Ensiaputilanne - mitä tekisit
Eli kadulla näkisit kun joku vieras henkilö tuupertuu maahan saaden sydänkohtauksen. Lähistöllä et näkisi ketään muuta joka voisi auttaa ja olet ainoa paikallaolija. Paikkakunta olisi vähän hiljaisempi ja ambulanssinkin tulo kestäisi kauemmin. Joutuisit todennäköisesti antamaan tälle henkilölle jonkinlaista ensiapua. Mitä tekisit?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EA-kurssilla puhuttiin tuosta että jos on joku laitapuolen kulkija jolle ei tartuntariskin vuoksi uskalla antaa tekohengitystä eikä ole suojaa mukana, ei tarvitse antaa. Soittaa häkeen ja toimii ohjeiden mukaan. Riittää kun tekee voitavansa niissä rajoissa ettei riskeeraa omaa terveyttään. Mutta toki auttaa pitää! Vai mikä tässä oli pointtina?
Kyllä sitä painelua voi tehdä ilman puhalluksiakin. Veressä on aina jäännöshappea sen verran jäljellä, että saa muutaman minuutin lisäaikaa!
Niin sitä juuri tarkoitin että se puhallus ei ole välttämätön. Paineluelvytystä voi silti tehdä ja siihen kyllä häke ohjeistaa jos ei ole tuttua hommaa.
Soittaisin 112. Laittaisin henkilön istumaan niin, että henkitiet ovat auki ja rauhottelisin henkilöä. Jos mukana hänellä tai minulla on disperiniä niin annan sen. Sitten odotellaan ambulanssia. Jos sydän pysähtyy niin sitten laittaisin makaamaan ja aloittaisi painelut.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään hätäkeskus ohjeistaa vain painelut. Eli puhalluksista on luovuttu jos et ole käynyt ensiapukurssia. Olen ollut kolaritilanteessa jossa hätäkeskus antoi todella yksityiskohtaisia ja selkeitä neuvoja siihen asti kun ambulanssi tuli paikalle. Kertoivat myös arvion kauanko avub tuleminen kestää ym.
Totta enää ei tarvitse puhallella kuin lapsille. Kaksi kertaa olen ollut tuollaisessa tilanteessa, toisen kerran yksin, aina olen ajatellut että panikkiin siinä menee varsinkin jos näen verta, niin ei käynyt mutta debriefingiä kyllä tarvitsin.
Kysyisin täältä mitä tehdä ;) no ei nyt kai, soittaisin häkeen ja toimisin saamieni ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Soittaisin 112. Laittaisin henkilön istumaan niin, että henkitiet ovat auki ja rauhottelisin henkilöä. Jos mukana hänellä tai minulla on disperiniä niin annan sen. Sitten odotellaan ambulanssia. Jos sydän pysähtyy niin sitten laittaisin makaamaan ja aloittaisi painelut.
osaisit tehdä diagnoosin että sydänkohtaus on menossa eikä esimaivoverenvuoto
Jonny Kuoppala oli siis oikeassa noista tartuntataudeista.
Kertoi facebookissa, että ratikassa joku koditon ja alkoholisoitunut oli kaatunut mutta hän , Kuoppala ei ollut auttanut ylös näiden mahdollisten tautiriskien takia.
Johan siellä kukkahatut innostuivat eivätkä yhtään ymmärtäneet Kuoppalan tarkoitusperiä.
En kyllä itsekään koskisi ellei olisi hanskoja tms.
Sydänkohtausta vaikea diagnosoida katsomalla... Mutta ellei ptls olisi heräteltävissä eikä ilmavirta tuntuisi, soittaisin 112 ja aloittaisin painantaelvytyksen tahdilla 100/min ja jatkaisin niin kauan että ptls virkoasi, ensihoitajat tulisivat paikalle tai omat voimat loppuisivat täysin.
Ottaisin siltä lompakosta rahat ja ehkä puhelimen. Laittaisin periscopen ja sitte tulisin tänne kertomaan. Sitten soittaisin 112
Tosi epäselvästi muotoiltu kysymys. Ensinnäkin, tarkoittaako tuupertuminen sitä, että henkilö menee elottomaksi vai tajuttomaksi? Tarkistaisin sen, soittaisin hätäkeskukseen ja muuten toimisin sen mukaan onko eloton vai tajuton (elvytys tai herättely + kylkiasento jne.)
Enkä edes tietäisi onko henkilö saanut sydänkohtauksen, ennen kun hänet on tutkittu kunnolla ambulanssissa/sairaalassa.
Hälyttäisin apua ja hoitaisin kykyjeni mukaan.
T.ensihoitaja
Soittaisin 112 ja sen jälkeen mun lääkärimiehelle, jonka ohjeisiin luottaisin tilanteessa 100% enemmän kun hätäkeskuksessa puhelimeen vastanneen sairaanhoitajan...