Harmittaa ei-uskovat isoset. Isosia muutenkin liikaa riparilla.
Olin riparin esittelytilaisuudessa vanhemmille. Mitä varten sinne tunkee niitänisosi niin valtavasti. Yhtä paljon kuin leiriläisiä. Monelta heistä saa vielä väärää opetusta.
Kommentit (8)
Joo ei omallakaan riparilla isoset uskossa olleet, ja kaveri on toiminut viisi vuotta isosena ja apuohjaajana eikä ole todellakaan uskovainen. Niinsanotusti hauskaa menevät vain pitämään.
Olen samaa mieltä siitä, että isosia on rippileireillä vähän liikaa.
Ei-uskovat isoset eivät välttämättä kuitenkaan ole huono asia. Ei ole mitenkään haitallista, että leiriläiset saavat kuulla myös eri näkökulman edustajan mielipiteitä.
Itse olin isosena 16-vuotiaana useammallakin leirillä (vaikka ateisti olin jo silloin). Yritin olla mahdollisimman objektiivinen, en yrittänyt aivopestä nuoria, vaan keskustelin heidän kanssaan uskonnosta hyvässä ja sivistyneessä hengessä. Uskon myös, että tunsin kristinuskon opit VÄHINTÄÄN yhtä hyvin kuin uskossa oleva 16-vuotias.
Eivät ne uskonnottomatkaan ole sellaista aggressiivista, vihaista ja vittuilevaa sakkia, se on vain se äänekäs vähemmistö. Ihan kuten uskonnollisissakin.
No katos kun ei niistä rippileiriläisistäkään ole kuin ehkä se max. yksi viidennes uskovaisia, jos sitäkään, joten miksi olisi isosistakaan. Muutenkin voisi pelkkien uskisten keskellä äityä meno melko sisäsiittoiseksi ja sairaaksi. Parempi kun on muutamia rationaalisia ihmisiä mukana huolehtimassa että tietyt henkilöt ei vaivu liian syvälle taikamaailmaan ja ala elää elämäänsä fantasiakirjan pohjalta.
Meniköhän muuten se yksi täälläkin äidin toimesta keskustelussa pohdittu nuori ei-lestadiolainen sinne lestadiolaisten riparille? Onnistuiko?
Riparilaiset vahtiminen on 24/7 työtä. Teinit keskellä yötä yrittivät hiipiä toisten mökkeihin.
Meillä oli erikseen yövuoro. Ei kaksi isoista olisi riittänyt viikoksi. Yöjuoksu oli kielletty ihan nukkumisrauhan takia.
Ps. Polttaa sai vain tietyssä paikassa vanhemman luvalla.
Vierailija kirjoitti:
Meniköhän muuten se yksi täälläkin äidin toimesta keskustelussa pohdittu nuori ei-lestadiolainen sinne lestadiolaisten riparille? Onnistuiko?
Olivatko vanhemmat ex-lestadiolaisia vai miksi vai oliko provo?
Ei kun tytön paras kaveri oli lestadiolainen ja menossa tietty lestadiolaisten omalle rippileirille, hehän ei käy näissä maallisemmissa perusripareissa. Tyttö olisi halunnut kaverin kanssa samalle leirille, vaikka ei lestadiolainen olekaan. Täällä epäiltiin suunnitelman onnistumista.
Tottahan tuo on. Isosia voisi olla jotain 4 per leiri. Lähinnähän olisi hyvä asioida siellä suoraan papin ja seurakunnan työntekijän kanssa. Ei jonkun isosen.