Onko uusi työpaikkani turhan hierarkinen vai kestänkö vain huonosti muutosta?
Vanha työpaikkani oli pienempi yksikkö ja sen vuoksi siellä oli matala hierarkia ja monipuoliset työtehtävät. Uudessa työpaikassa työtehtävät ovat eriytyneitä ja työnkuvani on yksipuolinen. Jos työskentelen tuolla vuosia, pääsen tekemään samoja työtehtäviä kuin vanhassa paikassani, vaikkeivät ne vaadi mitään erityistä osaamista, ennemmin kyse on siitä, että vanhemmat työntekijät ovat siinä asemassa, että heillä on etuoikeus tiettyihin tehtäviin kun taas uudempi työntekijä saa tehdä yksitoikkoisia ja epäitsenäisiä työtehtäviä. En siis tietenkään voi odottaa, että työnkuvani olisi heti sama, kuin vanhemmalla työntekijällä, mutta olen ihmeissäni siitä, kuinka yksinkertaisia tehtäviä pääsen tekemään samoin kuin on vaikea samastua kovaan hierarkiaan, kun tulee matalan hierarkian yksiköstä.
Uudessa paikassa myös yhteisöllisyys vaikuttaa olevan nolla, työtoverit eivät välttämättä tervehdi eikä kukaan tunnu oikein haluavan tutustua, vaikka pari ihan mukavaakin ihmistä on. On myös tunne, että minua ei kummemmin haluta ottaa sisälle työyhteisöön, tai että sillä ei ole väliä, opinko asioita ja viihdynkö.
Koska organisaatiossamme on tapahtunut muutoksia, minulle on hehkutettu, että olisi hyvä asennoitua muutokseen. En kuitenkaan itse löydä uudesta työpaikasta asioita, jotka sitouttaisivat minut siihen. En esimerkiksi koe työskenteleväni minkään tavotteiden eteen, kuten vanhassa työpaikassa.
Kokemuksia? Mielipiteitä?
Kommentit (16)
Ootko tradenomi tai vastaava matalasti koulutettu? Oon huomannut, että matalan tason duuneissa on aina tuollasta paskaa
Vierailija kirjoitti:
Ootko tradenomi tai vastaava matalasti koulutettu? Oon huomannut, että matalan tason duuneissa on aina tuollasta paskaa
On palveluala ja matalapalkka-ala.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli työpaikan vaihdon syy?
Siirto. Organisaation muutokset.
ap
No, sitä on turha miettiä onko se turhan hierarkkinen vai ei, se on mikä on, ja joka tapauksessa on selvää, että se tulee jatkossakin olemaan mitä on, etkä sinä voi sitä muuttaa. Joten jos et pysty sopeutumaan, etsi toinen työpaikka.
Itse olen samantapaisessa paikassa ja minä suorastaan RAKASTAN sitä. Olen äärimmäisen epäsosiaalinen ihminen ja on minusta ihanaa ettei tarvi tervehtiä eikä puhua kellekään. Ja mitä helpommalla saan liksani, niin sitä parempi, eli mielelläni teen vaikka eläkeikään mahdollisimman yksinkertaisia tehtäviä :D
"On myös tunne, että minua ei kummemmin haluta ottaa sisälle työyhteisöön, tai että sillä ei ole väliä, opinko asioita ja viihdynkö."
Ei siellä varmaan ole mitään työyhteisöä, kuten ei meilläkään. Siellä vaan käydään töissä, eikä mietitä ihmisiä ja yhteisöjä. Ja jokainen pitää huolen oppimisestaan ja viihtymisestään itse, kuten muistakin omista asioistaan. Tällaisessa työpaikasas voi tehdä itselleen todella mukavat ja rennot olot, kunhan vaan pääsee siitä henkisestä epävarmuudesta että pitäisi muka tehdä enemmän tai olla jotain yhteisöllisyyttä.
Minua on v.. tanut jo koko työelämäni ainaiset.puheet muutoksesta ja siitä ja tästä,
olen korviani myöten kyrpiintynyt noihin puheisiin, jos joudut siellä paikassa pivän istumaan niin ei ole kiva kuulla koko ajan rutinaa muutoksista. Voihan sitä tuöntekijänkin elämässä käydä joku muutos, saa vaikka lapsen ,
en jaksa enää kuunnella, olen läsnä sen ajan mistä palkka tulee , muuttakoot niin perkuleesti sitten jotain jos siitä innostuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mulla taas it-ala, ja periaatteessa vaativat asiantuntijatyöt, mutta ihanan helpon roolin olen itselleni pedannut. Kiva nostaa 4200 euroa kuussa siitä että käy välillä viisastelemassa palavereissa ja tekee aivan yksinkertaisia rutiinitöitä :D
t. 5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jep arvelinkin. Itse kouluttauduin lisää ja pääsin eroon tuosta. Ehkä elämäni paras päätös
Näinhän se menee että paskaduunit laitetaan aina uusimmalle.
Olisko sun mahdollista oma-aloitteisesti tehdä jotain niitä ns. ylempiä työtehtäviä? Vaikea sanoa kun en tiedä mikä työ on kyseessä, mutta mä olen itse ottanut itselleni ns. vastuutehtäviä kun ei niitä kukaan tule jakelemaan. Firmassa pidempään olleet ei edes kaikki tee niitä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
No, sitä on turha miettiä onko se turhan hierarkkinen vai ei, se on mikä on, ja joka tapauksessa on selvää, että se tulee jatkossakin olemaan mitä on, etkä sinä voi sitä muuttaa. Joten jos et pysty sopeutumaan, etsi toinen työpaikka.
Itse olen samantapaisessa paikassa ja minä suorastaan RAKASTAN sitä. Olen äärimmäisen epäsosiaalinen ihminen ja on minusta ihanaa ettei tarvi tervehtiä eikä puhua kellekään. Ja mitä helpommalla saan liksani, niin sitä parempi, eli mielelläni teen vaikka eläkeikään mahdollisimman yksinkertaisia tehtäviä :D
"On myös tunne, että minua ei kummemmin haluta ottaa sisälle työyhteisöön, tai että sillä ei ole väliä, opinko asioita ja viihdynkö."
Ei siellä varmaan ole mitään työyhteisöä, kuten ei meilläkään. Siellä vaan käydään töissä, eikä mietitä ihmisiä ja yhteisöjä. Ja jokainen pitää huolen oppimisestaan ja viihtymisestään itse, kuten muistakin omista asioistaan. Tällaisessa työpaikasas voi tehdä itselleen todella mukavat ja rennot olot, kunhan vaan pääsee siitä henkisestä epävarmuudesta että pitäisi muka tehdä enemmän tai olla jotain yhteisöllisyyttä.
Tässä työssä ollaan tekemisissä myös työtovereiden kanssa, joten yhteishenki parantaa kyllä työviihtyvyyttä. Jos tämä olisi sellainen, jossa on vähän valvontaa eikä tarvitsisi olla työtovereiden kanssa juurikaan tekemisissä, niin sitten varmasti voisikin ottaa rennommin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jep arvelinkin. Itse kouluttauduin lisää ja pääsin eroon tuosta. Ehkä elämäni paras päätös
Minulla on korkeakoulututkinto ja kitkuttelen tässä nyt, kun oman alan töitä ei ole.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olisko sun mahdollista oma-aloitteisesti tehdä jotain niitä ns. ylempiä työtehtäviä? Vaikea sanoa kun en tiedä mikä työ on kyseessä, mutta mä olen itse ottanut itselleni ns. vastuutehtäviä kun ei niitä kukaan tule jakelemaan. Firmassa pidempään olleet ei edes kaikki tee niitä juttuja.
En siis valita itse tehtävistä vaan olen asennoitunut kyllä, että kaikkia työtehtäviä olen valmis tekemään, mitä töihin kuuluu. Ikävyytenä tuossa on siis työn yksipuolisuus (puhumattakaan yksitoikkoisuudesta!) ja se, että ihmiset eivät suhtaudu uuteen ihmiseen niin että jee, opit nää meidän talon jutut ja voit toimia itsenäisesti, vaan että "tässä sulle tämmöstä tehtävää" ja jätetään yksin. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siis valita itse tehtävistä vaan olen asennoitunut kyllä, että kaikkia työtehtäviä olen valmis tekemään, mitä töihin kuuluu. Ikävyytenä tuossa on siis työn yksipuolisuus (puhumattakaan yksitoikkoisuudesta!) ja se, että ihmiset eivät suhtaudu uuteen ihmiseen niin että jee, opit nää meidän talon jutut ja voit toimia itsenäisesti, vaan että "tässä sulle tämmöstä tehtävää" ja jätetään yksin. ap
Noinhan se useimmiten menee, että ihan itse täytyy selvittää miten hommat tehdään. Usein jos sitten kyselee epäselviä kohtia, vastaus tulee sävyyn että voi helvetti miksi minua vaivasit... Mutta ainakin minä aina olen lopulta hommat oppinut opettamattakin, alkanut vaan tehdä jotain ja sitten jos on mennyt väärin kun kukaan ei ole neuvonut, ottanut oppia virheestäni ja tehnyt seuraavalla kerralla oikein.
Hyvä puoli hierarkisissa työpaikoissa on, että niissä ei yleensä myöskään odoteta nopeaa oppimista. Esim. minä en ekaan 1,5 vuoteen työpaikallani osannut tehdä oikein mitään, enkä oikein edes tiennyt mitä pitäisi tehdä. Yritin kysellä, vastauksena vihaisia murahduksia ja lupauksia autttaa "myöhemmin" - ja myöhemmin ei koskaan tullut. Odotin että saan potkut, mutta esimies sanoikin ettei kukaan odota että pariin ekaan vuoteen oikein mitään osaa :D Olivat ihan tyytyväisiä vaikken ollut mitään saanut aikaan. Sitten aloin itsekseni vähitellen kokeilla tehdä jotain, oman mieleni mukaan.
No tuo työpaikka ei varmaan tuosta miksikään muutu. Eli vaihtoehtoina näkisin a) sinä muutut/sopeudut siihen että tilanne on mikä on tai b) pyrit vaihtamaan työpaikkaa. Lyhyellä tähtäimellä onnistuu vain a).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se useimmiten menee, että ihan itse täytyy selvittää miten hommat tehdään. Usein jos sitten kyselee epäselviä kohtia, vastaus tulee sävyyn että voi helvetti miksi minua vaivasit... Mutta ainakin minä aina olen lopulta hommat oppinut opettamattakin, alkanut vaan tehdä jotain ja sitten jos on mennyt väärin kun kukaan ei ole neuvonut, ottanut oppia virheestäni ja tehnyt seuraavalla kerralla oikein.
Hyvä puoli hierarkisissa työpaikoissa on, että niissä ei yleensä myöskään odoteta nopeaa oppimista. Esim. minä en ekaan 1,5 vuoteen työpaikallani osannut tehdä oikein mitään, enkä oikein edes tiennyt mitä pitäisi tehdä. Yritin kysellä, vastauksena vihaisia murahduksia ja lupauksia autttaa "myöhemmin" - ja myöhemmin ei koskaan tullut. Odotin että saan potkut, mutta esimies sanoikin ettei kukaan odota että pariin ekaan vuoteen oikein mitään osaa :D Olivat ihan tyytyväisiä vaikken ollut mitään saanut aikaan. Sitten aloin itsekseni vähitellen kokeilla tehdä jotain, oman mieleni mukaan.
Kuulostaa tosi tehokkaalta:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mulla taas it-ala, ja periaatteessa vaativat asiantuntijatyöt, mutta ihanan helpon roolin olen itselleni pedannut. Kiva nostaa 4200 euroa kuussa siitä että käy välillä viisastelemassa palavereissa ja tekee aivan yksinkertaisia rutiinitöitä :D
t. 5
Miten saat päivät kulumaan? Etkö pelkää että työt ko. paikassa joskus loppuvat, ja et pääse enää mihinkään töihin kun et ole oikeasti tehnyt juuri mitään vuosikausiin?
Itsellä kun on aika lailla sama tilanne - pari sataa parempi palkka kuin sulla, mutta työajasta noin 80% roikun netissä, 10% teen hällävälihanttihommia lähinnä itseäni viihdyttääkseni, ja 10% sitä mitä mun työnkuvaan oikeasti kuuluisi. Niitä oikeita hommia vaan ei ole enempää, joten itse en voi siihen vaikuttaa että voisin tehdä enemmän.
Ja mulla on helvetin tylsää, tunnen että ammattitaitoni rapistuu ja ammatillinen itsetunto on ihan pohjalukemissa. Työnhaku ollut päällä jo pitkään, mutta alan työtilanne on huono - ja tämä työnantaja ei mahdollista minkäänlaista lisäkouluttautumista, joten se jo nyt jarruttaa työllistymistäni :(. Ja kuten kaikki tietänevät, it-alan lisäkoulutukset on todella kalliita, joten omalla rahalla niitä on hyvin hankala hankkia - siis sellaisia, mistä saisi jonkin "todisteenkin" että niitä on käyty.
Ei korvaa mulla ainakaan hyvä palkka tätä tylsyyttä ja tyhjiä, matavia päiviä.
Mikä oli työpaikan vaihdon syy?