Perätiesynnytys
Help mammat! Perätiesynnytys näillä näkymin tulossa. Miten onnistuu?
Kommentit (12)
Yksi tuttu synnytti niin ja ihan hyvin meni! En sen enempää tiedä, mutta ei katunut jälkeenpäin päätöstä (sektiota olivat ehdottaneet).
Perätie? Varmaan aika suuri riski neljännen asteen repeämistä.
Mulla ei onnistunut, mutta sektio tehtiin 15min kun sydänäänet heikkkeni. Tutullani onnistui loistavasti. Riippuu sairaalasta!
Oo, miksei minulle ole kerrottu, että perätiestä voi synnyttää?? Olisin ehdottomasti halunnut säilyttää tiukkuuden..
Tsemppiä vaan, kyllä niiltä varmaan sullekin ilokaasua liikenee.
Vierailija kirjoitti:
Oo, miksei minulle ole kerrottu, että perätiestä voi synnyttää?? Olisin ehdottomasti halunnut säilyttää tiukkuuden..
Mä en oo onnistunut synnyttämään sieltä kuin sitä ihteään.
Riippuu siitäkin miten vauva on asettunut kohtuun..jos esim. täydellinen perätila, jolloin vauva syntyy peppu edellä ( Istuma-asennossa kohdussa ) en kyllä lähtis yrittämään alateitse.
Vierailija kirjoitti:
Säilytithän sinä. Siinä perätiessä nimittäin.
Perätilasynnytys.. Synnytin esikoiseni syksyllä perätilassa. Synnytys oli voimaannuttava ja
aivan ihana kokemus.
Perätilasynnytystä suunniteltaessa otetaan lantion mitat. Sektio valmius on olemassa koko ajan ja sinne hyvin herkästi lähdetään jos kaikki ei mene oppikirjojen mukaisesti.
Synnyttäessä alakautta lapsi saa kaikki edut bakteeristosta ym jotka sektiossa jäävät saamatta.
Perätilassa moni sanoo että vauva on jopa tullut helpommin, kun suuri peppu raivaa ensin tilaa.
Myös ystäväni on synnyttänyt perätilassa ja hänelläkin positiivinen kokemus. Lisäksi hänen synnytyksessään oli kätilö joka synnyttänyt peräti kolme lasta perätilassa. :)
Netistä itsekin lukiessa ja pohtiessa alatiesynnytyksen ja sektion välillä, liikkui kauheasti negatiivista juttua ja jopa pelotteluakin. Mutta sanoisin että synnytyksessä on aina riskinsä, oli raivotarjonnassa, perätilassa tai sektiolla. Meitä on monta jotka perätilassa onnistuneesti synnyttäneet.
Tsemppiä tulevaan!
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitäkin miten vauva on asettunut kohtuun..jos esim. täydellinen perätila, jolloin vauva syntyy peppu edellä ( Istuma-asennossa kohdussa ) en kyllä lähtis yrittämään alateitse.
Tämä on juuri se asento jossa perätilasynnytys on yleisimmin. Peppu edellä. Ja näin kuuluu ollakin.
Pt-synnytyksen vaihtoehto on sektio. Ja siihen mennään herkästi. Minulle sanottiin et silloin kun pt-synnytys onnistuu, tapahtuma on jopa helppo verrattuna rt-synnytykseen. Äidillä pitää olla itellä täysi halukkuus pt-synnytykseen, jotta sitä yritetään. Minulta arveltiin lapsen mahtuvan, koska olin synnyttänyt 5-kiloisen ongelmitta. Vauvan paino sai olla muistaakseni max 3,5 kiloa pt-synnytyksessä. Minulta katottiin et vauva on tuota pienempi. Kun synnytys käynnistyi, vauva olikin kääntynyt raivotarjontaan. Ja oli syntyessään 4,6 kiloa. Jäänyt itsellä vähän kauhistuttaa tämä vauvan kokoasia, että onneksi ei ollutkaan pt:ssa kun synnytys käynnistyi.
Ei aavistustakaan. Olet ensimmäinen maailmassa, joka synnyttää perätiestä!