Vierailija

Opiskelen lähihoitajaksi ja minun pitäisi tehdä kasvun tukemisen ja ohjauksen näyttösuunnitelma. Tämä on ensimmäinen näyttösuunnitelmani, joten kaipaisin vähän apua sen tekemiseen.
Kirjotetaanko suunnitelmaan kaikki asiat, jotka aikoo näytössä tehdä. Esim. Pitääkö kirjoittaa lasten pukemisesta ja ruuan jakamisesta?
Entä, jos pidän näytössä lapsille askartelu hetken, niin kirjoitetaanko näyttösuunnitelmaan tästä yksityiskohtainen kuvaus? Ja tarvitseeko kirjoittaa kaikki mitä aikoo tuossa hetkessä tehdä ja kirjoittaa tarvittavat materiaalit?

• ylös 0
  • alas 1

Kommentit (20)

Vierailija

Kirjaat näyttösuunnitelmaan kaikki osa-alueet, jotka sinä tulet näyttötilanteessa suorittamaan. Lisäksi voit kirjoittaa näyttösuunnitelmaan oman alasi näyttötutkintoperusteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko ohjauksen taso noin heikko, että ohjeita pitää täältä kysyä.

On. Koulusta ei ole saatu mitään ohjetta näyttösuunnitelman kirjoittamiseen, vaan ojennettiin vaan arviointinivaska, jonka pohjalta suunnitelma pitäisi tehdä.

Vierailija

Teet juuri niinkuin kriteereissä sanotaan. Juuri sen toissa vkonloppuna tein ja kerralla meni läpi. En ihmettelisi jos olisit joku mun ryhmästä, siellä muutamalla on tuntunut olevan aika hankalaa.

Vierailija

Aikuispuolen vai nuorten koulutus? Suoritatko siis ammattiosaamisen näyttöä vai aikuiskoulutuksen tutkintotilaisuutta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kirjaat näyttösuunnitelmaan kaikki osa-alueet, jotka sinä tulet näyttötilanteessa suorittamaan.

Esim. jos jaan lapsille välipalan, niin pitääkö suunnitelmassa kerto aivan kaikki mitä tekee?
Riittääkö, että kirjoitan osa-alueiksi ruuan jakamisen, askartelun pitämisen ja pukemisessa ja wc:ssä auttamisen, vai pitääkö tekemistä olla enemän?

Vierailija

Kirjoitat siihen suunnitelmaan, miten KÄYTÄNNÖSSÄ näytät osaamisesi eli juurikin vaikka ne askarteluhetket, pukemisessa ja ruokailussa avustamiset jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aikuispuolen vai nuorten koulutus? Suoritatko siis ammattiosaamisen näyttöä vai aikuiskoulutuksen tutkintotilaisuutta?

Nuorten koulutus

Vierailija

Päätähuimaavan laadukasta tämä aikuisopiskelu Suomessa kun edes näyttötutkintona suoritettavaan tutkintoon ei koulussa viitsitä perehdyttää miten näytöt suoritetaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaat näyttösuunnitelmaan kaikki osa-alueet, jotka sinä tulet näyttötilanteessa suorittamaan.

Esim. jos jaan lapsille välipalan, niin pitääkö suunnitelmassa kerto aivan kaikki mitä tekee?
Riittääkö, että kirjoitan osa-alueiksi ruuan jakamisen, askartelun pitämisen ja pukemisessa ja wc:ssä auttamisen, vai pitääkö tekemistä olla enemän?

Käytä maalaisjärkeä. Kirjoitat sinne suunnitelmaan ne asiat, mitkä ovat TÄRKEITÄ vaikka siinä kasvun tukemisessa. Ei ole oleellista tietoa se, millä tavoin olet jonkun leivän voidellut. Jos esim vedät jonkun askartelun, kerrot että vedit sen ja perustelut miksi valitsit juuri sen askartelun ja miten se lapsia kehittää.

Vierailija

Oppimisympäristönä toimi...

Lähtökohtana toimi kognitiivinen /..../... oppimiskäsitys......joten

toiminnan suunnittelussa otin huomioon ryhmän......

Itsenäiseen toimimiseen kannustaminen (pukeutuminen)

Luovuus ja yksilöllisyys (askartelu)

Oma kehittymis ja oppimistavoitteeni oli ryhmädynamiikan havannointi ja muodostuminen suhteessa omaan toimintaani.

Toiminnan sisältö koostui askarteluhetkestä, jonka päämääränä oli valmistaa....

Materiaaleiksi olin valinnut.....ja...., koska.........................

Askarteluhetki kesti.......min, miköä mielestäni oli riittävä/riittämätön.........

Olisiko tuollaisia ammattiin liittyviä käytännön asioita eri oppimiskäsitysten valossa syytä nostaa esille siinä?

Vierailija

Opiskelen perhepäivähoitajaksi aikuispuolella. Mulle näyttö on kanssa ensimmäinen mitä oon ikinä tehnyt. Mä olen aivan täysin pihalla kaikesta. Ohjauksen taso on todellakin heikkoa. Oletetaan että kaikki tietää jo miten asiat kuuluu tehdä.

Esim kuinka perustelen että osaan järjestää wc/pesutilat toimiviksi?? Työskentelen ryhmiksessä ja en todellakaan hirveästi pysty vaikuttamaan wc/pesutilaan se on sellainen kun se on. Ainoa mihinkä voi vaikuttaa on yleiseen siisteyteen/järjestykseen ja että hygienia asiat on kunnossa.

Vierailija

Menkää vaan ja vaatikaa ohjausta. Kysykää niin monta kertaa kuin tarvitsee. Sitä varten ne ohjaajat ja opettajat siellä on.

Vierailija

Minä annan sellaisen vinkin että sitä suunnitelmaa kannattaa aloittaa tekemään heti. Vaikuttaa meinaan siltä että moni oppilas aloittaa sen tekemisen siinä vaiheessa kun se pitäisi seuraavana päivänä olla jo hyväksyttävänä. Ne kriteerit kannattaa "avata", eli mitä haetaan takaa, mitä ne käytännön tasolla tarkoittaa jne.
Suunnitelman tekoon menee aikaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Opiskelen perhepäivähoitajaksi aikuispuolella. Mulle näyttö on kanssa ensimmäinen mitä oon ikinä tehnyt. Mä olen aivan täysin pihalla kaikesta. Ohjauksen taso on todellakin heikkoa. Oletetaan että kaikki tietää jo miten asiat kuuluu tehdä.

Esim kuinka perustelen että osaan järjestää wc/pesutilat toimiviksi?? Työskentelen ryhmiksessä ja en todellakaan hirveästi pysty vaikuttamaan wc/pesutilaan se on sellainen kun se on. Ainoa mihinkä voi vaikuttaa on yleiseen siisteyteen/järjestykseen ja että hygienia asiat on kunnossa.

No kerro vaikka mitkävovat pesutilojen hyvät ja mitkä huonot puolet, mitä muuttaisit jos vousit? Onko lapsille esim. laitettu korokkeita jotta yltävät pesualtaisiin vai ovatko pesualtaat alhaalla? Miten liukastumisia ehkäistään, miten käsipesu käytännössä hoidetaan? Onko jokaisella oma pyyhe vai paperipyyhkeet. Ja perustele ratkaisut sekä sano jos sinulla on kehitysehdotuksia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei voida kaikkea kädestä pitäen näyttää, osa pitää kyetä päättelemään itse. Sitä pumaskaa kannattaa käydä läpi ja miettiä mitä eri kohdat käytännössä tarkoittavat. Esim. tuo wc-tilojen toimivuus ja ryhmiksessä toimiminen: mietit mitkä asiat ovat tärkeitä, kun a) hoidettavana on x vuoden ikäisiä lapsia ja b) hoitajana on xxx cm pitkä aikuinen ja c) hygienia on tärkeätä. Jos siis esim. huomaat, että ko. ryhmiksessä on neljä kaksivuotiasta lasta ja vaippa vaihdetaan niin että lapsi nostetaan hoitopöydälle, niin voit ottaa selvää olisiko hoitajan selän kannalta jokin parempi ratkaisu olemassa. Sinun ei oikeasti tarvitse muuttaa fyysisiä tiloja tai toimintatapoja, vaan pyrkiä miettimään mitkä asiat tiloissa on jo huomioitu ja olisiko jotain asiaa/toimintatapaa syytä muuttaa ja miksi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.