Kunta pakottaa menemään "ilmaiseksi kouluavustajaksi". Ihan hullua! Olen pätevä ope
Sijaisuuksia ei ole ollut, työttömyyttä tuli täyteen ne maagiset 300, jonka jälkeen kunta joutuu maksamaan puolet työmarkkinatuesta.
Järjetöntä tässä on se että sijaisuuksia ei ole juuri sen vuoksi koska kouluavustajat on laitettu paikkaamaan opettajien poissaolot, päteviä opettajia ei saa palkata. Nyt minun pitäisi siis mennä työkokeiluun kouluavustajaksi 9 eurolla per päivä, yhdestä sijaisTUNNISTA saisin lukiossa n. 40 euroa.
Kommentit (22)
No mut hei cmon, ei se väärin oo kun saat arvokasta työkokemusta ja 2% mahdollisuudella pääset sinne oikeisiin töihin. T: te-keskus
Ihan mieletön säästö kunnalle, työttömät opettajat opettamaan ilmaiseksi!
Ilmeisesti et sitten olekaan pätevä, kun kutsuja ei ole tullut...
Vierailija kirjoitti:
No mut hei cmon, ei se väärin oo kun saat arvokasta työkokemusta ja 2% mahdollisuudella pääset sinne oikeisiin töihin. T: te-keskus
No tällä ne juuri perusteli että kun annan hyvän vaikutelman siellä koulussa niin voin päästä sinne töihin. Mutta siellä koulussa on vain yksi saman aineen ope, joka ei ole lähellä eläkeikää, eikä kyllä jäämässä äitiyslomallekaan (on mies)!
ap
Olen itse koulunkäyntiavustaja ja mielestäni teen tärkeää työtä. Olipa sulta hölmö kirjoitus... Kirjoituksestasi tuli kyllä todellakin olo, että et arvosta tippaakaan koulunkäyntiavustajn työtä. Miksisi et ole saanut töitä? Itse teen välillä muutaman tunnin sijaisuuksia, mutta päivän sijaisuuksia en halua edes ottaa. Niihin otetaan meidän kunnassa sijainen. Yleensä sekin on epäpätevä, koska päteviä sijaisia ei ole tarjolla. Koulunkäyntuavustaja monesti tuntee niin hyvin oppilaat, että siksi käytetään myös epäpätevänä sijaisena.
Sitähän tässä yritetään. Lisää on tulossa. Ilmaista työvoimaa. Seuraavaksi voit saada opettajaharjoittelupaikan. Samalla työttömyyskorvauksella ja lupauksella vakityöstä. Se lupaus on vain huijaus ja asian kaunistelua. sitten kun tarpeeksi monta opettajaa jää eläkkeelle eikä sinua voida enää "kouluttaa", "harjotuttaa", "tukityöllistää" niin voit saada sen työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti et sitten olekaan pätevä, kun kutsuja ei ole tullut...
Njaa, en ole minäkään eikä vastavalmistuneet tuttuni saaneet yhtään sijaisuutta tänä lukuvuonna. On näet sijaiskielto miltei joka kunnassa. Ainoastaan pitkiin sijaisuuksiin saa ottaa sijaisia mutta niitä on todella harvoin.
Älä mene, kyllä tuosta työstä pitää palkka maksaa. Kukaan ei voi sua sinne pakottaa, huolehdi, ettet allekirjoita te-toimistossa suunnitelmaa, johon tuo työkokeilu sisältyy.
Neloselle: mikä ihmeen TE-keskus? Onko sellainen tulossa 31.12.18, jolloin te-toimistot lakkautetaan?
Miksi et kuulu liitoon? Silloin olet ensin 500 päivää ansiosidonnaisella ja vasta sitten nuo maagiset 300 päivää työmarkkinatuella.
Olivia kirjoitti:
Olen itse koulunkäyntiavustaja ja mielestäni teen tärkeää työtä. Olipa sulta hölmö kirjoitus... Kirjoituksestasi tuli kyllä todellakin olo, että et arvosta tippaakaan koulunkäyntiavustajn työtä. Miksisi et ole saanut töitä? Itse teen välillä muutaman tunnin sijaisuuksia, mutta päivän sijaisuuksia en halua edes ottaa. Niihin otetaan meidän kunnassa sijainen. Yleensä sekin on epäpätevä, koska päteviä sijaisia ei ole tarjolla. Koulunkäyntuavustaja monesti tuntee niin hyvin oppilaat, että siksi käytetään myös epäpätevänä sijaisena.
Miksi en arvostaisi työtäsi, eihän siitä ole kyse! En vaan ole kouluttautunut kouluavustajaksi vaan opettajaksi. Haluatko itse että kaikki työttömät opettajat otetaan koulunkäyntiavustajien yms. tilalle? Eihän siinäkään mitään järkeä olisi että esim. hammaslääkäri laitettaisiin tekemään hammashoitajan tai suuhygienistin työtä, vaikka kaikki ovat tärkeitä ammatteja.
ap
Osanottoni. Olet saanut tuta, mitä on olla viranomaistoiminnan kohteena Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kuulu liitoon? Silloin olet ensin 500 päivää ansiosidonnaisella ja vasta sitten nuo maagiset 300 päivää työmarkkinatuella.
No kun ei ole ehtinyt tulla riittävää työkokemusta, vain lyhyitä sijaisuuksia valmistumisen jälkeen.
Minuakin on yritetty laittaa omaan ammattiini ilmaistyöntekijäksi. Samalla kun yritän samoja töitä hiki hatussa saada palkallisena. No ei kai ne palkkaa kun ammattilaisen työkokemuksella saa ilmaiseksikin "harjoittelemaan"...
Muuta johonkin isompaan kuntaan jos omassasi ei ole töitä. Palkatkoot kuntasi jotain oikeasti epäpäteviä avustajiksi.
Peruskoulun opettajan paikkoja näyttäisi olevan haussa maassa yli 300 erilaista, kaikkiin olet sopimaton? lisäksi noita omia taitoja voisi käyttää monissa muissakin paikoissa. Kummallista ettei mitään töitä löydy.
Olen itse opettanut 70-luvulta lähtien, enkä koskaan ole oikein ymmärtänyt noiden koulunkäyntiavustajien merkitystä normaaleissa luokissa. 90-luvulla niitä alkoi tulla ja kollegat vaativat nykyään että sellaisia pitäisi saada luokkaan ehdottomasti. Olen sitä mieltä, että koulunkäyntiavustajaa ei luokassa tarvita mihinkään, ellei siellä ole sokeaa, kuuroa, täysin kielitaidotonta tai vammaista.
Ei muuta kun muutat isompaan kaupunkiin. Täällä pk-seudulla on keväisin satoja määräaikaisia paikkoja haussa ensi lukuvuodeksi, luokanopettajille tosin enemmän. Aineenopettajillekin kyllä kymmeniä.
Suomi nousuun