Miten parikymppinen kykenisi olemaan äiti?
Eihän 20-vuotias ole edes kunnolla aloittanut itsenäistä elämää, vaan on vasta sen kynnyksellä. Kyllä se vain niin on, että nuorella äidillä on henkisesti kaksi kertaa rankempaa kuin vanhemmalla äidillä. Siinä yhdistyy kaksi kehitystehtävää: aikuiseksi kasvaminen ja vanhemmaksi kasvaminen.
Kommentit (3)
Niin. Tässä tapauksessa oppimäärä on laajempi. Toisaalta iäkkäämmällä vanhemmalla vanhemmaksikasvamisprosessi voi olla hankala sen takia, että aikuisidentiteetti perustuu lapsettomuudelle. Vaikken itse ole vielä edes kolmeakymmentä, mutta reilusti kaksikymppinen, niin mulla on ollut vanhemmaksikasvamisessa hankalimpia asioita just se, että vaivalla hankitun itsellisen, itsenäisen identiteetin on muututtava yhteisöllisemmäksi.
Vaikeeta kaikilla on, joka tapauksessa.
Kuka vaan voi taivastella, rohkeat ja myötätuntoiset ihmiset tukee elämänmuutoksissa niitä, jotka sitä tarvitsee.
Moi, Ikis!
Missä sinä olet ollut, kun et ole kirjoitellut pitkään aikaan? Kerro nyt viimein meille, minkä ikäinen sinä itse olet!
Tiedoksi uusille mammoille, että tämä pitkäaikaisjäsenemme kirjoittelee toisinaan haitaksi asti näitä ikäjuttuja. Hänellä on se käsitys, että kaikki alle 30-vuotiaat ovat kypsymättömiä, kehittymättömiä ja kykenemättömiä itsenäiseen elämään.
Hyvin onnistui 25 vuotta sitten ja siitä tähän päivään