Perunkirjoitus?
Lähisukulaisen perunkirjoitukseen pitäisi mennä. On hyvin todennäköistä, että eräs omaisista on viimeisinä vuosina käyttänyt vanhuksen hyväntahtoisuutta ja dementiaa hyväkseen ja puhdistanut tilin itselleen vähitellen. Myös aikaisempia, ennakkoperinnöksi määriteltäviä tontin yms. siirtoja on käsittääkseni tapahtunut ilman, että niitä olisi kirjattu mihinkään. Tämä omainen omaa historian töissä pankissa ja lakimiehiä lähipiirissä.
Miten minun tulisi perunkirjoituksessa menetellä? Voinko tuoda esiin näitä epäilyjäni ja jos kyllä, niin miten?
Kommentit (3)
Juu, kyllä sitä sitten herätään henkiin, kun on perunkirjoituksen aika ja epäilyksen siemeniä kylvetään, ilman mitään todisteita. Miksi ihmeessä et itse hoitanut vanhuksen asioita ja ollut hänen tukenaan kun sen aika oli.
Myös vanhuksella on oikeus nauttia omista eläketuloistaan, sen muutaman kympin mitä hoitomaksujen jälkeen jää ja vaikka vanhus olisi hoitolaitoksessa, niin se kattaa perushoidon ja muut on maksetta itse.
Ikävää, kun korpit tulevat kuoleman jälkeen röyhkeästi haaskalle ja kielletään vanhukselta viimeisinä elinvuosina kaikki ne pienet nautinnot ja ilot, mitä voisi ostaa ylimääräisellä rahoillaan. Ei näytä ihmisen ahneudella olevan mitään rajaa.
Tämä yksi omainen teki nimenomaan näin. Me muut olimme sitä mieltä, että vanhuksen täytyy saada käyttää säästönsä omaan hyvinvointiinsa. Tämä omainen kuitenkin käytti valtaansa, syyllisti ja hyväksikäytti. Hautajaisten osaltakin oli sitä mieltä, vanhuksen toiveen vastaisesti, että sinne ei osallistu muut kuin hän yksin, ei ketään ystäviä eikä muita lähiomaisia - maksaahan pitopalvelukin niin paljon.
Ensinnäkään tontti eli kiinteistö ei voi siirtyä kenellekään niin, ettei siitä ole merkintää. Kiinteistölle on haettava lainhuuto, joka perustuu lahjakirjaan, kauppaan, perinnönjakokirjaan jne.
Ja jos epäilet väärinkäytöstä, niin tuo asia esille perunkirjoituksessa. Tilitietoihin (ennen kuolemaa) pääset käsiksi vain, jos kaikki muutkin oikeudenomistajat haluavat niitä selvittää. Jos joku kanssaperillisistäsi on koijari, niin lupaa tuskin heruu. Siinä tapauksessa ei auta muu kuin pesänselvittäjä & tehdä tästä poliisiasia.