Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teidän tuttavapiirissä suurperheisiä, millä mielellä kutsut juhliin heitä?

Vierailija
09.04.2016 |

Mun pari hyvää ystävää on tekaissut lapsia enemmän kuin yhden ja kun tulevat juhliin tai käymäänkin miehineen ja lapsineen niin voi jestas kun on alkanut ärsyttää se syömisen määrä... Ihan älyttömästi täytyy varata vain heitä varten sapuskaa, lähinnä lapset ahmivat pöydän tyhjäksi vaikka siellä olisi mitä. Haukkuvat kyllä tarjoilut muutenkin ;) Eivätkä lahjatkaan ole kummoisetkaan, eivät todellakaan kata tarjoiluja sinne päinkään...

Meillä siis oli juuri oman ainokaiseni synttärit, niin siksi tämä ärtymys on taas ajankohtainen, en mä jatkuvasti omista ystävistäni noin ajattele, mutta mitä mieltä olet omista suurperheellisistä vieraistasi? Mielelläänkö kestitset?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te siis vähävaraisia? Mielestäni huonossa rahatilanteessa kannattaisi minimoida juhlien menot. Juomat ja sipsit Lidlistä, itsetehtyjä kakkuja pari sekä piirakkaa. Menee alle 60e, eikä ehkä niin korvenna jos vieraiden lapset syövät liikaa.. Miksi siis pidätte juhlia?

Meillä menee aina juhlat ihan överiksi! Tarjolla on vaikka mitä ja paljon! Lasten lahjoista en edes muista ikinä mitä kukakin antoi.

Vierailija
22/34 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuttavapiirissä on suurperheitä, mutta ei heistä kukaan käyttäydy mäntisti. Ihan ovat yhtä kohteliaita kuin pienemmänkin perheen jäsenet. Eli kutsun mielelläni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Mitä enemmän lapsia, sitä vähemmän ollut aikaa opettaa kauniita käytöstapoja ja vielä vaikeampaa pitää kiinni siitä että niitä noudatetaan. Suurperheiden vanhemmat ovat sen verran väsynyttä porukkaa että ottavat kaiken liikenevän hyödyn irti eli just esim. ruokkimiset vierailla. Itse istuvat kahvikuppi kourassa juttusilla. Emäntä sijaistaa, anna lisää, anna paperia, muki kaatui, toi sai enemmän.....

Läheiselläni on 7 lasta. En ole törmännyt paremmin käyttäytyviin ja fiksuihin lapsiin. Osaavat olla kylässä, koska ovat liikkuneet myös kodin seinien ulkopuolella. Vanhemmat vahtivat ja ohjeistavat myös pienempiä, joten porukka liikkuu sujuvasti. Kotonaan pesevät pyykkiä, laittavat astiat koneeseen ja koneen päälle, jos se on täynnä, vaihtavat lakanansa jo pieninä jne., koska elämä olisi muuten kaaosta äidille. Ja tästä syystä ymmärtävät myös kylässä, etteivät lakanat itsestään vieraspetiin hyppää, vaan kiittävät ja auttavat. Ja jos joku epäilee, niin tunneälyä löytyy myös. Ihania lapsia kertakaikkiaan!

Vierailija
24/34 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Mitä enemmän lapsia, sitä vähemmän ollut aikaa opettaa kauniita käytöstapoja ja vielä vaikeampaa pitää kiinni siitä että niitä noudatetaan. Suurperheiden vanhemmat ovat sen verran väsynyttä porukkaa että ottavat kaiken liikenevän hyödyn irti eli just esim. ruokkimiset vierailla. Itse istuvat kahvikuppi kourassa juttusilla. Emäntä sijaistaa, anna lisää, anna paperia, muki kaatui, toi sai enemmän.....

Olen aivan päinvastaista mieltä. Isossa perheessä on pakko opettaa käyttäytymissäännöt ja pitää niistä tiukasti kiinni, muuten arki ja elämä käy kovin vaikeaksi. Yhden lapsen kiukuttelun ja neuvottelun jokaisesta asiasta erikseen varmaan jaksaisi, mutta useamman kanssa moinen on mahdotonta. Lapset ottavat mallia isommista sisaruksista ja oppivat huomaamatta millainen käytös on hyväksyttävää, vaikkapa siellä juhlissa. Esimerkkinä sukujuhlissa ainoa lapsi valikoi kulhosta kaikki mieluisimmat karkit ja perästä tulleet serkut (4 sisarusta) valittivat asiasta. Äitinsä sanoi, että ihan hyviltä nuo loputkin näyttävät. Eikä yhtään kitinää enää asiasta tullut. Ainoan lapsen äiti ei puuttunut tilanteeseen lainkaan, ilmeisesti hyväksyi lapsensa rohmuamisen.    

Vierailija
25/34 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on kutsuttu kerran ristiäisiin ja ehdotettu että ottaisin lapsista vain 2 mukaani. Jätin sitten menemättä ollenkaan...

Mutta koska kyseessä hyvä ystäväni, en jäänyt asiaa vatvomaan, vaan ihan normaalisti kyläillään taas

Vierailija
26/34 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minulla kaveri jolla 6 käytöstavatonta lasta, ja kavereita joilla yhtä monta hyvin käyttäytyvää.

Meillä 4, ja todella tiukka kuri

Vierailija
27/34 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitäänpä, mitä sinä voit asialle tehdä:

1) Kuten tuossa yllä neuvottiin, voit olla jämäkämpi emäntä ja ei kaikkea kerralla pöytään

2) Et kutsu niitä, jotka ärsyttävät

3) Otat asian puheeksi ystäväsi kanssa 

Lahjan ei todellakaan ole tarkoitus kattaa tarjoiluja! Eihän vieras edes tiedä, mitä on tarjolla. Luulen, että lapsesi ovat lahjaan tyytyväisiä, joten tämän asian suhteen voisit mennä itseesi ja muuttaa suhtautumistasi.

Vierailija
28/34 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on suurperhe? Enemmän kuin yksi lapsi? Sitten meidän ystäväpiirissä on kaikki suurperheellisiä. Monilla 2 lasta, useilla 3 (myös meillä), joillakin jopa 5. Eikä juhlissa todellakaan ole tuollaista. Lapset ovat toki lapsia: leikkivät ja touhuavat, nauttivat toistensa seurasta. Ääntä ja naurua riittää. Joskus joku pahoittaa mielensä. Aikuiset auttaa. Tarjottavia otetaan maltillisesti oman mielen mukaan. Ei tulisi _mieleenkään_ rajoittaa kenenkään syömisiä. Tulee hyvä mieli, kun kelpaa. Muutama viikko sitten vietettiin meillä synttäreitä ja olin tehnyt mm. bostonkakun. Miehen veljen 10v poika huokaisi ihastuksissaan: "Mistä sä tiesit, että just toi on mun herkkua!!" Sai tietysti syödä sitä reilusti ja laitoin palasen mukaankin.

Itse toivon, että juhlissa on rento tunnelma ja kaikilla hyvä mieli. Lahjoista iloitaan eikä niiden arvoa tuijotella. Ystävämme perheineen ovat tervetulleita ja toivottuja vieraita.

Vierailija
29/34 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin mielelläni kutsun paria suurperheistä ystävääni kylään. Nautin lasten vierailuista, kun itse olen lapseton. Mitä enemmän lapsia, sen parempi, viihdyn lasten kanssa ja olen aina viihtynyt. Olin itse 5-lapsisen perheen esikoistytär ja tottunut hoivaamiseen.

Vierailija
30/34 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pari hyvää ystävää on tekaissut lapsia enemmän kuin yhden ja kun tulevat juhliin tai käymäänkin miehineen ja lapsineen niin voi jestas kun on alkanut ärsyttää se syömisen määrä... Ihan älyttömästi täytyy varata vain heitä varten sapuskaa, lähinnä lapset ahmivat pöydän tyhjäksi vaikka siellä olisi mitä. Haukkuvat kyllä tarjoilut muutenkin ;) Eivätkä lahjatkaan ole kummoisetkaan, eivät todellakaan kata tarjoiluja sinne päinkään...

Meillä siis oli juuri oman ainokaiseni synttärit, niin siksi tämä ärtymys on taas ajankohtainen, en mä jatkuvasti omista ystävistäni noin ajattele, mutta mitä mieltä olet omista suurperheellisistä vieraistasi? Mielelläänkö kestitset?

Minulla on suvussa vähävarainen mutta suurella lapsiluvulla siunattu perhe. Aina olen kutsunut ilomielin vaikka lahjan arvo ei ole euroissa kummoinen. He ovat sukua ja se riittää. Meillä tehdään aina juhliin riittävästi ruokaa, ei haittaa vaikka vieraat syövät paljon. Koskaan ei ole kukaan suoraan valittanut tarjoiluista. Kestitsen enemmän kuin mielellään.

Vierailija
31/34 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kivaa kutsua erästä tuttavaperhettämme juhliimme. Heillä on 8 lasta, ja ainakin neljällä on jokin diagnoosi ylivilkkaudesta tai aistiyliherkkyydestä. Kylässä lapset riehuvat, tappelevat keskenään, kiusaavat muita, sotkevat ja hajottavat kaiken minkä näkevät. Esikoinen, nyt 16-vuotias, kommunikoi kiroilemalla tai sitten ei ollenkaan. Perheen isä istuu ensi töikseen sohvalle selaamaan puhelintaan eikä nouse koko vierailun aikana. Äiti ei kiellä lapsiaan ja lappaa tarjoilupöydästä ruokaa lautasilleen. Viimeksi perheen kuusivuotias onnistui heittämään pikkuveljeään lasilla päähän samalla kun muu perhe mätti onnessaan puolet kakusta.

Edellisestä vierailusta on nyt kolme vuotta, en aio kutsua uudestaan.

Vierailija
32/34 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.. Lahjan ei ole tarkoitus kattaa tarjoiluita.

No ei, mutta jos tuodaan ässäarpa, jolla ei edes voita mitään tai joku Aku Ankan taskukirja ja ruokaillaan koko 5-henkisen perheen voimin niin kyllä se vähän oudolta tuntuu...

5 hlö perhe suurperhe, WHAT?

3 lasta ja vanhemmat on pieni perhe.

8 hlö.n perheestä voi jo nippa nappa puhua suurperheestä.

Vierailija
33/34 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.. Lahjan ei ole tarkoitus kattaa tarjoiluita.

No ei, mutta jos tuodaan ässäarpa, jolla ei edes voita mitään tai joku Aku Ankan taskukirja ja ruokaillaan koko 5-henkisen perheen voimin niin kyllä se vähän oudolta tuntuu...

5 hlö perhe suurperhe, WHAT?

3 lasta ja vanhemmat on pieni perhe.

8 hlö.n perheestä voi jo nippa nappa puhua suurperheestä.

Nykyisin 3 lasta on jo suurperhe. Ajat muuttuu.

Vierailija
34/34 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kutsu koskaan lapsia kylään, ainoastaan vanhemmat. Joten siinä mielessä ei ole väliä, paljonko lapsia on. En ole koskaan ajatellut, että myös kvereiden muita sukulaisia pitäisi kutsua. Ehkäpä ystävien anoppi ja kummisetä myös samalla kertaa illanistujaisiin? :D Ihan hyvin ovat nuo kyllä osanneet yksinkin tulla.