Toinen pupilli suurentunut?
Mies huomasi tänää, että mulla on toinen pupilli huomattavasti suurempi kuin toinen (tai vastaavasti sitten toinen pienempi, en tiedä kummin päin muutos on tapahtunut), ei ole mitään näköön liittyviä oireita, eikä pään särkyä tai huimausta. Mistä voisi johtua?
Olen kyllä aika väsynyt ajoittain, kun meillä on pieni lapsi ja toinen tulossa, voisiko johtua väsymyksestä? Vai varaanko ajan lääkäriin? Mitenhän nopeasti ne ottaa vastaan pelkän pupillin takia jos ei muita oireita ole?
Kommentit (19)
Varaisin aika pian ajan silmälääkärille.
Iriitti, glaukooma tai aivoverenkierren häiriö.
Joskus voi olla harmitonta että pupillit vähän eri kokoa. Työkaverilla ollut kuulemma aina.
sano miehellesi, että testaa lampulla pupillien reagointia valoon? Päivystykseen, jos toinen ei reagoi, kuten toinen ja iso kokoero!
Mulla oli tolkuttoman väsymyksen ansiosta (joka johtui sitten kilppariongelmista), mutta ihmettelin kyllä pitkään että miten pienet pupillit onkaan jatkuvasti (lääkäri sitten sanoi, että kyllä ne suurenevat kun katson jotain rakasta ihmistä silmiin);) Että näin!
Neurologisen puolen voisi testata katsomalla valoon ... mikäli ei reagoi valoon, mennään aivojen puolelle... tai no, silmät ovat osa aivohermoja, mutta silti.
MS tauti voi oireilla noin paljon ennen kuin se varsinaisesti iskee päälle.
Pahimillaan joku aivokasvain, parhaimmillaan ei mitään. Menisin kyllä pikaisesti lääkäriin, neurologille.
mm. huutokauppakeisarilla on toinen pupilli koko ajan suuri, niin ja myös edesmenneellä David Bowiella oli silmät eriparia.
Vierailija kirjoitti:
mm. huutokauppakeisarilla on toinen pupilli koko ajan suuri, niin ja myös edesmenneellä David Bowiella oli silmät eriparia.
Joo, mutta heillä on molemmilla myös heterokromia, ja uskon kyllä, että ap olisi huomannut jo tuohon ikään mennessä jos silmät olisivat myös eri väriä keskenään.
Neuvolasta sanottiin aikoinaan, että jos pelkää lapsen saaneen aivotärähdyksen ja aivoverenvuodon, niin toinen pupilli, joka on isonpi kuin toinen, voi olla siitä merkki. Eli nopeasti lääkäriin!
Kattelin vähän vanhoja kasvokuviani, lähes kaikissa mulla on pupillit edes hivenen erikokoiset.. En ole tähän ikinä kiinnittänyt huomiota, mutta taidanpa siltä käydä huomenna lääkärissä. Ja pyydän miestä tekemään ton valotempun kun tulee kotiin :)
Ap
Tänään olin ultrassa ja tuleva vauva voi hyvin:)!
Ap
Kerro sitten ap mitä lääkäri sanoi :)
Ja mulla oli kyllä nuorempana silmätulehduksia ihan vuosittain, jos sillä on mitään virkaa tän asian kanssa, mutta huomenna selviää toivottavasti!
Ap
Tänne lupasin vielä kertoa mikä oli tuomio :D jo eilen illalla myöhään nukkumaan mennessä huomasin, että tämä suurentunut pupilli oli palautunut normaaliksi. Ja aamulla oli myös normaali. Soitin kuitenkin lääkäriajan ja kävin silmää näyttämässä, niin kaikki oli hyvin. Toki tohtori kehotti vähän seurailemaan jos taas joskus laajenee eikä palaudu, mutta tod näk mulla on sitten ollut koko elämäni toinen pupilli suurempi, vaikken ole koskaan kiinnittänyt huomiota:)
Ap
Mun tuttavalla oli kanssa yhtäkkiä suurentunut toinen pupilli. Samalla oli kyllä ilmaantunut tasapaino-ongelmaa ja kaksoiskuvia. Tutkimuksissa selvisi että oli tietämättään saanut aivoinfarktin.
Huolestuttavaa. Voi olla aivoissa jotain! Lääkäriin mars ja heti!