Ärsyttääkö sinua, ettei sääntöjä noudateta?
Ärsyttääkö sinua sääntöjen noudattamattomuus, vaikka siitä ei aiheutuisi sinulle haittaa? Ts. joku rikkoo sääntöjä, et kärsi siitä, mutta ärsyttääkö silti etteivät kaikki noudata sääntöjä?
Kommentit (31)
Ei ärsytä. Koko maailmassa on noin 10 ihmistä, joiden tekemiset tai tekemättä jättämiset ylipäätään kiinnostavat mua. Jos he rikkovat jotain sääntöjä, niin varmaan heillä on jokin syy siihen.
Säännöillähän meitä hallitaan, ja tyhmimmät alaisista eivät ollenkaan tajua luopuneensa oikeudesta omaan ajatteluun ja arviointikykyyn noudattamalla ylhäältä saneltuja sääntöjä.
Suomi on täynnä ihmisiä, jotka ovat mieluummin sääntöjen rajoissa ja kuolleita, kuin elossa ja sääntöjen ulkopuolella. Ehkä heitä harmittaa ylipäätään nähdä kenenkään elävän elämäänsä sydämensä ohjaamana mieluummin kuin erilaisten sääntöjen orjana. Minulta ei todellakaan ole pois se, jos joku on viisi minuuttia myöhässä työpaikalta aamuisin jos työt eivät siitä kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Säännöillähän meitä hallitaan, ja tyhmimmät alaisista eivät ollenkaan tajua luopuneensa oikeudesta omaan ajatteluun ja arviointikykyyn noudattamalla ylhäältä saneltuja sääntöjä.
Suomi on täynnä ihmisiä, jotka ovat mieluummin sääntöjen rajoissa ja kuolleita, kuin elossa ja sääntöjen ulkopuolella. Ehkä heitä harmittaa ylipäätään nähdä kenenkään elävän elämäänsä sydämensä ohjaamana mieluummin kuin erilaisten sääntöjen orjana. Minulta ei todellakaan ole pois se, jos joku on viisi minuuttia myöhässä työpaikalta aamuisin jos työt eivät siitä kärsi.
Siitä maksetaan, että on työpaikalla myös sen viisi minuuttia.
En edes tiedä mitä sääntöjä on liikennesääntöjen ulkopuolella, elän vaan omaa elämääni ja antaa nillittäjien nillittää. Tosin en minäkään liikennesääntöjä noudata orjallisesti, esim. STOP merkin ohi ajelen pysähtymättä jos ei tule autoja, enkä vilkkuakaan käytä kun se ei lain mukaan edes tarkoita että "olen kääntymässä". Bussikaistoja tulee käytettyä myös paljon, tyhjiä kun ovat. ajokortti ollut 12 vuotta, 0 sakkoa, 0 onnettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se typerä asenne. Jos työt alkavat vaikkapa klo 8.30 ja työpaikalla on joskus hamassa menneisyydessä päätetty, että kaikkien pitää olla kuitenkin paikalla "valmistautumassa" päivään (mihin kuluu n. 2 minuuttia) klo 8.00, se ei ole keneltäkään pois jos ihminen leimaa korttinsa klo 8.02. Jokaisen täysjärkisen ihmisen järki kyllä taipuu tähän päättelyyn, mutta sääntöuskovaiset keksivät jonkun "perusteen", miksi tämäkin sääntö on tuikitarpeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se typerä asenne. Jos työt alkavat vaikkapa klo 8.30 ja työpaikalla on joskus hamassa menneisyydessä päätetty, että kaikkien pitää olla kuitenkin paikalla "valmistautumassa" päivään (mihin kuluu n. 2 minuuttia) klo 8.00, se ei ole keneltäkään pois jos ihminen leimaa korttinsa klo 8.02. Jokaisen täysjärkisen ihmisen järki kyllä taipuu tähän päättelyyn, mutta sääntöuskovaiset keksivät jonkun "perusteen", miksi tämäkin sääntö on tuikitarpeellinen.
Ei kaikilla työpaikoilla ole väliä, oletko edes paikalla, jos olet tarpeeksi iso jehu.
Sääntöjen noudattaminen on usein omaa mukavuudenhalua. Laiska ihminen ei halua itse ajatella, joten noudattaa mieluummin sääntöjä.Samalla poistuu vastuu omasta toiminnasta. Terveydenhoitoalalla tämä näkyy mm. niin, että hoidetaan ns. varman päälle, eli oletetaan aina tiettyjen kriteerien täyttyessä, että potilas kärsii vaivasta x, vaikka kokonaistilannetta avoimesti arvioimalle päätyisi helposti oikeaan ratkaisuun. Siksi diagnosointi kestää usein tolkuttoman pitkään - yksikään lääkäri ei uskalla antaa valtavirrasta poikkeavaa diagnoosia, koska päässä on vain muutama diagnoosipolku, johon kaikki vaivat pitäisi väkisin sovittaa.
Liikennesäännöt erityisesti, mutta myös tietyt sosiaaliset säännöt. Jos joku etuilee jonossa jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei, jos kyse on tosiaan säännöstä, jonka rikkominen ei vahingoita ketään (itse asiassa minua ärsyttää enemmän ne, jotka pitävät henkensä kaupalla kiinni säännöistä vain sääntöjen vuoksi). Liikennesäännöt ovat aivan eri asia, samoin kaikki turvallisuuteen ja viihtyvyyteen liittyvät säännöt.
Koska kaikki ihmiset ajattelevat tarkasti sääntöjen syyt. Ei ajattele. Ei mieti syitä sääntöön, vaan suuttuvat "täysin turhasta säännöstä" ja päättävät rikkoa sitä. Niin liikenteessä kuin muuallakin.
Noudatanko itse sääntöjä täysin? En. Olen vain ihminen. Silti ärsyttää, esimerkiksi miksi tieliikenteen säännöt eivät enää pätisikään automarketin parkkipaikalla, ja ne parkkipaikan säännöthän on luettavissa, niin, missäköhän ne oli opeteltavissa?
Minulla on sääntö:
Minun pitää halutessani saada keneltä tahansa naiselta.
Tämän säännön noudattamattomuus yhteiskunnassa ärsyttää todella paljon!
mies
Kyllä ärsyttää. Itse yleisiä sääntöjä noudatan ja ketuttaa, kun jotkut toimivat miten sattuu huvittamaan. Säännöt ovat ylipäänsä tehty helpottamaan asioiden sujumista ja elämää. Eri asia on sitten jonkun "nilittäjän" laatimat ns. omat sääntönsä (esim. kerrostaloissa). Sitten on vielä kirjoittamattomia sääntöjä liittyen käytökseen, jotka jokainen normaali ihminen tajuaa, mutta osa ei (etuilu, roskaaminen, fyysinen koskemattomuus jne.).