Heeetkinen. Mitä kehityspulmia päiväkodin muka kuuluu tunnistaa?
Eikös puheen viivästymät, ylivilkkaudet, autismi yms. todeta neuvolassa terkan kautta? Onko päiväkodissakin vai jotain testejä? Testataanko vaikka kaikki nelivuotiaat jotenkin?
Kommentit (15)
Mietippä:
Lapset ovat päiväkodissa useita tunteja ja useana päivänä viikossa.
Neuvolassa käydään kerran vuodessa noin 30 min.
Käsitän kyllä että siellä huomaa kaikenlaista. Mutta eikö kuntoutus tms erikoistoimet edellytä diagnoosia? Vai onks niin et kun joku vaikuttaa jälkeenjääneeltä niin toimitaan varmuuden vuoksi?
Kaverin lapselle oli tehty joku kettutesti. Eli testaako ne sit vaan jossain joitakin? Vai skannaako silti jollain konstilla kaikki? Vai onko kiini hoitajista, jotkut testaa jotkut ei? Ja ei kai ne voi ilman neuvvolan lausuntoa edetä. Ap
Vasu-keskustelussa käydään läpi lapsen kehitys ja tarvittavat tuki mahdollisuudet.
Päiväkodeissa kiertää ammattilaisia testaamassa lapsia.
Jotain erikoislastenhoitajia ym.
Ne oikeasti testaavat tehtävillä ym ja seuraavat lapsia ryhmässä.
Tarvittaessa sitten lapsia ohjataan tarkempiin tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vasu-keskustelussa käydään läpi lapsen kehitys ja tarvittavat tuki mahdollisuudet.
Okei mutta ajan takaa sitä mistä ne ne tukimahdollisuudet tarjottavakseen kaivaa? Joku perustehan täytyy olla ja syy miksi niiden esittämiseen on tarve ilmennyt. Riittääkö siis vaan että kas Martalla ei ole paljon sanottavaa, ehdotetaan sille puheterapiaa.
Thl:n ohjeistus: "Lene-koulutuksen käynyt lastentarhanopettaja voi tehdä Lenen päiväkodissa, kun järjestelystä on paikallisesti selkeästi sovittu."
Eli riippuu kunnasta ja työnjaoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasu-keskustelussa käydään läpi lapsen kehitys ja tarvittavat tuki mahdollisuudet.
Okei mutta ajan takaa sitä mistä ne ne tukimahdollisuudet tarjottavakseen kaivaa? Joku perustehan täytyy olla ja syy miksi niiden esittämiseen on tarve ilmennyt. Riittääkö siis vaan että kas Martalla ei ole paljon sanottavaa, ehdotetaan sille puheterapiaa.
Tämäkin riippuu taas kunnan ohjeistuksista. Jossain pääsee putelle, pykologille, toimintaterapiaan ja fysioterapeutille ilman virallista lähetettä, joko niin, että itse haluat, tai niin, että joku kehoittaa sinua soittamaan. Joissain kunnissa tarvitaan lähete neuvolasta tai lääkäriltä.
Ota huomioon, että lto ei voi "määrätä" esim. puheterapiaa, mutta voi kehoittaa vanhempia ottamaan yhteyttä, jotta pääsevät puheterapia-ARVIOON. Terapeutti sitten itse päättää kannattaako lisäaikoja antaa.
Ja p.s. lastentarhanopettajilla on laajin koulutus lapsen normaalikehityksestä ja he viettävät eniten aikaa lapsen kanssa, minusta heillä on todella hyvä pohja seuloa arvion tarvitsijat.
Meillä nelivuotias oli testattu neuvolassa kesällä ennen päivähoidon alkua, loppuvuodesta syntyneet testattiin päiväkodissa. Mutta kyllä ammattilainen näkee arjessa ilman testejäkin, jos lapsella on terapian tarvetta. Kokemusta koulun puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasu-keskustelussa käydään läpi lapsen kehitys ja tarvittavat tuki mahdollisuudet.
Okei mutta ajan takaa sitä mistä ne ne tukimahdollisuudet tarjottavakseen kaivaa? Joku perustehan täytyy olla ja syy miksi niiden esittämiseen on tarve ilmennyt. Riittääkö siis vaan että kas Martalla ei ole paljon sanottavaa, ehdotetaan sille puheterapiaa.[/quote
päiväkoti voi esittää huolensa lapsen huoltajalle, joka ottaa yhteyttä neuvolaan. Ja siellä asia etenee neuvolalääkärin lähetteellä kunnalliseen puheterapiaan. Jos tilanne vaatii enemmän kuntoutusta ja kunnallinen pt ei riitä lapsi saa lähetteen kattavampiin tutkimuksiin.
No meidän kohdalla päiväkodin työntekijät havaitsivat mahdollisia ongelmia niin puheessa kuin kuullun ymmärtämisessä. Kysyivät minulta että sopiiko jos kelto tulee tapaamaan lasta muutamaan otteeseen että nähdään onko jotain sellaista, mikä vaatisi esim. puheterapiaa. No sellaisia löytyi. Täällä puheterapiaan tarvitaan th:n tai lääkärin lähete, joten oltiin sitten neuvolaan yhteydessä asian tiimoilta ja päästiin sitten jokusen kuukauden jonottamisen jälkeen puheterapiaan ja perheneuvolan psykologille (joka siis teki vielä lisätestejä lapselle).
Olen seurannut aivan lähietäisyydeltä lastentarhanopettajan koulutusta ja paskempaa koulutusta en tiedä. Ja sitten ollaan niin akateemista.
Puhutaan sosiaalisesta verkostosta, jossa päiväkoti on yksi tekijä lapsen elämässä. Päiväkoti tekee yhteistyötä eri tahoihin, mutta yhteistyö vanhempien kanssa on lapsen kannalta tärkeintä.
Ihan siinä normaaliarjessa kyllä huomaa jos nelivuotias ei puhu tai ei osaa istua hetkeäkään paikallaan. Ei siellä testejä tehdä mutta tehdään asioita joita nelivuotiaiden kuuluisi jo osata.