Lastemme opintopolku on miinoitettu viimeistä kiveä myöten PAKKOruotsilla
Näin kertoo Tuula Mustonen (enemmän löytyy täältä: http://tuulevi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/214465-lastemme-opintopolku-on-…)
Kesällä 2013 kiersimme erään helsinkiläisen ruotsin kielen opettajan kanssa keräämässä nimiä kansalaisaloitteeseen vapaan kielivalinnan puolesta.
Keskustelimme/kuuntelimme tuhansien ihmisten elämäntarinoita. Tiesimme, että suurin osa suomalaisista kannattaa vapaata kielivalintaa, mutta sitä emme tienneet, kuinka valtavasti kärsimystä, vihaa ja katkeruutta pakkoruotsi aiheuttaa/on aiheuttanut. Siis SE PAKKOruotsi !!! Lukemattomien negatiiviset kokemukset ja elämäntarinat tekivät kipeää!
Itä-Suomessa tapasimme lukuisia liikealan ammattilaisia, ja muitakin, jotka olivat työttöminä venäjän taidon puuttuessa. Venäläiset maahanmuuttajat vievät työpaikat.
Tapasimme matkailualan yrittäjiä, joilla oli vaikeuksia saada osaavaa henkilökuntaa. Suomalaiset matkailualan ammattilaiset olivat englannin ja saksan taitoisia, mutta venäjän taito puuttui. Venäläisiltä maahanmuuttajilta puuttui niin matkailualan koulutus kuin suomen ja englannin taito, harvalla oli saksan kielen taito, jota hyvin usein tarvitaan matkailussa.
Tapasimme lukuisia eri alojen ”pakkoruotsia vaille valmiita” ammattilaisia, joilla ei ollut valmistumispapereita, opintojen loppuunsaattamattomuudesta pelkän pakollisen ruotsin tähden
Tapasimme lukuisia virkamiehiä (mm. poliiseja), jotka eivät koko uransa aikana kertaakaan olleet tarvinneet ruotsin kieltä vaikka sitä 10 vuotta olivat opiskelleet.Muita kieliä ovat tarvinneet hyvinkin usein.
Tapasimme erään entisen kansanedustajan, joka kertoi, että on poliittinen itsemurha vastustaa pakollista ruotsinkielen opetusta . (Johtuneeko 2-kielisen Suomen puolesta-säätiön maksamista vaalituista KAIKKIEN PUOLUEIDEN kansanedustajaehdokkaille?? kannattaa käydä säätiön kotisivuilla !!! )
Tapasimme 3 toimittajaa, jotka ehdottomasti kannattivat vapaata kielivalintaa, mutta eivät allekirjoittaneet, sanoivat:” koska haluamme pitää työpaikkamme ”!!!
Oulussa ja Kuopiossa tapasimme n. 40-vuotiaat miehet, jotka kertoivat että olivat saaneet vapautuksen pakkoruotsista, mutta vanhemmat joutuivat toimittamaan rehtorille psykiatrin lausunnon. (Voi vain kuvitella ,mitä tuollainen on vaikuttanut pienen pojan itsetuntoon, että on oikein paperi että on huono ! En tiedä, mitä koululaki tuosta sanoo. Ehkä se on ollut koulun oma tulkinta)
Melkein jokainen allekirjoittaja sanoi, ettei koskaan ole tarvinnut ruotsia, vaikka sitä 5-10 vuotta useimmat olivat opiskelleet.
Kysyin niiltä, jotka olivat PAKKOruotsin kannalla, mitkä 2 kieltä he valitsisivat itselleen/lapsilleen koulussa opiskeltaviksi. Yksikään ei valinnut ruotsin kieltä!!!
Ihan oikeasti olen pohtinut sitä, että miksi tämä "pakkoruotsin" vapaaehtoisuus teitä ahdistaa. Miten siis oma elämäsi muuttuisi, jos ei sitä koulussa enää "pakosta" opetettaisi?
Kommentit (23)
No esimerkiksi minun vanhempani eivät välttämättä enää tulevaisuudessa saisi asioitua vaikkapa terveydenhuollossa omalla äidinkielellään. Ymmärtääkseni vanhuksilta menee muutenkin puolet ohi vastaanottokäynnillä, saati sitten sillä toisella, vieraalla, kotimaisella kuunneltuna.
Minä en koskaan vastusta yhtäkään minuuttia jonka aikana voi oppia vierasta kieltä. Pakkoruotsin vastustajat ovat persuja,heillä on muutenkin huonompi kielitaito.
ei perssu ole sanoa kun hyvä jos vaan ymmärtä, ei tartte mittä osata eikää taivuttaa. ymmärtä vain. tärkein. sama enkklantti.
Voihan venäjää opiskella lukiossakin jos esimerkiksi pienissä lukioissa tarpeeksi moni oppilas ilmoittautuu venäjän kursseille kai. Ainakin omassa lukiossa mulla oli siihen mahdollisuus.:) Tämä siis vähän yli 12 000 asukkaan maalaiskunnassa.:)
T: 22-vuotias nuori mies/poika
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan vastusta yhtäkään minuuttia jonka aikana voi oppia vierasta kieltä. Pakkoruotsin vastustajat ovat persuja,heillä on muutenkin huonompi kielitaito.
Minulla on ruotsinkieli peruskoulun päättötodistuksessa 10. Silti vastustan pakollista ruotsin kielen opiskelua. Valinnaiseksi ja oppilas/perhe valitkoon opiskeleeko lapsia ruotsia, saksaa, venäjää tahi muuta kieltä.
^ Valinnaisuus on jo olemassa ainakin meillä.
Suurin osa suomalaisista, varsinkaan jossain Itä-Suomessa ei tarvitse minkäänlaista kielitaitoa. Kieltenopetus on kallista ja pitäisi kohdentaa niille jotka ovat pyrkimässä yliopistoon. Muille kieltenopetus on turhaa ja tunteja tulisi leikata isolla kädellä.
Ise jouduin opiskelemaan pakkosuomea. Venäjää voi opiskella kansalaisopistossakin. Eikö sellaisia ole Itä-Suomessakin?
Vierailija kirjoitti:
Persu olen kyllä ja pakkoruotsia vastustan, mutta kielitaitoa kyllä löytyy. Olen nimittäin suomenruotsalainen, ruotsi on äidinkieleni. Älä heitä tuollaisia väitteitä päästäsi, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsin vastustajat ovat persuja,heillä on muutenkin huonompi kielitaito.
Wau, persujen kannatus siis noussut pienen laskun jälkeen jo 74 %:iin !
Tämän verran tutkimusten mukaan suomalaisista vastustaa pakkoruotsia.
Aamen. Itse olen virkamiesruotsia läpi rämpivä fuksi. Ihan hyvin se menee, mutta onhan se perseestä, jos paperit riippuu jostain yhdestä omaan alaan liittyttömästä kurssista.
Oma elämäni ei muuttuisi enää mihinkään jos pakkoruotsi poistuisi mutta aikanaan olisi yliopistotutkintojen suorittaminen ja sen jälkeinen työllistyminen ollut melko mahdotonta jos ei olisi kieli taittunut. Saattaisi se vaikuttaa siten että työtilaisuuksia olisi tulevaisuudessa tarjolla vielä monipuolisemmin jos ruotsintaitoisia valmistuu alalle yhä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Salli mun nauraa. Itse olen opiskellut englannin (ja pakollisen ruotsin) ohella kaksi muuta kieltä, enkä kannata pakkoruotsia joka vie resursseja.
Yliopistossa vaaditaan virkaruotsin suorittaminen. Eriasia jos perustuslakia muutetaan että suomi on yksikielinen maa ja sen kielen nimi on suomi.
"Valinnaisuus on jo olemassa ainakin meillä." - Kenellä "meillä"... Ahvenanmaallako
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa vaaditaan virkaruotsin suorittaminen. Eriasia jos perustuslakia muutetaan että suomi on yksikielinen maa ja sen kielen nimi on suomi.
Tiesitkös, että RKP:läinen opetusministeri junaili virkamiespakkoruotsin yliopistoihin varsin vähän aikaa sitten? Suomi oli ollut pitkään sitä ennenkin kaksikielinen maa, eikä perustuslakia loukattu mitenkään, vaikka ei ollut pakollista virkamiespakkoruotsia yliopistoissa.
Itse oon opiskellut yläasteella ja lukiossa venäjää, lukiossa tosin en voinut käydä kursseja loppuun kun ei aikaa riittänyt. Jos ei olis pakkoruotsia niin olisin pystyny venäjään keskittymään paremmin. Ehdottomasti pakkoruotsi pois, ainakin täältä Itä-Suomesta! Omassa kotikaupungissani oon törmännyt vain kerran ruotsia puhuvaan, länsi-Suomessa taas meni välillä sormi suuhun kun en tajunnut mitä ne sössötti (eli ihan hukkaan meni monen vuoden opetus). Mut ei haittaa koska en aio ikinä muuttaa mihinkää ruotsin kieliselle alueelle, kun taas ens vuonna lähden Venäjälle vaihtoon ja toivottavasti opin venäjän sille mallille ett voin täällä Suomessakin puhua venäläisturisteille sujuvaa venäjää.
Olet oikeassa. Asioita ei sovi ajatella järjellä käytännöllisyyden näkökulmasta, vaan ruotsia opiskellaan tai itketään ja opiskellaan koska laissahan määrätään niin. Ei me nyt lakia voida lähteä muuttamaan, entäs virkamiesruotsi sitten?
Jotenkin mun mielessä tämäkin asia kytkeytyy huonoon itsetuntoon. Saksassa on kasvava turkkilaispohjainen väestönosa, mutta päättävät elimet eivät näe pakkoturkkia rikkautena ja kilpailukyvyn vahvistajana. Mitähän ne oikein ajattelevat...
Hyvä otsikko! Innostuin jopa saarnasi lukemaan.