Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olisko täällä linjoilla ihmisen psykologiaa tuntevaa ihmistä. Olen käynyt psykoterapiassa vähän yli vuoden ja näen välillä unia terapeutistani. Olen kertonut hänelle unistani ja asioita on käsitelty. Viime yönä näin kuitenkin unta, jossa terapeuttini ahdistwlee minua seksuaalisesti. Lähdin unessa hänen ahdisteluun mukaan. Terapeuttini on minua huomattavasti vanhempi mieshenkilö ja äärimmäisen hyvä työssään. Olen saanut paljon apua , mutta uni jäi hämmentämään. Ajatuksia kellään?

• ylös 1
  • alas 6

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Älä lähde unia turhaan tulkitsemaan. Unessa mielesi yhdistelee joskus ihan sattumanvaraisestikin kaikkia niitä asioita, mitkä mielessäsi akuutisti on. Minun mielestäsi teet enemmän hallaa kuin hyötyä alkamalla analysoimaan niitä jotenkin kirjaimellisesti. Itse näin joskus teininä muutaman kerran seksuaalista unta omista perheenjäsenistäni. Se oli tosi häiritsevää muistaa aamulla, mutta jo silloin ymmärsin että unet ovat unia. Olen teini-iästä asti nähnyt seksuaalisia unia juuri ennen heräämistä ja tuolloin teininä jouduin miettimään paljon perheenjäseniäni. Unessani nämä kaksi yhdistyivät ja siinä kaikki. Kuvittele jos olisin lähtenyt analysoimaan!

• ylös 41
  • alas 0
OmaMieli

Mullaki ois kysyttävää "alan" ammattilaisilta;
miten aloitetaan oman mielen muokkaus, eli vanhojen toimintatapojen muuttaminen..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Millainen unen tunnelma oli? Se on yleensä unissa se avainjuttu, ei niinkään ne tapahtumat. Oliko terapeuttisi unessa nimen omaan terapeuttisi, vai joku muu henkilö, joka vain näytti terapeutiltasi? Siis kun joskus unissa voi olla niin, että tietää jonkun olevan joku tietty henkilö, vaikka tämä näyttäisi eriltä.

Seksuaalinen ahdistelu unessa voi tarkoittaa vaikka sitä, että koet että terapeutti "tunkeutuu" reviirillesi, kaivelee intiimejä asioitasi, pakottaa sinut paljastamaan uusia puolia itsestäsi. Se miltä tämä sinusta unessa tuntui voi kertoa jotain siitä, miltä terapia ylipäänsä sinusta tuntuu. Tai sitten uni voi tarkoittaa jotain ihan muuta. Muista että kaikki unessa on sinua, siis peräisin omasta mielestäsi, mukaan lukien muut henkilöt ja itse ympäristö. Olet itse uniesi paras tulkki.

• ylös 17
  • alas 2
Vierailija

Jos pitäisi arvata,sinulla on joku seksuaslisuuteesi liittyvä asia,jota haluaisit työstää,mutta et osaa avautua terapeutillesi.

Tapojen muuttaminen:aloita turvallisessa tilanteissa harjoittelu.Sano ei selittelemättä ensin työtilanteissa,sitten tuttaville,sitten omalle äidille...

Jos olet vaikka harrastanut yhdenillanjuttuja ja tullut hyväksikäytetyksi niin samoin,opettele sitä ei-sanaa rauhassa ja samalla tutkiskele,millaista käytöksesi on,jos tiedät,että ilta ei johda seksiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Millainen unen tunnelma oli? Se on yleensä unissa se avainjuttu, ei niinkään ne tapahtumat. Oliko terapeuttisi unessa nimen omaan terapeuttisi, vai joku muu henkilö, joka vain näytti terapeutiltasi? Siis kun joskus unissa voi olla niin, että tietää jonkun olevan joku tietty henkilö, vaikka tämä näyttäisi eriltä.

Seksuaalinen ahdistelu unessa voi tarkoittaa vaikka sitä, että koet että terapeutti "tunkeutuu" reviirillesi, kaivelee intiimejä asioitasi, pakottaa sinut paljastamaan uusia puolia itsestäsi. Se miltä tämä sinusta unessa tuntui voi kertoa jotain siitä, miltä terapia ylipäänsä sinusta tuntuu. Tai sitten uni voi tarkoittaa jotain ihan muuta. Muista että kaikki unessa on sinua, siis peräisin omasta mielestäsi, mukaan lukien muut henkilöt ja itse ympäristö. Olet itse uniesi paras tulkki.

Unen tunnelmasta; olin todella ahdistunut, että terapeuttini toimi näin ja sanoinkin hänelle unessa, että älä tee tätä mulle kun luotan suhun ja pidän sua hyvänä. Annoin ahdistelun kuitenkin jatkua ja en osannut lähteä tilanteesta pois ja tavallaan lähdin mukaan hänen juttuunsa.
Unessa terapeutti oli oma itsensä , mutta hänen käytöksensä ei ollut millään lailla häntä. Esim. Hän ei ole koskaan koskenut minuun, paitsi ekalla kerralla kun käteltiin eikä hän istu kosketusetäisyydellä terapiassa minusta, mutta unessa hän istui ja koski minuun.
Olimme muka terapiaistunnossa.
Olemme viime aikoina käyneet raskaita juttuja läpi ja olen alkanut pystyä tuntemaan terapeuttia kohtaan erilaisia tunteita. Terapia on tarpeellinen, mutta erittäin raskas ollut viime aikoina.
Kiitos ajatuksista, lisääkin saa laittaa. Enkä ylitulkitse tätä asiaa, mutta olin hämmentynyt ja luulen, että minun pitää jutella tästä hänen kanssaan.

-Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Unen tunnelmasta; olin todella ahdistunut, että terapeuttini toimi näin ja sanoinkin hänelle unessa, että älä tee tätä mulle kun luotan suhun ja pidän sua hyvänä. Annoin ahdistelun kuitenkin jatkua ja en osannut lähteä tilanteesta pois ja tavallaan lähdin mukaan hänen juttuunsa.
Unessa terapeutti oli oma itsensä , mutta hänen käytöksensä ei ollut millään lailla häntä. Esim. Hän ei ole koskaan koskenut minuun, paitsi ekalla kerralla kun käteltiin eikä hän istu kosketusetäisyydellä terapiassa minusta, mutta unessa hän istui ja koski minuun.
Olemme viime aikoina käyneet raskaita juttuja läpi ja olen alkanut pystyä tuntemaan terapeuttia kohtaan erilaisia tunteita. Terapia on tarpeellinen, mutta erittäin raskas ollut viime aikoina.
Kiitos ajatuksista, lisääkin saa laittaa. Enkä ylitulkitse tätä asiaa, mutta olin hämmentynyt ja luulen, että minun pitää jutella tästä hänen kanssaan.

-Ap

Aika hyvä selityshän tuosta vastauksestasi jo nousee esiin. Käsittelette vaikeita ja pelottavia asioita, ja se ahdistaa. Jokin osa sinussa protestoi. Tuntuuko sinusta siltä, että et ole vielä valmis käsittelemään niitä asioita, tai että terapeutti painostaa sinua etenemään nopeammin kuin haluaisit? Jos sinusta tuntui unessa, että terapeutti on pettänyt luottamuksesi, kannattaa miettiä, että mikä asia terapiassa on saanut sinut ehkä tuntemaan niin. Tuntuuko sinusta esim. siltä, että terapeutti ei olekaan tukenut sinua tarpeeksi sen jälkeen, kun on alettu nostaa pintaan näitä vaikeita asioita? Toisaalta unessa lähdit hommaan mukaan, mikä voi tarkoittaa esim. sitä, että tunnet olosi terapiassa voimattomaksi tai sitä, että tiedät prosessin olevan tarpeellinen sen ahdistavuudesta huolimatta. Fyysinen kosketus unessa lienee metafora jollekin muulle: oikeassa elämässä terapeutti "tulee iholle" mutta eri tavalla, henkisesti, kun käsittelette intiimejä asioita.

Voit varmasti käsitellä untasi terapiassa, ja kannattaakin jos se vaivaa.

Vierailija

Jaha sitä taas joku keski-iän paremmalla puolella oleva setä kehittelee näitä iltasatuja nuorista flikoista, sekä heidän seksifantasioistaan itseään kohtaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

-Ap

Aika hyvä selityshän tuosta vastauksestasi jo nousee esiin. Käsittelette vaikeita ja pelottavia asioita, ja se ahdistaa. Jokin osa sinussa protestoi. Tuntuuko sinusta siltä, että et ole vielä valmis käsittelemään niitä asioita, tai että terapeutti painostaa sinua etenemään nopeammin kuin haluaisit? Jos sinusta tuntui unessa, että terapeutti on pettänyt luottamuksesi, kannattaa miettiä, että mikä asia terapiassa on saanut sinut ehkä tuntemaan niin. Tuntuuko sinusta esim. siltä, että terapeutti ei olekaan tukenut sinua tarpeeksi sen jälkeen, kun on alettu nostaa pintaan näitä vaikeita asioita? Toisaalta unessa lähdit hommaan mukaan, mikä voi tarkoittaa esim. sitä, että tunnet olosi terapiassa voimattomaksi tai sitä, että tiedät prosessin olevan tarpeellinen sen ahdistavuudesta huolimatta. Fyysinen kosketus unessa lienee metafora jollekin muulle: oikeassa elämässä terapeutti "tulee iholle" mutta eri tavalla, henkisesti, kun käsittelette intiimejä asioita.

Voit varmasti käsitellä untasi terapiassa, ja kannattaakin jos se vaivaa.

Terapeuttini näkee minussa semmoista hyvää mitä en itse pysty näkemään itsessäni. En pysty ottamaan häneltä täysin vastaan empatiaa ja positiivista palautetta. Olisi helpompaa jos hän olisi negatiivinen ja kriittinen minua kohtaan. Minun on vaikea ottaa vastaan läheisyyttä. Minulla on hylätyksitulemisen kokemus aika pahana tekijänä taustalla ja osaksi luulen, että unessa pelkäsin että jos vastustan terapeuttiani niin hän hylkää minut. Metaforana muuten toimii tuo kosketus. En oikein osaa vastata tuohon tukemiseen, koska terapia on auttanut minua paljon ja hän on hyvin vapaasti antanut monen tuntea kaikki tunteet, mutta hän on tukenut minua aikuismaisesti. Hänen käytöksensä on täysin erilaista kuin missään aikaisemmassa suhteessa ja luulen, että tällaista on normaali tukeminen ja auttaminen. EtteI se ole valtataistelua eikä hän lähde minun yrityksiin manipuloida häntä vastaamaan tunteisiin tietyllä lailla.

Ihmiselle, joka väitti että tämä on vanhan äijän fantasiaa niin voin vannoa ettei ole. Psykoterapiassa terapeuttia kohtaan nousee monenlaisiatä tunteita.

• ylös 12
  • alas 1
Vierailija

Minulla on paljon fantasioita tetapeutistani, joka on 20 vuotta vanhempi. En ole ottanut niitä kirjaimellisesti. Ne eivät johdu hänestä. Ne ovat sekoitus pienen tytön isän kaipuusta ja teinin eroottisesta heräämisestä. Tunnen samoin myös muutamaa muuta vanhempaa miestä kohtaan, mutta ei minun tarvitse toimia tuntemusteni mukaan. Terapeutille olen yleisesti sanonut tästä, mutta en halua puhua hänestä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on paljon fantasioita tetapeutistani, joka on 20 vuotta vanhempi. En ole ottanut niitä kirjaimellisesti. Ne eivät johdu hänestä. Ne ovat sekoitus pienen tytön isän kaipuusta ja teinin eroottisesta heräämisestä. Tunnen samoin myös muutamaa muuta vanhempaa miestä kohtaan, mutta ei minun tarvitse toimia tuntemusteni mukaan. Terapeutille olen yleisesti sanonut tästä, mutta en halua puhua hänestä.

Se on kyllä hyvä puoli,että Itsekkin erottaa mikä on totta ja mikä ei. Jotenkin olen aina ennen nähnyt terapeuttini enemmän isähahmona , mutta Kappas kaikennäköistä.

-Ap
8 oli myös ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eroottinen transferenssi voi syntyä vaikka miten ruman kanssa

Tai naisen
T.muuten hetero nainen

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroottinen transferenssi voi syntyä vaikka miten ruman kanssa

Tai naisen
T.muuten hetero nainen

Etsitkö äitihahmoa?

Vierailija

Jospa sinun päiväsi aktiviteetit ovat niin vähäisiä, että ainoa merkityksellinen tapahtuma päivässäsi toimii sitten katalyyttinä unissasi? Tämähän olisi helppo todistaa tekemällä yhden päivän aikana monta itselle merkityksellistä asiaa ja seuraavana päivänä pohtia, oliko viime yön unet jollakin tavalla liitoksissa edeisen päivän tapahtumiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ehkei sulle sovi ollenkaan mies terapeutiksi!

Naiset vielä pahempia, ymmärtävät, hymistelevät ja silittävät päätä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Aivan aivan aivan
Puhu vaan puhu vaan

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mmmm-m! *silittää päätä*

Vierailija

No menikö pelleilyksi. Meillä kemiat kohtasi hänen kanssaan ja näin hänet turvallisena jo tutustumiskäynneillä. Hän on myös äärimmäisen fiksu, jonka näin hyvänä asiana terapeuttia etsiessä. En ollut ehdoton terapeuttini sukupuolen suhteen, mutta miessuhteeni on aina ollut ongelmallisia isästä alkaen, joten näin myös hänen sukupuolen mahdollisuutena ensimmäistä kertaa tukeutua mieheen oikeasti. Kiitos kaikille vastanneille.

Sivut