Yleinen asumistuki - kysymys
Vaikuttaako siihen puolison tulot? Kun opiskelijat ollaan siirtämässä sen piiriin.. Jatkossa oma opintotuki netto 475- putoaa netto 225 koska puolison tulot?
Kommentit (20)
Kyllä vaikuttaa puolison tulot, jos miehesi käy töissä ja nostaa vaikka yli 3000€ palkkaa niin et varmaan saa mitään, mutta en muista yhtään mikä se palkkaraja sille tuen saannille oli kun jotkut työssäkäyvätkin sitä kuitenkin pystyvät jonkun summan nostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaikuttaa puolison tulot, jos miehesi käy töissä ja nostaa vaikka yli 3000€ palkkaa niin et varmaan saa mitään, mutta en muista yhtään mikä se palkkaraja sille tuen saannille oli kun jotkut työssäkäyvätkin sitä kuitenkin pystyvät jonkun summan nostamaan.
Eli siis tietysti puolisoksi lasketaan vain henkilö, jonka kanssa oot parisuhteessa ja asutte saman katon alla. Eihän sinne kelaan mistään toisella paikkakunnalla asuvasta poikaystävästä tarvitse ilmoittaa :D
Kivaa.. Kiitos vastauksista. Kiva ottaa lainaa peruselämiseen. :)
Vierailija kirjoitti:
Jep, semmoista se opiskelu vaan täällä nyt on. Itsekin jouduin pelkkään kauppiksen käymiseen ottamaan 5000€ opintolainan.
Suurella osalla opiskelijoista tuo muutos tuo kuitenkin n. 150 euron lisän kuukausibudjettiin, joten ei lainkaan huono uudistus niiden osalta jotka joutuvat asumaan kaupungeissa joissa asuntojen hintataso on korkea.
Vierailija kirjoitti:
Suurella osalla opiskelijoista tuo muutos tuo kuitenkin n. 150 euron lisän kuukausibudjettiin, joten ei lainkaan huono uudistus niiden osalta jotka joutuvat asumaan kaupungeissa joissa asuntojen hintataso on korkea.
Niinpä, eikä ole lainkaan huono uudistus myöskään niille, joilla ei ole sitä hyvätuloista puolisoa saman katon alla jakamassa kuluja.
Kyllä vaikuttaa. Minä en esim saa ollenkaan asumislisää, koska meillä on lapsi ja näin ollen kuulun yleisen asumistuenpiiriin, enkä opiskelijan asumisilisän. Miehen tulot on pienet, mutta ei saada yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Mitä!? Milloin opiskelijat siirretään sen piiriin? Minä asun toisella paikkakunnalla kuin puolisoni opiskeluiden takia. Omat tulot ovat tasan opintotuki ja asumislisä ja jos minut opiskelijana siirretäänkin yleisen asumistuen piiriin, menetän sen kokonaan. Loppuu tämän naisen syöminen siihen.
Sulla ei ole avopuolisoa siinä asunnossa, jossa asut opiskeluiden takia, eli minne sinun asumistukesi loppuisi? Puolisolla tarkoitetaan tässä tapauksessa avopuolisoa.
Vierailija kirjoitti:
Avopuolisolle ei tarvitse tulla käteen puoltakaan tuosta, niin asumistukea ei tule.
Miksi hyvätuloisen puoliso tarvitsisi samaa tukea kuin vaikka ilman puolisoa oleva?
Vierailija kirjoitti:
Miksi hyvätuloisen puoliso tarvitsisi samaa tukea kuin vaikka ilman puolisoa oleva?
Tässä ei verrata hyvätuloisen puolisoa ja yksin elävää, vaan kahta avoliitossa olevaa. Toinen on lapseton -> asumislisä, toinen on perheellinen -> ei asumislisää.
Entä minä? Opintoraha 445 plus palkka saman verran. Miehen tulot nolla, saako asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Entä minä? Opintoraha 445 plus palkka saman verran. Miehen tulot nolla, saako asumistukea?
Kyllä opiskelija kuitenkin saa asumistukea, vaikka asumislisä poistetaan. Toiset enemmän, toiset vähemmän. Ja vielä jos joku jää miinukselle, niin sossu kuittaa loppuerotuksen. Ei kukaan täällä vähemmällä joudu pärjäämään, ellei ole pikavippejä yms joita joutuu makselemaan.
Joopajoo1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avopuolisolle ei tarvitse tulla käteen puoltakaan tuosta, niin asumistukea ei tule.
Mies tienaa reilu 2000e, minä saan peruspäivärahaa, brutto n. 800e. Saadaan parisataa asumistukea, tosin lapsia on 2.
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tienaa reilu 2000e, minä saan peruspäivärahaa, brutto n. 800e. Saadaan parisataa asumistukea, tosin lapsia on 2.
Tienaa reilu 2000€ käteen ja saatte silti asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, semmoista se opiskelu vaan täällä nyt on. Itsekin jouduin pelkkään kauppiksen käymiseen ottamaan 5000€ opintolainan.
Saman verran pelkän lukion käymiseen otin minä.
Vanhemmat ei osallistuneet millään tavalla mihinkään kuluihin.
Joopajoo1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brutto
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brutto
No sitähän minäkin. Sanoinhan että puolet tuosta käteen (3000€) Meillä mies tienaa 1550€ käteen kuukaudessa, mä saan opintotuen 272€ ja lapsilisän ~95€. 1lapsi. Ei saada asumistukea.
Joopajoo1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brutto
No sitähän minäkin. Sanoinhan että puolet tuosta käteen (3000€) Meillä mies tienaa 1550€ käteen kuukaudessa, mä saan opintotuen 272€ ja lapsilisän ~95€. 1lapsi. Ei saada asumistukea.
No käteen miehellä jää n. 1500e.
Mitä!? Milloin opiskelijat siirretään sen piiriin? Minä asun toisella paikkakunnalla kuin puolisoni opiskeluiden takia. Omat tulot ovat tasan opintotuki ja asumislisä ja jos minut opiskelijana siirretäänkin yleisen asumistuen piiriin, menetän sen kokonaan. Loppuu tämän naisen syöminen siihen.