemapa pussista 1dl ja katsoa kun se suihkuaa  rööristä ulos.

Hampurilaisen jos syö niin siinä sappivaahdossa näkyy ne seesam siemenet.

hemapa ruuassa tulee kaikki kuoret ulos ja ne kokonaisina, joiden kuorta ei kerennyt puraisemaan ennen nielemistä.

Salaatit tulee ulos ennätysvauhtia naattivihreinä.  

Ripuloin myös noin 20 kertaa päivässä, lähinnä silloin jos olen niellyt jotain kuten ruokaa tai juomaa.

Olen yrittänyt erilaisia ruokavalioita, mutta suolisto ei vaan kestä. Tällaista se on elää ärtyneen suoliston kanssa. Mikään ei auta.

Onko sulla verta ulosteen mukana? Tai onko suolistoa ylipäätään tutkittu lääkärissä? Ravintoaineet eivät taida sulla kunnolla imeytyä, joten olisi siltäkin kannalta hyvä tutkia. Kyseessähän saattaa olla Crohnin tauti, tai sitten vain normaalia ärtyisämpi suoli.

Vierailija
7/8 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyvässä suolessa pitäisi jättää viljat pois kokonaan. Ja syödä oikeaa ruokaa, ei mitään teollista mukaterveellistä.

Vierailija
8/8 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärtyvässä suolessa pitäisi jättää viljat pois kokonaan.

Ei tarvitse, riittää kun syö gluteenitonta. Niin minäkin teen ja ärtynyt suoleni voi hyvin.