En jaksa enää välittää, mitä mieltä muut ovat lasten matkustelusta
Meillä on 5-henkinen perhe, ja lasten ikävuodet 1-10v. Olen käyttänyt paljon energiaa siihen, että lentomatkat ja junamatkat sun muut menisi täydellisesti. Olemme matkustaneet ulkomaille kahdesti vuodessa ja kotimaassa julkisilla myös kahdesti vuodessa. Nyt viime reissulla hiihtolomalla tuli ahaa-elämys, kun viereinen pariskunta juopotteli koko matkan lentokoneessa ja jutut oli typeriä, samoin takana istuneiden teinien sanavarasto sisälsi vain v*ttu sitä ja voi v*ttu tätä. Meidän vuoden ikäinen lapsemme oli hiljaa koko lennon, ei huudellut v*ttua eikä toistellut kännissä juttuja. Laskeuduttaessa tytär alkoi itkeä, kun joutui istumaan paikallaan ja painekin saattoi vaikuttaa korviin. Koko matkan humalaisia juttuja toistellut akka totesi isoon ääneen, että voi kun jotkut rääkkää lapsiaan tuomalla niitä lentokoneeseen ja takana istunut teini sanoi, että v*ttu oli viimeinen reissu, että ollaan huutavien kakaroiden keskellä. Näin niin punaista, että jos mies ei olisi estänyt, olisin varmasti huutanut teineille, että v*ttu p*rk*le s**tana oli viimeinen reissu, että lähden 7 tunniksi kuuntelemaan lentokoneeseen keskenkasvuisten kiroilua ja känniääliöiden sönkötystä. Otti niin päähän, että osaa olla tyhmää porukkaa. Päätin, että en enää välitä. Junassa kuljin joskus esikoisen kanssa, kun hän sai itkupotkuraivarit, kun piti pukea päälle ulkovaatteet ennen pääteasemaa. Joku tuli kännissä sanomaan, että huonosti kasvatettuja lapsia ei tarvitse tuoda junaan. Eräs vanhempi rouva tuli väliin ja sanoi lohdullisesti, että kotiin lukituista lapsista kasvaa syrjäytyneitä alkoholisteja. Sitten kinasivat keskenään. Mutta pointti oli se, että muualla liikkuessa asenteet lapsiin ovat usein kivat, mutta suomalaisten kanssa matkustaessa ei koskaan tiedä, miten lapsiin reagoidaan. Olen päättänyt jättää omaan arvoonsa moukkien sanomiset.
Kommentit (31)
Junaan sattuu usein noita kiroilevia teinejä. Jostain syystä se sanavarasto on rajoittunut 13-20-vuotiailla. Kuljen lasten kanssa junalla, koska ei ole autoa. Aina tulee iloinen olo, jos sattuu pääsemään lastenvaunuun.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hajuhaittaa lapsista mahtaa olla? Ei ne paskat housussa istu lentokoneessa tai junassa.
No sitten mulla on ollut huono tuuri kun on sattunut viereen lapsia joilla se paskavaippa on päällä vaikka kuinka kauan tai sitten piereskelevät koko ajan. Mutta ei ollut tarkoitukseni valittaa. Lapset on edelleenkin erittäin ok lennoilla :) Piti vaan mainita että muutkin kun juopot voi haista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reittilennoilla harvemmin on noita känniääliöitä. Kannattaa matkustaa niillä, jos niin riski pienentyy huomattavasti.
En ole kuin kerran ollut lomalennolla (muuten kyllä lentänyt paljon) ja millään lennoilla ei ole koskaan ollut känniääliöitä.
On ihan reittilennoillakin välillä. Ihmisiä, jotka ovat juoneet reilusti koneeseen tullessaan ja jatkavat koneessa. Yleensä tunnistat ääliön siitä, että hän selittää samoja juttuja monta kertaa. Viimeksi joulukuussa lennettiin Gran Canarialle. Istuin reunimmaisella paikalla käytävän vieressä vähän erillään muusta perheestä. Viereen sattui tällainen pariskunta, joista rouva ravasi vessassa, naama punaisena hikoili, joi lennolla 3 pikkupulloa punaviiniä, vaikka oli pikkuhumalassa jo koneeseen tullessaan. Mies istui minun vieressä ja selitti monta kertaa, kuinka Sunny Beachilla voi elää samalla rahalla 3 viikkoa, mitä kuluu Kanarialla viikon matkaan. Ottaa halvat lennot ja huoneiston vähän kauempaa keskustasta jne. Kun kolmannen kerran kuulin täsmälleen saman tarinan, sanoin, että sä kerroit tuon jo, mut oliko muita matkakokemuksia. Hajuhaitta noista humalaisista on muuten ikävä, jos viereen sattuu.
Jep. Facebookkia katsellessa tulee mieleen että nämä pölöt jotka postaavat niitä kuviaan sieltä Oak Barrelista tai skumppabaarista ovat vain askelen päässä tuollaisista tursoista...
Onhan se lentäminen jännää, mutta ihmeen tiukasti ihmiset ovat ostaneet sen ajatuksen että joskus 8:30 aamulennolle "kuuluu" se pämppääminen kun matkoillahan tässä ollaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reittilennoilla harvemmin on noita känniääliöitä. Kannattaa matkustaa niillä, jos niin riski pienentyy huomattavasti.
En ole kuin kerran ollut lomalennolla (muuten kyllä lentänyt paljon) ja millään lennoilla ei ole koskaan ollut känniääliöitä.
On ihan reittilennoillakin välillä. Ihmisiä, jotka ovat juoneet reilusti koneeseen tullessaan ja jatkavat koneessa. Yleensä tunnistat ääliön siitä, että hän selittää samoja juttuja monta kertaa. Viimeksi joulukuussa lennettiin Gran Canarialle. Istuin reunimmaisella paikalla käytävän vieressä vähän erillään muusta perheestä. Viereen sattui tällainen pariskunta, joista rouva ravasi vessassa, naama punaisena hikoili, joi lennolla 3 pikkupulloa punaviiniä, vaikka oli pikkuhumalassa jo koneeseen tullessaan. Mies istui minun vieressä ja selitti monta kertaa, kuinka Sunny Beachilla voi elää samalla rahalla 3 viikkoa, mitä kuluu Kanarialla viikon matkaan. Ottaa halvat lennot ja huoneiston vähän kauempaa keskustasta jne. Kun kolmannen kerran kuulin täsmälleen saman tarinan, sanoin, että sä kerroit tuon jo, mut oliko muita matkakokemuksia. Hajuhaitta noista humalaisista on muuten ikävä, jos viereen sattuu.
Mun mielestä lapset lennoilla on ok mutta pakko mainita tuohon hajuhaittaan liittyen että on lapsistakin hajuhaittaa.
Olisko tämä ironiaa? Kun otsikko oli, ettei välitä enää, niin joku yrittää vielä uutta keinoa?
Vissiin ap. kuitenkin välittää, kun näin pitkän todistelun jaksoi asiasta vääntää?
Vierailija kirjoitti:
Vissiin ap. kuitenkin välittää, kun näin pitkän todistelun jaksoi asiasta vääntää?
Joskus ihmisellä tulee niin sanotusti mitta täyteen. Sitten ei auta muu kuin ITSE päättää, että en välitä enää. Minulla on hiukan sama kokemus, olen lievästi liikuntavammainen. Lapsena ja nuorena yritin kaikkeni, ettei kukaan pääsisi sanomaan, että hidastelen/ olen tiellä/ olen ruma. Kolmen promillen humalassakin joku känninen saattoi huudella loukkauksia. Nykyisin vain nauran ja sanon, että kato ittees, onko varaa huudella. Ikäkin vaikuttaa, ettei ota pilkkaa vastaan.
Suomessa harvoin saa ystävällistä kohtelua lasten kanssa. Jos menee vaikka Espanjassa ravintolaan, se lapsi otetaan hymyillen vastaan, juttelevat ja silittävät päätä. Viime kerralla Suomessa tarjoilija oli lähes vihaisen oloinen, kun pyysin lapselle pienempää haarukkaa tai lusikkaa. Pyysin myös noin 1,5 dl maitoa, mutta sain 2,5dl, joka on maitoannoksen normaali koko. Jos muualla pyydät jotain pienemmän määrän, aina on onnistunut. Tai ei itänaapurissa, mutta Keski- ja Etelä-Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsista hajuhaittaa? Meidän lapset ei ainakaan haise millekään muulle kuin puhtaalle. Kakka tehdään vessaan ja jos pienellä tulee vaippaan, se mennään pesemään samantien :)
Me oltiin 8 kk ikäisen kanssa lennolla, kun laskeutumisvaiheessa naperolta pääsi kakat vaippaan, ja haju sen mukainen. Ihmiset seisoivat sitten käytävällä odottaen ulospääsyä ja kommentoivat keskenään: "Kylläpä nuo vessat haisevat."
Asiaa!
Sinänsä harmi, ettet itseäsi päässyt ilmaisemaan - koska käytöstavat. OIisit päässyt edes päästämään omat ärsytyshöyrys, mutta ei ne olisi tajunnut sun pointtia. Olisivat vaan kattonut, että vi'**u kylläpä muijalla napsahti, lähinnä jumittuneet siihen, eikä niinkään sanomaan.
Kaikkea hyvää teille jatkakaa ihmeessä matkustelua.
Kysymys kuuluu, kukahan ne kiroilevat teinit on kasvattanut? Huonosti käyttäytyvät on kummasti aina muiden kakaroita.
Itse olen 49-vuotias ja lentänyt lukemattomia kertoja eri suuntiin. Koskaan en ole tavannut yhtäkään kännistä koneessa. Tasan tarkkaan ainoa itseäni häiritsevä tekijä on ollut penkkiä potkeva tai sen selkänojalla roikkuva lapsi, eikä sitäkään usein ole tapahtunut.
Ja lapsiperheet. Harva matkustaa pienten lasten kanssa Afrikkaan. Talvella lämpimään ja tietyt kohteet on lapsiperheiden suosiossa! Tosin kun miehen kanssa käytiin Thaikuissa häämatkalla, sieltä paluumatkalla vasta oli koneessa humalaista sakkia. Ihan jännitti, pitääkö koneen nokka kääntää takaisin. Halpaa viinaa kitattu päivittäin viikkokausia, eikä putki ehdi katketa.