yläasteen liikuntatunneilla pakkonakuilu?
Olen nyt 28- vuotias nainen. Olen jo pitkään miettinyt omia koulukokemuksiani, ja ihmettelen, miksi jotkut opettajat haluavat tahallaan rääkätä oppilaitaan. Esim. liikuntatuntien alkaessa kaikkien oli pakko riisua ja vaihtaa vaatteet pukuhuoneessa kaikkien nähden, vaikka pukkarissa oli vessa. Ensin kaikki tytöt, jotka halusivat, kävivät vessassa vaihtamassa vaatteet, ja ihan yhteisymmärryksessä, kaikki vuoron perään. Kunnes vanha kääkkä-naisopettajamme tuli sanomaan, että kaikki vaihtavat vaatteet samassa tilassa, pienessä puuhuoneessa. Kuinka niin herkässä elämänvaiheessa olevia teini- ikäisiä tyttöjä SAA PAKOTTAA riisuutumaan kaikkien edessä?
Kommentit (53)
Meillä kukaan ei häpeä vartaloaan... Siksi minusta on typerää vaihtaa vessassa vaatteet, kun toisten pitäisi oikeasti päästä sinne.
Asiaan saattaa vaikuttaa se, että kyseessä on pieni ryhmä, jossa kaikki on kavereita tai edes hyvissä väleissä keskenään. Jos jotain kuittailua onkin niin ei koskaan toisten ulkonäöstä tai vartalosta.
Itse en käytä edes rintsikoita (koska en ihan totta tarvitse ja ne on epämukavat), eikä siitä ole tullut mitään ongelmaa :-D
T. Tyttö 15v
Vierailija kirjoitti:
Miten saisi lapsen itsetunnon pysymään niin hyvänä, ettei alastomuus ujostuttaisi yläkoulussa? Ekaluokkalaiseni on rempseä ja nakuilee ihan vapautuneesti, ei tuota uimakoulut ja muut ongelmia.
Itse olin jo tuossa iässä ujo! Saatikka yläasteella... Osa luokkalaisista sen sijaan kävi suihkussa reippaasti.
Täytyy olla jokin kasvatuksellinen ero, että toiset ovat sinut itsensä kanssa, vielä murrosiässäkin.
Juttelemalla lapsen kanssa murrosiässä ja ennen sitä tapahtuvista kehon muutoksusta. Meillä on laosi kysynyt paljon ja minä olen vastannut ja kertonut omasta teini-iästä. Mahdollista omaa häpeää ei kannata pistää kiertoon seuraaville sukupolville.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kukaan ei häpeä vartaloaan... Siksi minusta on typerää vaihtaa vessassa vaatteet, kun toisten pitäisi oikeasti päästä sinne.
Asiaan saattaa vaikuttaa se, että kyseessä on pieni ryhmä, jossa kaikki on kavereita tai edes hyvissä väleissä keskenään. Jos jotain kuittailua onkin niin ei koskaan toisten ulkonäöstä tai vartalosta.
Itse en käytä edes rintsikoita (koska en ihan totta tarvitse ja ne on epämukavat), eikä siitä ole tullut mitään ongelmaa :-DT. Tyttö 15v
Kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä. Toiset ehkä häpeävät vartaloaan, eikä se muutu vaikka heidät kuin pakotettaisiin olemaan alasti. Häpeän poistumisen sijaan se johtaa vaan pahaan oloon ja lintsaamiseen. Mitään hyötyä siitä ei ole. Kun jätetään kaikki siinä vaiheessa tekemättä. Sekä liikunta että alastomuus ja suihku. Jos ei pakotettaisiin suihkuun tai alasti, ehkä nuo lapset sentään liikkuisivat.
Kukaan ei ole poistamassa yhteisiä pukeutumishetkiä niiltä, jotka tykkäävät pukeutua tai suihkutella yhdessä. Kyse onkin heistä, jotka haluavat tehdä sen yksityisesti, kuka mistäkin syystä. Mikä siinä on niin vaikeaa suoda se heille? Varsinkin kun se saattaisi lisätä halukkuutta osallistua koululiikuntaan ja vähentään lintsaamista.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan jälkeen yleensä vaihdetaan vaatteet ja käydään pesulla. Opettakaa lapsillenne se, niin ei tarvitse häpeillä sitä sitten koulussa. Ei se ole esittelytuokio vaan peseytymistä ja hygieniasta huolehtimista!
Ihan yhtä hyvin ne vaatteet vaihtuu ja paikat peseytyy jos sen saa tehdä privaatisti. Oikeastaan jopa paremmin kun ei tartte hätäsenä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tohon alastomuuten liittäisi hieman lisää valistusta koulun puolelta? Että kiusaamiseen puututtaisiin jo ennalta ehkäisevästi ja valistusta lisättäisiin siitä, kuinka kaikki on erilaisia ja kehittyy eri tavalla. Opetettaisiin huolehtimaan itsestään ja käymään pesulla liikuntasuorituksen jälkeen, jolloin kaikki voisi osallistua myös liikuntasuorituksiin täysillä ja samalla kehittyisivät, ei tarvitse vältellä hikoilua.
Olen itse jossain määrin kiusattu, nimenomaan vartaloni puolelta, mutta se ei tapahtunut koulun liikuntatunneilla, eikä yhteissaunoissa tai suihkuissa. Silti on siitä jäänyt jotain takaraivoon ja sen huomaa kun menen esim uimahalliin tai kaveriporukassa saunaan ja muuta, silti kaikesta huolimatta yritän olla välittämättä niistä, koska se tuntuisi epäreilulta, että en voisi käydä yhteissaunoissa tai uimahallissa uimassa, koska niistä kovasti nautin.
Muistan myös koulusta yhden kaverin, joka skippasi kaikki liikuntatunnit ja uimiset, epäilen että vartalonsa vuoksi, oli hieman ylipainoinen, eipä ole aikuisiälläkään juuri liikuntaa harrastanut ja se näkyy.
Kiusaaminen on aina perseestä, siihen tulee puuttua aina ja sitä puuttumista on koko ajan kehitettävä. Lisäksi myös kiusaamiseen puuttumiseen on mielestäni enemmän puututtava myös siten, että kiusattua autetaan ja sille taotaan päähän, ettei hänessä ole mitään vikaa. Ongelmat ei ratkea sillä että kiusatut annetaan sulkeutua koppeihin lukkojen taakse kiusaajilta piiloon, sinne koppiin ne lopulta jää.
Ei me ongelmat ratkea silläkään että tungetaan väkisin alastomana, siis haavoittuvimmillaan, kiusaajiensa eteen naurettavaksi. Sieltä kopista tulee ulos sitten kun on valmis.
Koulut ovat kyllä kautta aikojen näyttäneet kyntensä koulukiusaamiseen puuttumisessa. "Ei meidän koulussa kiusata".
Meillä oli itsestäänselvyys ettei vaatteita menty vessaan vaihtelemaan. Pukuhuoneessa ainakin itse käänsin selän toisiinpäin, ja olin naama seinäänpäin ja reippaasti kun puki niin ei joutunu "esittelemään" yhtään mitään. Eikä kukaan varmaan ees katsellut, itse en ainakaan koska ei kiinostanut. Suihkuun ei ollu mikään pakko mennä, osa meni mutta itse pesin vain lavuaarin yllä kainaloni.
Meilläkin ei oikein kukaan halunnut mennä liikuntatunnin jälkeen pesulle. Opettaja käski kaikki alasti seisomaan pukuhuoneen penkeille kädet sivussa ja seisotti siinä puoli tuntia sekä käski katsella kunnolla, niin ei tarvi jatkossa sen takiä olla pesemättä itseä että muut näkee alasti. Tuo toimi. Tuon jälkeen kaikki kävi pesulla eikä riisuminen ollut ongelma. Enkä ainakaan minä kuullut, että ketään olisi kiusattu tai haukuttu.
Joku tossa sano et ku kaikki on kavereita nii ei hätiä mitiä.. öö mua ainakin hävetti viel enemmän et omat kaverit näkee. Niille kun halus vaikuttaa mahdollisimman täydelliseltä ja siinä iässä en todellakaan tuntenut itteäni täydelliseks alasti. Nyt kun ikää on tullu nii ei oo ollenkaan mitään itsetunto ongelmia, et ei tossa pakottamis jutussa mun mielestä oo mitään järkeä. Ei kai sille voi mitään, et yhteiskunta on opettanut alastomuuden olevan häpeällistä ja sit kumminkin on tää yks hetki ku sut pakotetaan olemaan alasti toisten eessä ja lopettaa häpeäminen?!
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin ei oikein kukaan halunnut mennä liikuntatunnin jälkeen pesulle. Opettaja käski kaikki alasti seisomaan pukuhuoneen penkeille kädet sivussa ja seisotti siinä puoli tuntia sekä käski katsella kunnolla, niin ei tarvi jatkossa sen takiä olla pesemättä itseä että muut näkee alasti. Tuo toimi. Tuon jälkeen kaikki kävi pesulla eikä riisuminen ollut ongelma. Enkä ainakaan minä kuullut, että ketään olisi kiusattu tai haukuttu.
Mutta aika monta varmasti traumatisoitu näin nöyryyttämällä. Oliko väärällä tavalla lapsiin suuntautunut ope, kuulostaa vähän siltä?
Nää alastomuuden luonnollisuuden puolesta rummuttajat voisi hetkeksi miettiä miksi me ihmiset yleensäkään puetaan vaatteet. Oisko siinä joku luonnollinen tarve takana? (lämpö ei ole ainoa vastaus) Jos ei vieläkään näe mitään vikaa muiden edessä nakuilussa niin voi mun puolesta ryhtyä vaikka nudistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samanlaisia kokemuksia: vanha kääkkä (ja kamala opettaja muutenkin) pakotti kaikki menemään yhdessä suihkuun liikuntatunnin jälkeen ja tuli pukuhuoneisiin asti vahtimaan. Tästä vielä seurasi se, että jengin painoa/rintoja/karvoitusta vatvottiin juorupiireissä.
Aiemmin olivat halukkaat menneet kaikessa rauhassa pyyhkeen viime hetkeen asti peittämänä suihkuun tai pesseet kainalot vain vessassa. Itse en silloin tai nykyäänkään hikoile helposti joten olin aiemmin vain vaihtanut vaatteet ja jatkanut elämää.Myös mulla on tullut jälkikäteen samanlaisia ajatuksia: vaikka kuinka olisi lapsi ja alaikäinen, ei minkään sortin auktoriteetillä ole oikeutta puuttua moiseen. Palaan aina välillä mielessäni niihin hetkiin ja nostan kapinan.
Ylipäätään elämää kun katsoo taaksepäin, eniten on jäänyt vaivaamaan ne hetket kun ei ole puolustanut itseään, vaikka on tullut kohdelluksi väärin.
Hyvinpä kerroit. Tätähän se juuri pääasiassa on. Teini-ikäiset ovat monet hyvin ilkeitä ja arvostelevia, niin on kohtuutonta että sellaista edessä on käytännössä lähes pakko paljastella itseään ja pahimmassa tapauksessa kyllä se opettaja túlee myös katsomaan. Meillä ainakin tuli ope katsomaan! Todella vastenmielistä. Kai sitä nuorillakin on joku oikeus omaan kehoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Just tuolla asenteella mikä täällä monella näyttää olevan saadaan ne lapset häpeämään itseään :D eikö kannattaisi mielummin opettaa ne lapset siihen että alastomuus on normaalia ja kaikki eivät ole samallaisia jos joku nauraa se on sen häpeä hittoako tuijottelee keskittykööt siihen omaan peseytymiseen tai vaatteiden vaihtoon.
Mutta eheeei kun meidän mussukka ei halua niin ei saa pakottaa omalta mukavuusalueeltaan ei tarvitse poistua vaan itseään täytyy hävetä.
Sitten täällä päivitellään että mikähän meidän likkaa vaivaa kun ei syö juuri mitään ja vaikea löytää vaatteita mitkä ei tipu päältä
Näin! Enemmänkin siihen ongelmaan pitäisi itsessään puuttua, niin että kaikki saisivat rauhassa vaihtaa vaatteensa yhteisessä tilassa häpeilemättä ja ilman toisten tuijottamista ja naureskelua. Jos lasta kiusataan ylipäätään koulussa tai jossakin tietyssä ryhmässä, niin annatteko sieltäkin luvan olla pois, kuten esim. uinnista?
Yksi kerrallaan vaatteiden vaihto kestää 5 min x 20 oppilasta yhteensä 100 minuuttia, oho liikkatunti meni jo 😈
Mistä tämä oman vartalon häpeä oikein puskee?