Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasviksilla kevennettyjä ohjeita-pino

20.02.2006 |

Ajattelin että olisiko muilla jaettavaksi kasviruokaohjeita tai ohjeita jotka sisältävät runsaasti kasviksia. Laitan tähän omat suosikkini ja toivon että muut tekevät samoin:

1. Apetit kasvispannu (pakaste). Sekaan laitan nakkeja viipaleina tai broilerisuikaleita. Hyvää ja nopeaa, valmistuu vartissa.

2. Nopea kasviswokki (ohje löytyy myös Risella tumman pikariisin pakkauksesta)

2 rkl öljyä

1 pss pakasta wok vihanneksia

1 rkl soijakastiketta

1/2 tl kurkumaa

1/2 tl inkivääriä

1/3 tl chilimausteseosta

1 dl vettä

1/2 kasvisliemikuutio

1/2 prk Keiju kevyt tuorejuusto

1 rkl hunajaa

Wokkaa vihannekset öljyssä, noin 5 min. Lisää mausteet, vesi ja kasvisliemi. Keitä kunnes vihannekset ovat lähes kypsiä. Lisää tuorejuusto ja hunaja. Kuumenna kunnes juusto on sulanut.

Tää on mun mielestä tautisen hyvää ihan kasvisversiona. Olen välillä lisännyt hunajamarinoituja broilerin suikaleita, silloin jätän hunajan ohjeesta pois. Hyvää myös maustetulla tuorejuustolla (esim. ruohosipuli ) tai sulatejuustolla höystettynä.

3. Kanelilla ja chilillä maustettu bataattikeitto (sovellettu Kodin Kuvalehden 22/2005 s.117 ohjeesta, siksi en osaa sanoa oikein määriä)

2 Bataattia

5 jauhoista perunaa

1 pss. pakastesipulikuutioita

kasvislientä

kevyt sulatejuustoa noin 1/2 prk=100 g (?)

sokeria ripaus

kanelia reilusti (alkuperäisessä ohjeessa 3-4 tl, tosin on iso keittoannoskin)

chilijauhetta maun mukaan

suolaa maun mukaan

Kuori ja lohko bataatit ja perunat. Keitä ne sipulin kanssa kasvisliemessä kypsäksi. Soseuta, lisää tarvittaessa kasvislientä. Lisää juusto ja sekoita kunnes juusto on sulanut. Mausta.

Tää oli tosi hyvä keitto, jos tykkää bataatista. Ihanan samettinen, mutta chilin ja kanelin kanssa ihan uusi makuelämys.

4. Bataattilohkot (tämä riittää meillä 2 aikuiselle ja 2 lapselle)

3 Bataattia

öljyä (itse käytän kylmäpuristettua rypsiöljyä)

sitruunan mehua

suolaa

mustapippuria

Kuori bataatit ja viipaloi ne noin puolen sentin paksuisiksi siivuiksi. Sekoita noin 1/2 dl öljyä, 1 tl suolaa, 1/2 tl mustapippurirouhetta ja pari rkl sitruunan mehua. Kaada se bataattisiivujen päälle ja sekoita. Paista siivuja pellillä ranskalaisten tyyliin 200 asteessa noin 30 min.

Nää on tosi hyviä lisäkkeenä, esim. broilerin kanssa. Noi määrät öljylle, suolalle, mustapippurille ja sitruunan mehulle vetäsin ihan hatusta, koska en itse koskaan mittaa niitä vaan sekoitan ja maistan milloin on hyvä. Itse tykkään sitruunan mausta, joten laitan sitä ehkä reilummin.

Tässä oli mun kasviksilla kevennetyt, tovottavsti lisää löytyy muilta! Itse kaipailisin esim. erilaisten nopeiden ja helppojen wokkiruokien ohjeita. Laitetaan pino paisumaan - jookos : )

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihannesrisotto

1½ dl pitkäjyväistä riisiä

1 tl valkosipulirouhetta

1 pieni purjo

2 rkl öljyä

½ dl sipulirouhetta

1½ dl porkkanarouhetta

2 rkl paprikarouhetta

4 dl vettä

½ rkl kasvisliemijauhetta

½ tl chilijauhetta

1 ps herneitä (200g)

2 tl basilikaa tai kirveliä

Hienonna purjo. Kiehauta purjo ja valkosipulirouhe öljyssä. Sekoita joukkoon riisi, kunnes se tulee läpikuultavaksi. Kaada päälle vesi ja lisää joukkoon Sipuli-, Porkkana- ja Paprikarouhe sekä kasvisliemijauhe. Mausta chilillä. Hauduta risottoa miedolla lämmöllä kannen alla noin 15 minuuttia, lisää herneet ja basilika. Anna hautua vielä noin 5 minuuttia. Tarkista maku. Lisää tarvittaessa hiukan kasviliemijauhetta ja hauduta vielä hetki. Tarjoa leivän kanssa vihannesruokana tai liha/kalaruoan lisäkkeenä.

Yrttinen sieni-kasvispata

200 g sekasieniä

1 dl sipulirouhetta

1 dl porkkanarouhetta

150 g (yhteensä) selleriä ja palsternakkaa

½ tl valkosipulijauhetta

1½ tl Herbs de Provencea

1½ tl Aromimaustetta

voita (maun mukaan)

1 dl valmista pippurikastiketta tai muuta vastaavaa voi-

makasta kastiketta

3 dl kermamaitoa (puolet maitoa/puolet kermaa)

Pilko sienet pieniksi, lisää joukkoon sipuli- ja porkkana-rouhe. Sekoita joukkoon suikaloidut selleri ja palsternakka sekä mausteet ja liemi. Hauduta uunissa n. ½ - 1 tunti

tässäpä pari ohjetta (monet mausteet yms.kotigastronomilta, koska ohjeet heidän sivuiltaan, mutta tokihan voi käyttää muitakin...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan