Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutsujen emännät, miten toivotte ruokarajoitteisen kertovan tilanteestaan?

Vierailija
10.04.2016 |

Joskushan kutsuttujen joukossa on vähän kaukaisempia sukulaisia ja tuttuja, ja on olettettava, ettei kutsujen emäntä tiedä ruokarajoituksistani mitään. Jos on kyse vaikka miehen serkun uudesta naisystävästä, tuntuisi aika hullulta alkaa soittelemaan ja kertomaan, että mulla on sitten keliakia. Vai olisiko se ihan ok vaihtoehto sittenkin?
Entä jos menisi eväiden kanssa? Pahimmassa tapauksessa emäntä loukkaantuu, koska "olisin toki varannut jos olisin tiennyt" tai suhtautuukin ihan ok.
Jos taas etukäteen kertoo, se on ikäänkuin erikoisruokavalion "tilaamista" etukäteen ja minusta ainakin tuntuisi hankalalta sellaisen ylimääräisen vaivan aiheuttaminen.

Miten siis menetellä? Miten toivoisit vieraittesi tekevän?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään vielä, että jos mulle tulisi tuollainen "meille pitää sitten olla sitä ja tätä" -vaatimus, niin mitä siihen voi vastata jos ei voi/osaa/jaksa sellaista tarjota? "Sori en tee"? Ei niin voi sanoa, vaan sitten pitäisi itku kurkussa alkaa valmistella jotain erikoista ja menettää yöunensa (jo sen päälle kun ne menee järjestelyistä muutenkin). Siksi vaatimuslistoja ei IKINÄ pidä lähettää ilman pyytämistä, koska sillä voi saattaa juhlien järjestäjän todella hankalaan tilanteeseen.

Joo, en ole normaali koska tällaiset ruoka/järjestelyasiat ovat minulle painajaismainen stressi jo ilman erikoisvaatimuksia - jos joku ei tämän takia halua olla kanssani missään tekemisissä, fine. Täydellisiä ihmisiä löytynee jostain muualta.

Sun kannattaisi mennä ruoanlaittokurssille.

Vierailija
22/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään vielä, että jos mulle tulisi tuollainen "meille pitää sitten olla sitä ja tätä" -vaatimus, niin mitä siihen voi vastata jos ei voi/osaa/jaksa sellaista tarjota? "Sori en tee"? Ei niin voi sanoa, vaan sitten pitäisi itku kurkussa alkaa valmistella jotain erikoista ja menettää yöunensa (jo sen päälle kun ne menee järjestelyistä muutenkin). Siksi vaatimuslistoja ei IKINÄ pidä lähettää ilman pyytämistä, koska sillä voi saattaa juhlien järjestäjän todella hankalaan tilanteeseen.

Joo, en ole normaali koska tällaiset ruoka/järjestelyasiat ovat minulle painajaismainen stressi jo ilman erikoisvaatimuksia - jos joku ei tämän takia halua olla kanssani missään tekemisissä, fine. Täydellisiä ihmisiä löytynee jostain muualta.

Kun sulle on etukäteen kerrottu asiasta, olet tietoinen siitä, että kaikki ei sitten voi syödä mitään. Moni emäntä kokisi tämän kiusallisena. Jos sinä et koe, asia on kunnossa. Moni haluaa kertomalla välttää sen ikävän tilanteen, että vierailun aikana tulee tieto erikoisruokavaliosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sulle on etukäteen kerrottu asiasta, olet tietoinen siitä, että kaikki ei sitten voi syödä mitään. Moni emäntä kokisi tämän kiusallisena. Jos sinä et koe, asia on kunnossa. Moni haluaa kertomalla välttää sen ikävän tilanteen, että vierailun aikana tulee tieto erikoisruokavaliosta.

Niin, minähän sanoin että silloin mielestäni sen erikoisruokavalioisen asia on ottaa mukaan ovat eväät. Silloin ei tule tilanteita, joissa joku jää ilman syömistä. Paljon ikävämpi kai se tilanne on, jos aiheuttaa järjestäjälle (huom se voi olla myös mies) nolon tilanteen jossa hän joutuu jättämään ruokapyynnön huomioimatta. Eli erikoistyyppi lähettää pyytämättä tiedon ruokavaliostaan, ja silti löytää itsensä ilman syömistä.

Kaikille helpointa siis:

Jos kysytään, silloin pyydetään erikoista.

Jos ei kysytä, otetaan omat eväät.

Kummassakaan kukaan ei jää ilman ruokaa, mutta kukaan ei myöskään joudu noloon asemaan joko pyytäessään liian vaikeita tai joutuessaan kieltäytymään niiden tekemisestä (tai tekemään ne hirveällä stressillä).

Vierailija
24/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksut ihmiset kyllä ymmärtävät, että kaikilla ei ole aikaa tai osaamista tehdä erikoisruokavalioihin sopivia ruokia. Varsinkin keliakia on vaikea, kun siinä pitää olla todella tarkkana, ettei leivonnaiset ole missään kosketuksissa vehnäjauhojen kanssa edes pöydän, astioiden ym. kautta. Siksikin monesti voi olla parempikin, että vieras itse tuo omat ruokansa, jos on kovin vaikeasti allerginen, niin välttää kaikki tuollaiset riskit. Mielestäni voi nätisti sanoa, että ei valitettavasti ole aikaa eikä tarpeeksi osaamista. Yleensä allergikot ovat tottuneet tuomaan omat eväät joka paikkaan muutenkin ja on aika harvinaista, että löytyy sopivaa syömistä juhlista. Eri asia tietenkin ovat nämä jotka noudattavat jotain trendiruokavaliota huvikseen ilman mitään diagnooseja. Nämä tapaukset muutenkin usein pitävät kaikkein suurinta ääntä omista ruokarajoitteistaan.

Vierailija
25/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki halua, että vierailla on omat eväät. Minusta olisi noloa vetää juhlissa joku ruokapakki esiin ja syödä eväitä. Emäntänä kokisin todella noloksi tilanteen, jossa vieraalla oneväsrasiat mukana ellei kyse ole jostain soseita syövästä vauvasta. Jos erikoisruokavalioita ei aiota huomioida tarjoilussa, olisi syytä sanoa suoraan, että vieraiden oletetaan tuovan eväät. Jos rajoituksia ei kysytä, minä ainakin olettaisin, että tarjolla on vaikkapa joku salaattibuffet, josta jokainen löytää varmasti jotain. Usein keliaakikkokin voi normaali tarjoiluista syödä jotakin ja jättää vain osan pois lautaseltaan.

Vierailija
26/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki halua, että vierailla on omat eväät. Minusta olisi noloa vetää juhlissa joku ruokapakki esiin ja syödä eväitä. Emäntänä kokisin todella noloksi tilanteen, jossa vieraalla oneväsrasiat mukana ellei kyse ole jostain soseita syövästä vauvasta. Jos erikoisruokavalioita ei aiota huomioida tarjoilussa, olisi syytä sanoa suoraan, että vieraiden oletetaan tuovan eväät. Jos rajoituksia ei kysytä, minä ainakin olettaisin, että tarjolla on vaikkapa joku salaattibuffet, josta jokainen löytää varmasti jotain. Usein keliaakikkokin voi normaali tarjoiluista syödä jotakin ja jättää vain osan pois lautaseltaan.

Jos sinusta on noloa että vieraat ottaa eväät, niin sitten sinä kysyt etukäteen. Simppeliä. Minusta ei ollut yhtään noloa kun yksi tuttava otti lopulta aina omat eväät mukaan, kun muutaman kerran yritin tehdä hänellä sopivaa ja joka ikinen kerta mokasin ruoan jotenkin. Nolompaa se yrittäminen oli molemmille; hänelle kun hän joutui sanomaan ettei voi silti syödä, ja minulle, kun jouduin kaivelemaan valmistusainepakkauksia roskista kun en muistanut minkä merkkistä mitäkin nyt olin käyttänyt, ja sitten huomaamaan että pieleen meni taas... Kun itsellä ei ole mitään ruokarajoituksia, niin ei esim. tullut mieleenkään että karkeissa voisi olla maitoa tai maitopohjaisissa tuotteissa (esim. jossain rahkassa tms. en muista enää tarkkaan) gluteenia.

Kuten joku jo sanoikin, niin esim. se keliaakikon ruoka on todella todella vaikeaa - ei se riitä että itse ruoan onnistuu saamaan gluteenittomaksi, mutta kun valmistusympäristönkin pitäisi olla sen suhteen steriili. En minä voi taata että esim. vatkauskulhoissa ei ole hippusta jauhoa (säilytän samassa kaapissa) tai ettei salaattiin joutuisi hiventäkään jotain kiellettyä (kun se on samassa jääkaapissa kuin muut ruoat). Kuten sanottu, kun ei itsellä ole rajoitteita niin ei vaan tule edes mieleen mitä kaikkia ruokia pitäisi tarkistaa kiellettyjen aineiden varalta. Paljon helpompi ja allergisellekin parempi vaihtoehto että ei edes yritä. Eipä kukaan ainakaan sairastu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi