Lokakuun päivänsäteet vko 27
Toivottavasti kukaan muu ei ole ehtinyt aloittamaan, en ainakaan huomannut!
Viimeinen viikko töissä ennen lomaa ja tunnit tuntuu hiipivän:)
Kommentit (31)
Ulkona paistaa aurinko, ihanaa! Toivottavasti paistetta riittäis viikonlopullekin, vaikka säätiedotusten mukaan aika heikolta näyttää.. Alotin eilen tuskastelun kelan papereitten kanssa. Mitenhän ne lomakkeet voikaan tuntua niin hankalilta. Opiskeluihin liittyen olen sosiaaliturvan perusopinnot suorittanut, ja silti oon ihan sormi suussa. Näyttää opit menneen toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos..
Eilen tilattiin yhdistelmävaunut ja turvakaukalo Vauvataresta, ensi viikolla pitäis saapua. Mukavaa :) Sitten vielä vähän valitusta: mulla on aivan mieletön kylki(luu)kipu. Tuntuu, että olis keuhko puhki tai luut murskana, särkee ja välillä pistää kuin neuloilla tökittäis. Masu on aika korkeella mutta melko pienoinen vielä. Mietin, että miten luut voi kestää jos jo nyt tuntuu tältä! Oon aika lyhyt, joten varmaan masu yrittää tehdä tilaa tunkeutumalla joka koloon.. Jollakin täällä oli ollut myös samantyylistä kipua, itsellänikin helpottaa makuulla ollessa mutta istumatyössä kipeytyy julmetusti. No, jospa se tästä! Elättelen toivoa, että luut alkaa antaa periksi ja joustamaan.
Joko ootte muuten saaneet infoa perhe/synnytysvalmennuksesta? Kiinnostaisi tietää, miten on eri paikoissa järjestetty.
Leppoisaa iltaa kaikille!
Terkuin: Helinä ja mönkiäinen 23+1
eli maanantaina koittaisi paluu arkeen. Mielenkiinnolla odotan miten jaksaa töissä paahtaa suht rauhallisen neljän viikon oleilun jälkeen. Kotona tietty on tullut ikkunat pestyä jne. mutta tahti on hivenen eri kuitenkin kuin töissä. Saatika, että lomalla olen ottanut melkein joka päivä päiväunet nykyisen kuopuksen kanssa. Arjen luksusta :) Töitä olisi jäljellä vielä useampi viikko eli 3.9 saakka. Jalkojen päällä oloa 8h. Tänään kävin parin tunnin lenkillä rattaiden kanssa ja loppu matkasta luulin etten jaksakaan kävellä kotiin saakka...Vaikka ei tuo vauhti kovin huima enää ole. Taidan siis luopua pyöräilystä töihin suosiolla. Menomatka kun on melkein ylämäkeä perille saakka.
Tanni valitteli ajan hidasta kulumista ja minusta tuntuu samalta!! Yöt menee pyöriessä, lonkat tulessa ja joka paikka puutunut. Närästys ei ole vielä iskenyt mutta eiköhän kohta...Ikäkin varmaan vaikuttaa. Täytän loppuvuodesta 37 ja meille tämä lapsi on kolmas ja viimeinen. Eli luulen tietäväni mistä puhut !!
Meillä vauva tulee nukkumaan aluksi meidän makkarissa ja varmaan minun vieressä kuten kaksi aikaisempaakin. Imetys helpompaa minulle toteuttaa näin. Minun mies ei herää yöllä vaikka kaikki kolme muksua huutaisivat, joten upeeta, että joillakin on noin hienoa palvelua kuten Soiliina kirjoitteli. Likka varsinkin oli oikea tisu-pimu ja 6kk iässä menikin ihan överiksi ja tisutteli joka toinen tunti-tutti ei kelvannut ikinä- ja mies sitten sanoi aurinkoisena että; taisi tyttökin nukkua hyvin kun ei kertaakaan itkenyt... Joo-o. Imetyksessä on ne kaksi puolta kyllä. Poika huoli pullonkin ja nukkui siis yönsä jo 5kk iässä mutta tyttö joutui oikein unikouluun. Muuten varmaan oisin seonnut jollain tavalla unen puutteesta. Saapa nähdä miten nyt käy...Onko muuten miten monissa perheissä kärsitty koliikista? Täällä molemmilla mutta ei ihan 24/7. Raastavaa se oli silti. Jokaikinen ilta muutama tunti huutoa johon ei auttanut mikään. Kaikkea tälläistä tulee mietittyä jo nyt, niinä yön unettomina tunteina. Mistähän sekin johtunee??
Mutta tämä tältä erää, hyvää tulevaa viikonloppua kaikille!!
susasana 26+1
Meillä vauva tulee nukkumaan pinnasängyssä meidän makkarissa. Käytännössä saattaa käydä niin kuin esikoisenkin kanssa kävi, että alkuyön nukkuu omassa sängyssä ja eka tissityksestä eteenpäin vieressä. Esikoisen kanssa kävi nimittäin niin, että yleensä itse nukahdin kesken vauvan tissittelyn ja aamulla sitten heräilin... puoliunissaan hoidin muut yösyötöt. Ekoja kertoja kun nukahdin vauva vieressä, niin mies pukki että älä älä nyt nuku.
Poika muutti omaan huoneeseen vasta lähemmäksi 1,5 vuotiaana, kun tuolloin muutettiin isompaan asuntoon. Pikkukakkosen kohdalla olen ajatellut, että kun yösyötöt jää pois, niin saa muuttaa isoveljen kaveriksi. Katsotaan nyt sitten miten käy.
Susasana kyseli koliikista, meillä ei ollut sitä esikoisen kohdalla. Hävettää tunnustaa, mutten ollut edes kauheen hyvin perillä koko koliikista: kun kävin näyttämässä töissä 2,5 kk ikäistä poikaa, niin kyselivät että onko ollut koliikkia. Tuumasin, ettei ole vielä, että saa nyt nähdä että milloin se alkaa. Luulin nimittäin, että kolmen kuukauden koliikki tarkoittaa sitä, että se alkaa 3 kk ikäisenä.
Miten muilla isommat lapset ovat vastaan ottaneet tiedon uudesta vauvasta? Meillä ei poika (2,5 vuotta) varmaankaan oikeen käsitä asiaa, juttelee kuitenkin asiasta ihanasti. Aikoo silittää vauvaa sitten kun se syntyy (äiti ja isi eivät kuulemma saa silittää) sekä vaihtaa tälle vaippoja. Kuuntelin myös yhtenä aamuna kun poika oli jo herännyt ja leikki legoilla huoneessaan ja lauleskeli että "sitten kun se vauva syntyy, niin se vaan itkee ja syö...". Ihana isoveli siitä tulee, kunhan ei vaan olisi hirveän mustasukkainen.
Mukavaa vikonloppua kaikille!
ceres 25+6
Kamala päänsärky jo toista päivää.. Johtuneekohan tämäkin lentsusta, joka onneksi on jo väistymässä. Vai tästä kuumuudesta? Yritä tässä nauttia kesäpäivistä, kun peiton alla saa maata aamusta iltaan. Eilettäin oli se kummallinen ylävatsakipu. Ehkä pitäisi soittaa neuvolaan. Oon tosi huono ottamaan yhteyttä lääkäriin, mutta nythän on kyse muustakin kuin vain itsestä. Ennen raskautta olin käynyt lääkärissä 6v sitten, silloinkin oli työpaikan pakollinen terveystarkastus.
Pakko mennä lepäämään
fanny
Mukavaa viikonlopun alkua kaikille, minulla se menee työn merkeissä. :(
Tilasin äsken Vauvattaresta yhdistelmävaunut, sitterin ja vähän jotain muuta pientä. Pitäisi ensi viikolla saapua, niinkuin äitiyspakkauksenkin (kaiken järjen mukaan, hakemuksen laitosta jo kaksi viikkoa!). On minulla joulu siis sitten! :)
Täällä on ollut kaikenlaisia mysteerisiä särkyjä; minulla myös! Joku harmitteli sitä, kun kävelylenkit on historiaa, samoin täällä! Olen tottunut kävelemään todella reippaalla tahdilla ja nauttinut siitä. Nyt kun kävelee vähänkin ripeästi, niin alkaa pistämään tuosta alavatsasta todella inhottavasti! Neuvolalääkäri käski ottamaan rauhallisemmin...
Saatteko te edelleen nukuttua hyvin? Täällä on ollut nyt muutamana yönä unen saaminen työn ja tuskan takana. Selällään ei pysty enää olemaan, tuntuu, ettei henki kulje siinä ollenkaan! Joutuu siis hengittämään jotenkin raskaammin, kuin olisi hengästynyt. Voiko kohtu painaa jo keuhkoja? Mielestäni esikoista odottaessani tämä tuli vasta viimeisillä viikoilla.. No tämä raskaus on ollut kyllä kaikin puolin muutenkin ihan erilainen kuin esikoisen. Yöllä on kokoajan tuskainen olo, hiki ja saa käännellä kylkeä minuutin välein, mikä on sinänsä projekti jo sekin. Toivottavasti ei olisi ihan lopullista!
Meillä kanssa vauva nukkuu pinnasängyssä meidän vanhempien huoneessa, en sitten tiedä mihin asti. Esikoinen muutti omaan huoneeseen täytettyään 1v. Ajattelin aluksi, että nämä sisarukset olisivat sitten samassa huoneessa, mutta nyt aloin miettimään, että esikoinenhan olisi silloin melkein 6v., kun tämä vauva on 1v. Vähän liikaa ehkä ikäeroa olla samassa huoneessa. Eli varmaan muutto edessä...
Me emme pääse täällä Tampereella synnytysvalmennukseen, koska en ole ensisynnyttäjä. Kuulemma siellä on niin paljon ruuhkaa ja kätilöitä niin vähän, että koko touhu meinattiin jo lopettaa. Ennen kuulemma pääsi, jos miehellä ei ollut lapsia, mutta nyt siis ei. Tyhmää mielestäni, kun synnytyksestä melkein viisi vuotta, niin mielestäni minut pitäisi melkein laskea jo ensisynnyttäjäksi! :D Vaikka tuskin siellä mitään kovin uutta tietoa olisi, pitää vaan periaatteesta valittaa.. ;)
Eipä tässä tällä kertaa taas muuta, toivottavasti auringon paiste jatkuisi eden hetken vielä!
Lillian 27+2
Helinä kyseli valmennuksista; sain just eilen neuvolasta ajan elokuun loppuun ja syyskuun alkuun valmennukseen. Siis yhteensä 2 kertaa. Ne järjestetään tuolla neuvolan tiloissa ja eka valmennuksen aihe on "synnytystapa ja jälkimainingit" ja toisen "vauvan kanssa kotona." Saapi kattoo mitä pitää sisällään..
Viimeistä päivää nyt siis töissä ennen kesälomaa. Aivan ihanaa lomailla kolme viikkoa pojan kanssa!
Miehen työautoon oli murtauduttu viime yönä meidän rivarin pihalla ja viety rakennustarvikkeita ja miehen huppari! Ihan törkeetä, kuka h**tti niillä mitään luulis tekevän. Ärstyttää tosi kovin. Mekin asutaan jotenkin niin rauhallisella alueella, mutta eipä se näköjään sitä kato. Onneks on kunnon vakuutukset, noi työkoneet ja muut ei ihan hirveen halpoja ookkaan..
Huomenna on kaverin polttarit, aamulla sinne sitten ja koko päiväksi Turkuun ja johonkin turvesaunaan yms.
Vauva potkii ihan hirmusesti kokoajan, sinäänsä tosi hyvä mutta hiukan vois välillä rauhoittua:) pojasta en muista tällasta jumppaamista mahassa ollenkaan.
katjaäippä ja masukki 26+3
Nyt on juhlat juhlittu ja meikäläisestä tuli rouvasimmeinen. Juhlat menivät loistavasti ja mahakin pysyi hyvin mukana.
Töistä olen nyt äitiyslomaan saakka sairaslomalla, ei kestä kroppa sitä vauhtia ja jaloillaan olemista. Uutena riesana on nyt suonikohjut alapäässä joita ei ensimmäisessä raskaudessa ollut. Vaikka vaivanen olo onkin, niin ihana olla kotona ja nauttia kesästä :)
G rv 28 B-)
Paljon on ollut puhetta kaikenlaisista "mukavista" vaivoista. Mulla on nyt parina iltana ollut vähän närästystä, mistä en normaalisti kärsi koskaan. Olen päätellyt, että se johtuu kivennäisveden juomisesta, mikä on kyllä tosi harmi, sillä olen tykännyt kovasti juoda noita makuvesiä. Ei auta kuin siirtyä mehuun ja pelkkään veteen. Olettehan muuten huomanneet, että Olvin Kevyt Olo -juomissa on natriumia eli niitä ei kannata juoda, koska niistä saa ihan turhaan suolaa. Novelleissa natriumia ei ole, eikä käsittääkseni BonAquassakaan.
Eilen kuuman päivän päätteeksi myös jalat turposivat ekaa kertaa. Toivottavasti loppukesästä tulee aurinkoinen ja lämmin, mutta ei kovin megahelteinen..
Joku puhui yöllisestä hengenahdistuksesta. Mulla on ollut välillä iltaisin, kun istun (lue: röhnötän) sohvalla, hengenahdistusta. Siis sellaista, että pitää oikein syvään vetää henkeä, kun muuten tuntuu, ettei saa happea tarpeeksi. Mitäköhän tää on?? Mäkin muistelen, että viime raskaudessa tällaista tuli vasta ihan loppumetreillä. Mietityttää vaan, ettei kai vaan vauva voi kärsiä mistään hapen puutteesta , kun mun täytyy tollai haukkoa henkeä..
Meillä vauva nukkuu varmaan ekan vuoden meidän makkarissa. Ja enemmän tai vähemmän vaihdellen sitten omassa sängyssä ja vieressä. Mulla myös kävi esikoisen kanssa niin, että nukahdin aamuyöimetykseen itse ja vauva jäi viereen loppuyöksi.
Mäkin laitoin äitiyspäivärahahakemuksen jo ennen juhannusta, mutta mitään päätöstä en ole vielä saanut. Ja töihin olisi tarkoitus mennä vielä neljäksi viikoksi. Olen siis minäkin opettaja, kuten täällä aika moni muukin. Täytyy toivoa, että olen työkykyinen vielä elokuussa, vähän hirvittää, kun olo on nyt jo kuin elefantilla..
Voikaa hyvin!
Cisse rv 26+0
Mulla on tuota hengenahdistusta ollut jo kuukauden verran ellei ylikin... Tosi inhottavaa, ja näillä kuumilla ilmoilla se vaan pahenee...
Kävin eilen ekan kerran pelkopolilla kun eka synnytys oli TODELLA rankka. Olin ekaks terkkarilla ja sit lääkärillä. En mä mitenkään muuten pelkää, mut vauvan koko hirvittää kun esikoinen oli syntyessään 4480g ja aiheutti aikamoista tuhoa... Nyt meen syyskuussa (rv 37) kokoseurantaan. Jos vauva vaikuttais kasvavan samaa tahtia kuin esikoinen, niin sit aletaan käynnistelemään rv 38. Kun lääkäri sanoi et valitettavan usein tahtoo olla niin et jos eka vauva on isokokoinen niin on kaikki. Tosin se voi vaikuttaa et mies on tässä välissä vaihtunut, mut kuitenkin. Tosi ihania ihmisiä olivat molemmat, jäi tosi hyvä mieli.
Isäntä sitten onnistui saamaan eilen työmaalla jonkun krampin selkäänsä ja on eilisillan ja tämän päivän ollu tosi vaivainen... Tiedän miltä tuntuu kun omasta noiddannuolestani kärsin 3 viikkoa pari kuukautta sitten... Kun ei tuolle rähjälle auta edes Burana 800mg. Menee varmaan tuohon terveyskeskuksen päivystykseen käymään tässä.
Että tällaista. Jos nyt ei ihan taivas repeä ja extremeihmettä tapahdu, niin ollaan taas kaksin esikoisen kanssa kohta puolin... :(
Geleelle iso onnitteluhalaus!
Määitte & Mini08 26+1
Tuli Kelan päätöksiä tuolta postista ja Kela tapansa mukaan sai vereni kiehumaan. Teen kyllä valituksen tuosta päätöksestä, aloitin omankin ketjun siitä aiheesta...
Onko kokemuksia, että kauan äitiyspakkauksella kestää tulla tuon päätöksen jälkeen? Kun perjantaina tuli ja siinä luki, että "yhden-kahden viikon kuluessa noudettavissa postista", niin mitä se käytännössä on? Varmasti riippuu vähän kaikesta, olisi vaan kiva kuulla kokemuksia :)
Olen huomannut tässä muutaman päivän aikana, että tuo hengenahdistus on selkeästi kytköksissä syömiseen. Maha täytyy paljon nopeammin kuin ennen, ja kun täydellä mahalla menee makaamaan, niin ei henki kulje. Aikas "jännittävää" nähdä, että mikä tilanne on kymmenen viikon kuluttua, jos se nytkin on tämä. :|
Ei muuta nyt, vielä tämä ja huominen ilta pitäisi jaksaa töissä, sitten "ruhtinaalliset" kaksi vapaapäivää ;)
Lillian 27+4
Mulla on jäänyt nyt pari viikkoa kokonaan väliin täällä käymiset, on mukamas ollut niin kiirettä muissa hommissa. Tai sitten olen vaan nukkunut päiväunia, enkä ole enää illalla nettiin ehtinytkään.. Töissä on kiirettä pitänyt, nyt kyllä olen vähän uhmakas, ja kirjoitan silti.. Ihan pikaisesti vaan =)
Mulla ei mihinkään tiettyyn ruokalajiin tai aineeseen ole himoa tullut, mutta muuten ruoka maistuu tosi hyvin. Söisin melkein mitä vaan ja koska vaan.. Painoakin on kyllä ruvennut aika railakkaasti tulemaan, olisikohan jo 8kg..
Oma olo on edelleen melko ok. Joku omituinen lihas-kylkikipu on vaivannut koko raskausajan (taisi kyllä vaivata jo ennenkin), ja nyt se vaan pahenee.. Kipu tulee istuessa tai seisoessa, ja muuttuu oikein poittavaksi. Myös selkä suorassa pitäisi aina istua. Kipu häviää, kun makaan selälläni jonkin aikaa. Joten joltain lihasperäiseltä tuo minusta vaikuttaa.. Ja närästää on alkanut, yygh.. Täytynee lääkärille mainita, ensi viikolla on neuvolalääkäri.
Meille on ostettu jo vaunut (uudet Orat) ja sänky käytettynä. Vaatteita pitäisi tulla kaverilta. Niin ja hoitopöytä on tilauksessa netistä. Vielä kun se äitiyspakkaus joskus tulisi..
No, pakko palata nyt näihin töihini. Ai niin, palkanlaskija kun olen, niin tutkikaapa työehtosopimuksenne, jos teidän alalla sellainen on. Siellä mainitaan, maksaako työnantaja palkkaa äitiysloma-ajalta. Usein se on juuri tuo 72pv tai kolme kuukautta.
t: Merrily 25+5