Oletteko huomannut miten monella ihmisellä on jotain pakko liikkeitä
tai rituaaleja joita tekevät?
Bussissa joku heiluttelee sormiaan 10x tai muuta vastaavaa. huh, noloa
ja joo, on pakko katsoa, jos sen takana istuu
Kommentit (7)
Mitä noloa siinä on?
terv. ocd:ta sairastava, joka lakkasi häpeämästä sairauttaan tajuttuaan ettei mitään hävettävää ole
Kadulla liikkuu muutenkin porukkaa joka ei sinne kuulu mielenterveyspuolen alasajon takia.
Ihan vaarallisiakin ja arvaamattomia ihmisiä.
Tukia maksetaan, näissä asioissa säästetään.
Sellaisia me ihmiset ollaan. Kaikilla on manöörejä, joista ei itse välttämättä ole tietoinen. Myös sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Kadulla liikkuu muutenkin porukkaa joka ei sinne kuulu mielenterveyspuolen alasajon takia.
Ihan vaarallisiakin ja arvaamattomia ihmisiä.
Tukia maksetaan, näissä asioissa säästetään.
No mielenterveyspuolen alasajoa en kannata, mutta se, että mielenterveyspotilaita ennen hillottiin osastolla, ei todellakaan ollut hyvä juttu. Sinne ne kroonistuivat ja laitostuivat, sellaisetkin ihmiset, joilla olisi ollut mahdollisuuksia parantumiseen. Ihan turha pelätä mielenterveysongelmista kärsiviä, on todella harvinaista, että he ovat vaarallisia. Just juttelin erään ystävän kanssa, jolla on todella pitkä kokemus psykiatrisen avohoidon työstä. Hän kertoi eräästä työpäivästä, joka kesti aamusta iltaan, koska eräs asiakas piti saada pahenneen tilanteen takia osastohoitoon. Kysyin, pelottaako häntä koskaan mennä sellaisissa tilanteissa asiakkaiden luo (asiakas oli vielä vaatinut, että hänen pitää tulla yksin). Hän sanoi, ettei koskaan ole pelottanut, eivät heidän asiaakkaansa ole vaarallisia.
-
Ja mitä pakkoliikkeisiin tulee, mitä ihmeen noloa niissä on?
Itselläni tulee kausia, että räpyttelen silmiä. Asiaa ei ole ikinä tutkittu, kukaan ei ole siitä maininnut, enkä itsekään ole muistaakseni puhunut siitä. Olen vain tietoinen, että jotkut/jokin asia laukaisee pakkoliikkeeni ja sitä sitten kestää aikansa, kunnes huomaan olevani taas räpsytön. Olisi kyllä ihan kiva tietää mistä johtuu, mutta olen jotenkin niin ok sen kanssa, etten ikinä muista ottaa lääkärillä käydessäni puheeksi ja en näe niin tärkeäksi mennä ihan asiakseen sen takia käymään.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tulee kausia, että räpyttelen silmiä. Asiaa ei ole ikinä tutkittu, kukaan ei ole siitä maininnut, enkä itsekään ole muistaakseni puhunut siitä. Olen vain tietoinen, että jotkut/jokin asia laukaisee pakkoliikkeeni ja sitä sitten kestää aikansa, kunnes huomaan olevani taas räpsytön. Olisi kyllä ihan kiva tietää mistä johtuu, mutta olen jotenkin niin ok sen kanssa, etten ikinä muista ottaa lääkärillä käydessäni puheeksi ja en näe niin tärkeäksi mennä ihan asiakseen sen takia käymään.
Tic-oire. Esim. stressi voi laukaista. Googlaamalla löydät varmasti lisää tietoa.
Mut ei ole pakko kirjoittaa palstalle