Isot perheet (4 tai enemmän lasta) miten reissailette?
Kommentit (9)
Ihan niin kuin muutkin lapsiperheet. Joskus junalla, joskus lentokoneella. Kotimaassa ja ulkomailla.
Ens viikonloppuna ollaan juuri menossa risteilylle, meillä on kaksi hyttiä, toisessa nukkuu 15-, 13- ja 12-vuotiaat ja minun ja miehen kanssa samassa hytissä 6- ja 4-vuotiaat.
Risteilyillä käydään 1-3 kertaa vuodessa. Lisäksi joka kesä matkustetaan mummolaan junalla/lentokoneella. Meillä on myös 7 hengen auto, mutta kovin pitkiä matkoja ei sillä voi tehdä kun matkatavarat ei meinaa mahtua matkaan.
Yleensä (2+4) matkustetaan 6hlö matkailuautolla ja sen perään otamme ison asuntovaunun mukaan, jottei tila lopu kesken. Lapsia siis 14v 11v 7v ja 3v tytöt. Reissataan joka vuosi useampi viikko.
Meillä on neljä lasta, nuorimmainen alle vuoden ja vanhimmainen 7.v. Varattiin juuri matka ensi kesäksi, lentämällä suunnataan Eurooppaan viikoksi. Viime kesänä oltiin pidennetty viikonloppu myös samalla suunnalla, hyvin meni.
Kahdesti on käyty myös lasten kanssa risteilyllä, sillon mukana oli tosin vaan kaksi ja kolme lasta.
Kotimaassa, mutta ei lasten vuoksi vaan koska emme halua ulkomaille. Enimmäkseen matkustamme junalla, lapset saavat leikkiä matkan ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ens viikonloppuna ollaan juuri menossa risteilylle, meillä on kaksi hyttiä, toisessa nukkuu 15-, 13- ja 12-vuotiaat ja minun ja miehen kanssa samassa hytissä 6- ja 4-vuotiaat.
Risteilyillä käydään 1-3 kertaa vuodessa. Lisäksi joka kesä matkustetaan mummolaan junalla/lentokoneella. Meillä on myös 7 hengen auto, mutta kovin pitkiä matkoja ei sillä voi tehdä kun matkatavarat ei meinaa mahtua matkaan.
Vinkkinä ehdotan suksiboxin hankkimista niin tavarat mahtuvat paremmin.
7 lapsen äitinä yritän tehdä matkustamisesta mahdollisimman vaivatonta, yleensä siis pakataan porukka junaan ja mennään mökille. Siellä kesäisin vietellään aikaa parisen viikkoa.
Muutoin emme koko porukalla reissaa vaan mielummin jaamme porukan kahtia ja käymme miehen kanssa kumpikin yhden reissun 3-4 lapsen kanssa. Silloin mahdutaan hyvin yhteen autoonkin. Viime kesänä minä olin kolmen lapsen kanssa Lontoossa 4 päivää ja mies kierteli tuon ajan neljän lapsen kanssa Suomen huvipuistoja.
Miehen kanssa on kokemuksen kautta opittu että pistetään lapsilauma kahtia ja mennään lasten ehdoilla. Aikuisten reissu on sitten erikseen aina joka kesä, silloin mukulat menee mummolaan. Viimesin reissu oli kun mies kävi kahden mukulan kanssa kalastusreissun Lapissa, vuokrasivat mökin ja eräilivät siellä viikon. Minä menin kolmen kanssa Helsinkiin kiertämään kauppoja. Samalla linjalla myös ensi kesänä, tällä kertaa ainaki osa suuntaa risteilylle.
Emme paitsi hyviiiin harvoin kotimaassa, esim. huvipuistoissa. Hauskaahan tuokaan ei toki ole, mutta en sitö odotakaan.