Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutsujen emännät, miten toivotte ruokarajoitteisen kertovan tilanteestaan?

Vierailija
10.04.2016 |

Joskushan kutsuttujen joukossa on vähän kaukaisempia sukulaisia ja tuttuja, ja on olettettava, ettei kutsujen emäntä tiedä ruokarajoituksistani mitään. Jos on kyse vaikka miehen serkun uudesta naisystävästä, tuntuisi aika hullulta alkaa soittelemaan ja kertomaan, että mulla on sitten keliakia. Vai olisiko se ihan ok vaihtoehto sittenkin?
Entä jos menisi eväiden kanssa? Pahimmassa tapauksessa emäntä loukkaantuu, koska "olisin toki varannut jos olisin tiennyt" tai suhtautuukin ihan ok.
Jos taas etukäteen kertoo, se on ikäänkuin erikoisruokavalion "tilaamista" etukäteen ja minusta ainakin tuntuisi hankalalta sellaisen ylimääräisen vaivan aiheuttaminen.

Miten siis menetellä? Miten toivoisit vieraittesi tekevän?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa on soittaa tai laittaa viestiä heti, kun mahdollista, niin osaan sitten ottaa huomioon, ja suunnitella ruoat niin, että mahdollisimman moni kävisi mahdollisimman monelle tai olisi helposti muunneltavissa. Itse ainakin haluan emäntänä tarjota vieraille hyvät ruoat. En kuitenkaan ala tilauksesta tehdä minkään muotiruokavalion mukaisia ruokia, esim. gluteenitonta, mikäli kyse ei ole oikeasti keliakiasta. Mutta allergiat ja kasvissyönnin otan huomioon ainakin osassa ruoista.

Vierailija
2/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas emäntä varaa erillisiä aineksia ja viisas ruokatajoitteinen varaa itselleen sopivaa evästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on noutopöydästä, kuten monesti esim. lakkiaisissa tai rippijuhlissa, en odota ihmisten ilmoittelevan etukäteen, vaan varaan tarjoiluja niin että on eri vaihtoehtoja ja allegikoillekin jotain.

Jos taas on kyse illallisesta, toivon vieraiden ilmoittavan etukäteen. Yleensä kyllä tätä emäntänä etukäteen kysynkin.

Vierailija
4/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset on kutsuttu?

Jos on vp-kutsu, vastauksen yhteydessä kerrotaan ruokavalioista.

Jos on sellainen sukulaisketjun kautta kutsuttava joukko, jossa ensin on ssnottu jollekulle, että "välitäthän kutsun teidän lasten perheillekin" on tämän välittäjän tehtävänä ottaa selville ja välittää myös tieto ruokavalioista.

Vierailija
5/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä rajoitteita ja allergioita on paljon, joten olen katsonut parhaaksi soittaa ennen kuin osallistuminen mihinkään. Yleensä lähetän sähköpostilla myös reseptejä sellaisista herkuista, jotka käy meille kaikille.

Vierailija
6/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tuota on kutsutun itse ehdottaa kuulostamatta röyhkeältä. Pitää vain ottaa asia esille tarpeeksi usein muissa yhteyksissä ennen juhlia ja toivoa että joko isäntä tai emäntä muistaa kysyä, että "mikäs allergia sinulla oli". Muussa tapauksessa suosittelen omia eväitä, jotka syö huomaamattomasti jossain muualla kuin ihan emännän nenän alla. Jos on isot juhlat ja pitopalvelu huolehtii tiskit, lautaselle voi ottaa jotain ihan vähän näön vuoksi, vaikka ei syö.

Vierailija
7/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut etukäteen. Sanon lisäksi, ettei tarvitse stressata, olen elämäni aikana syönyt niin paljon pullaa etten sitä kaipaakaan. Vinkkaan ostamaan pakastealtaasta jonkun gluteenittoman pirkka-muffinssipaketin, pärjään sillä. Jos emäntä haluaa leipoa, kerron että perunajauhoihin tehty kääretorttu on ihan lemppariherkku. Sen voi tehdä etukäteen ja pakastaa, ja sitä voi syödä ihan kaikki. Ruuan suhteen en toivo mitään. Syön joka tapauksessa lämpimän ruuan aina juuri ennen kekkereitä enkä kaipaa sen suurempaa hässäkkää syömisten suhteen.

Toivon itse että vieraat kertovat ruokarajoituksistaan mahdollisimman aikaisin. Samalla vaivalla tekee ruokaa mitä vieraat syö, kuin ruokaa mitä vieraat eivät syö. Teen itse kaikki tarjottavat gluteenittomina ja laktoosittomina/maidottomina,  koska se nyt vaan on sama käyttää gluteenittomia jauhoja kuin tavallisia. Kun on tottunut niihin leipomaa, ei enää edes tavallaan osaa leipoa tavallisiin jauhoihin.

Vierailija
8/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että joku tuntematon random syö ja juo mitä pystyy ja varautuu tarpeidensa mukaan omilla eväillä. Ihan järkevää varautumista. Ei tarvitse tehdä numeroa eikä ylimääräistä vaivaa. Tai mä en ainakaan tekisi isestäni. Söisin etukäteen varmuudeksi ja ehkä jälkikäteen jos niin huono tuuri, ettei mikään tarjottava sopisi mulle. Mutta meitä on moneen junaan. Mulle se syöminen ei ole juhlien tärkein asia. Selviän jopa juhlissa syömättä muutamia tunteja, olen niin vaatimaton. Kunnioitan juhlia ja siirrän itseni ja omat tarpeeni juhlien ajaksi sivuun.

Vierailija
9/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti tiedän ne. Meillä on omassa perheessä maito- ja vehnäallerginen, joten nämä tulee huomioitua muutenkin. Samoin lähisuvussa on useita muna-allergisia. Teenkin noutopöytään ainakin yhden sortin makeaa ja yhden suolaista maidotonta, vehnätöntä, gluteenitonta ja munatonta ihan pyytämättä, marjamuffinsseja yleensä, koska ne on helpointa, viakkei kovin juhlavia olekaan. Mutta silti ihan hyvä, jos ilmoittautumisvaiheessa ilmoitetaan. 

Vierailija
10/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivoisin ehdottomasti vierasta ilmoittamaan ihan kaikki omat ja seurueensa rajoitteet. Ja mielellään sitten niin perin juurin perusteellisesti, että varmasti osaisin laittaa ruuat syömäkelpoisiksi (vrt. "hups enkö kertonut että en voikaan syödä sitä maustetta" --> vaivalla tehdyt ruuat haaskuun) .

Eritoten allergiat ja keliakiat on kyllä mielestäni törkeää jättää mainitsematta, koska siinä asettaa helposti emännän/isännän sellaiseen asemaan, että muut ajattelevat, ettei isäntäväki viitsinyt edes allergioita ottaa huomioon vaan vieraat joutuivat tulemaan eväiden kanssa. Jos rajoitteet ovat ihan mahdottomat ja vieras tiedostaa sen itsekin (suvussani on esim. henkilö, jolle sopivat ruoka-aineet ovat kahden käden sormilla luettavissa), voi etukäteen tarjoutua tuomaan omat ruuat - mutta tähän pitää mielestäni olla myös emännän varautunut etukäteen, eikä niin että pöydässä aletaan kaivaa eväsrasioita. 

Vierailija
11/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä rajoitteita ja allergioita on paljon, joten olen katsonut parhaaksi soittaa ennen kuin osallistuminen mihinkään. Yleensä lähetän sähköpostilla myös reseptejä sellaisista herkuista, jotka käy meille kaikille.

Yläfemmat! Mä myös laitan etukäteen tiedotetta, missä kerron lempiviinit että mistä merkeistä voivat sitten valita. Myös kerron mistä kaupasta ruuat voi käydä ostamassa tai mitä pitopalvelua meidät kutsuja voi käyttää. Jos ei sitten tajua niin on kyllä junttia.

Vierailija
12/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän vastaamaan kutsuun (tuleeko vai ei) ja ilmoittamaan samalla mahdollisista rajoitteista. Yritän huomioida mutta montaa eri menyytä en tee.

Vierailija
13/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein osaa kuvitella tilannetta, että noin kaukainen sukulainen loukkaantuu omien eväiden tuomisesta. Kyllä molemmat tietävät, että toinen ei voi olla selvillä kaikista ruokarajoitteista jos tavataan kerran viidessä vuodessa.

Vierailija
14/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittamalla, mutta olemalla sillä asenteella liikkeellä, että ei odota jokaisen ruokalajin olevan hänelle sopivaksi räätälöityä. Toki pitää tarjota muutakin kuin salaatinlehteä, mutta jos kovin kummallista ruokavaliota noudattaa, niin ei olisi ollenkaan pahitteeksi ottaa omaa evästä "vatsantäytteeksi". Syö sitten pöydästä muuten mitä pystyy.

Emännän on hyvä tietää, jotta hän osaa sitten opastaa vierasta, mitä kannattaa syödä ja mitä ei.

Vierailija
15/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaiken aina valmiiksi laktoosittomana ja gluteenittomana ja aina on tarjolla kasvisversio. Jos on jotain tästä vaikeampaa, pitää joko ilmoittaa tai sitten varata eväitä.

Vierailija
16/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaatit teen aina "kokoa itse mieluinen versio" -periaatteella. Siitä saa sitten ainakin jotain mahan täytettä, juustokakut teen gluteenittomaan pohjaan ilman liivatetta ja esim riisisuklaa käy vaikkei voisi syödä kananmunia...

Vierailija
17/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokavaliorajoitteita kysytään, ne ilmoitetaan. Silloin voi myös olettaa että tarjolla on ne huomioivaa ruokaa.

Jos rajoitteita EI kysytä, on hyvin epäkohteliasta alkaa niitä ilmoitella. Ei kenelläkään vieraalla ole oikeutta lähettää käskylistoja - niitä olisi kyllä kysytty, jos juhlien järjestäjä haluaisi/voisi/osaisi rajoitteet huomioida. Silloin allerginen ottaa varmuuden vuoksi mukaan omat eväät, jos käykin niin ettei mitään voi syödä.

Itse olen todella huono kokki ja suoraan sanottuna vihaan kaikkea juhlien järjestämistä. Joskus se on kuitenkin pakollista, ja suoraan sanottuna taitaisin häipyä vuorille jos sen muun stressin lisäksi pitäisi vielä alkaa miettiä maidotonta/munatonta/mautonta/mitä lie -erikoisruokia. Ajatuskin kammottaa paniikkikohtauksen partaalla. Eli sori vaan, meiltä ei erikoisuuksia löydy kellekään eikä siksi niitä kysytä, varatkaa eväät jos ei maistu.

Vierailija
18/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntänä pyydän kutsussa ilmoittamaan rajoitukset, erityisesti, jos vieraissa on kaukaisempia tuttavuuksia, joiden rajoitukset ei ole tiedossa. Läheisten sukulaisten ruokavaliot tunnen kysymättäkin. Toivon todella kaikkien ilmoittavan rajoituksensa, koska haluan tarjota kaikille jotain sopivaa syötävää.

Itse olen keliaakikko ja joskus, jos on kutsuttu syömään jonnekin ei-niin-tutulle ja ei ole kysytty mitään, olen saattanut ilmoittaa, että mulla on gluteeniton ruokavalio, älä ota mitään stressiä siitä, voisinko tuoda itse jotain. En halua olla hankala vieras, jota varten pitää nähdä kauheasti ylimääräistä vaivaa. Toisaalta tilanne, jossa vasta ruokapöydässä vieras sanoo, että en voi syödä tästä mitään, kun on tämä gluteenittomuus, on emännälle tosi ikävä.

Inhottavimmat vieraat meillä on yksi superallerginen perhe, joka ei pyynnöstäkään suostu listaamaan kaikkia allergeeneja ja sitten kuitenkin isoonääneen valita, kun ei voi syödä sitä tai tota.

Vierailija
19/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon saavani tietoa ruoka-aineallergioista etukätern. En halua kenenkään joutuvan hengenvaaraan esim. pähkinän tai valkosipulin takia. En te kaikkia tarjottavia kaikille sopiviksi enkä halua tietoa huvikseen jotain ainetta karttavista. Muuten käy niin, että pystyn tarjoamaan vain niitä valmiskeksejä, joissa paketin päällä lukee maidoton, munaton, hiivaton, gluteeniton, suolaton, sokeriton jne.

Vierailija
20/26 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että jos mulle tulisi tuollainen "meille pitää sitten olla sitä ja tätä" -vaatimus, niin mitä siihen voi vastata jos ei voi/osaa/jaksa sellaista tarjota? "Sori en tee"? Ei niin voi sanoa, vaan sitten pitäisi itku kurkussa alkaa valmistella jotain erikoista ja menettää yöunensa (jo sen päälle kun ne menee järjestelyistä muutenkin). Siksi vaatimuslistoja ei IKINÄ pidä lähettää ilman pyytämistä, koska sillä voi saattaa juhlien järjestäjän todella hankalaan tilanteeseen.

Joo, en ole normaali koska tällaiset ruoka/järjestelyasiat ovat minulle painajaismainen stressi jo ilman erikoisvaatimuksia - jos joku ei tämän takia halua olla kanssani missään tekemisissä, fine. Täydellisiä ihmisiä löytynee jostain muualta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme