Kirotut Facebook-kirpputorit!
En ole aiemmin nähnyt täällä keskustelua FB-kirppareista, mutta voisin kuvitella että niistä on monella paljon sanottavaa. Laitetaanko tähän siis jakoon oudoimmat, hulluimmat, ärsyttävimmät ja raivostuttavimmat kokemukset FB-kirppareilla. Myyjänä, ostajana tai sivustaseuraajana. Kaikenlaiseen on siellä varmasti tullut törmättyä.
Itsellä kokemusta vaikka ja mistä, kun rakastan kirppareilla penkomista ja siksi moneen FB-kirppisryhmäänkin kuulun. Parhaimpia on nämä teinit, jotka sanovat ostavansa tuotteen. Joskus ollaan sovittu treffit keskustaan tiettyyn aikaan, mutta neitiä ei näy tai kuulu sovittuun aikaan, eikä vastaa viesteihin. Sitten vasta illalla tai pahimmillaan seuraavana päivänä tulee viesti "Oho unohdin, sori". Yksi kertoi olleensa sovittuun aikaan tapaamispaikan viereisessä pikaruokaravintolassa syömässä, eikä ilmeisesti viitsinyt tulla ja ilmoitti asiasta vasta seuraavana päivänä. :-D
Muutamaan kertaan olen myös luvannut hakea ostamani tavaran jonkun luota, mutta sitten kun olen saapunut sovittuun aikaan tyypin kotiovelle, niin ketään ei olekaan kotona, eikä tyyppi vastaa viesteihin.
Ihan toinen lukunsa on sitten myös nämä lukuisat säännöt ja kirpputorien ylläpitäjät, joilla ei ole mitään muuta elämää kuin kytätä pilkuntarkasti jokaista sääntöä. Tämän vuoksi en itse liity muihin kirppisryhmiin, kuin sellaisiin jossa ei ole sääntöjä ollenkaan tai ainoastaan perus maalaisjärjen mukaiset säännöt. (Esimerkiksi se, että oharin tehneet myyjät tai ostajat heitetään ryhmästä pihalle).
Nyt tarinat jakoon.
Kommentit (19)
No sulla on kyllä ollut sitten hämmästyttävän hyvä tuuri. Itse ostan kirppareilta paljon, mutta reilusti myös myynyt juttuja FB-kirppareilla ja useampi oharit tehnyt tyyppi jo tullut vastaan.
Grattis! Vältit kuin vältitkin kaikki ludekuteet!
En jaksa oikein ostaa mitään, kun kauhee vaiva mennä hakeen. Ennemmin kierrän livekirput läpi sillä ajalla.
Joskus myyn. Ärsyttää ihmiset, jotka laittaa viestiä tyyliin "voisin hakee kengät tänään. Sopiiko?" Sit vastaan joo sopii eikä tyypistä kuulu enää mitään. Tai ne jotka siirtää ja siirtää hakuaikaa. Nykyään laitan kyllä tekstin: en varaa, vaan eka hakeva saa.
Pääsääntöisesti on ihan hyviä kokemuksia, joskus joku on tehnyt oharit ja kerran itsekin myöhästyin ylitöistä tullessa, mutta kaikki on aina saatu sovittua ja kaupat tehtyä kuitenkin. Ylivoimaisesti rasittavimpia on nuo tinkaajat, jotka tarjoaa uudenveroisista tuotteista ihan murto-osaa hinnasta. Myös sellaiset aggressiiviset ostajat on tosi ärsyttäviä, tinkivät tms. ja sitten riitelevät noista tuotteista, jos joku meneekin suoraan varaamaan.
Pakko lisätä vielä omaan aloitukseeni nämä tyypit, jotka ei laita tavaralle mitään hintaa vaan kirjoittavat "Tarjoa! Myyn kun hinta miellyttää!". Sitten tarjoat hintaa ja myyjä ilmoittaa ettei lähde vielä tuolla. Jos yrität kysyä millä hinnalla hän myisi, koska tuotteen haluaisit ostaa, ilmoittaa myyjä vain "en tiedä, tarjoa jotain". Miten vaikeaa voi olla vain ilmoittaa se alin hinta, jolla suostuu myymään ja sen perusteella voisi hintaa puljata. Useampi kauppa jäänyt tekemättä sen takia, ettei ole pystynyt lukemaan sen myyjän ajatuksia ja arvata mikä hinta on riittävän korkea. Säästyisi kaikkien aika, kun sen oman hintatoiveen vaan ilmottaisi reilusti heti ilmoituksessa.
Näinkö vähän on outoja facebook-kirppis kokemuksia? Muutkin nettikirpparit käy.
Eikö Facebookin Marimekko-kirppikselle oteta uusia jäseniä?
Kun olen ollut itse myyjänä, on ollut ihan hyviä kokemuksia. Yhtään oharia ei ole tehty, aina olen saanut tavarani myytyä eikä kukaan ole jälkeenpäin napissut mitään...
Mutta. Itse olen lopettanut lähes kokonaan tavaran ostamisen fb-kirppiksiltä. Monia syitä. Ensinnäkin, miksi se on niin helkkarin vaikea kirjoittaa heti ilmon yhteyteen minkä kuntoinen tuote on? Ei, joka kerta pitää erikseen kysyä yv:llä. Sitten kun saat kuulla että ei ole lähellekään sitä kuntoa mitä hinnan perusteella arvelit, etkä tietenkään osta, myyjä alkaa napisemaan "huvikseen huutelijoista". Kokemus on myös opettanut että aina pitää kysyä ja pyytää myyjää kuvailemaan tuotteen kunto tarkasti. Ei riitä että kysyy onko ok-kuntoinen vaan pitää kysyä onko rikki, onko pesunukkaa, onko kulahtanut jne. Kerran yksi tyyppi myi merkkivaatetta lähes täyteen hintaan, kertoi olevan siistikuntoinen kun menin hakemaan minulle ojennettiin housut missä oli polvessa sormen mentävä reikä. Jäi kaupat tekemättä.
Siis mä meinasin tehdä tästä oman alotuksen, mutta en jaksanut :D jaan pari kokemusta!
Mulla on sinällään hyviä kokemuksia myyjänä, oon pyytänyt aina face to face kaupat ja haku minun läheltä, niin oharitkaan ei haittaisi niin paljoa, kaikki mennyt hyvin, lukuunottamatta jotai perumisia ja selittelyjä :D
Kerran kävi hauskasti, kun olin myynyt yhden vähän kalliimman tavaran ja sopinut sille noudon. Ostaja kysyi voiko maksaa summan tilille suoraan, jos sattuu olemaan sama pankki. Meillä oli sama ja hän maksoi mulle ja oli tulossa samana päivänä hakemaan. Ostaja laittoi kuitenkin myöhemmin viestin, ettei otakaan tuotetta ja pyysi rahoja takaisin. Tottakai rehellisenä maksoin summan takas, mutta ihmetytti hieman :D
SITTEN! Tämä on ehkä hupaisinta koskaan!
Annoin muuton tieltä pois tavaraa ilmaiseksi. Oli vaatteita, astioita, kodin muita juttuja ja leluja yms. Sanoin, että etusijalla ne jotka ottas kerralla mahollisimman paljon, eikä hakis esim yhtä lelua kerrallaan ja niin pois päin. Tästä tuli kauhee haloo! Kuinka itsekäs ja joustamaton olen ja lol :D mä annoin rahan arvosta tavaraa ilmasiks pois, koska halusin päästä helpolla ja tavarat haettaisiin kotioveltani pois, koska en jaksa niitä kiikutella ees taas euron tai parin takia.. Sitten kun vihdoin sain jonkun hakemaan isomman satsin kamaa, niin pyydetään tuomaan sinne ja tänne ja tonne, vaikka olin painottanut, etten raahaa näitä muualle kun roskikseen, jossei näitä haeta pois. Lisäksi en todellakaan ala pukemaan kahta lasta rattaisiin ja viemään säkkejä bussipysäkeille, että tämä ilmaisen tavaran saaja pääsis helpolla.. Ilmanen kama saa ihmiset ihan sekasin oikeesti :D
Vierailija kirjoitti:
Siis mä meinasin tehdä tästä oman alotuksen, mutta en jaksanut :D jaan pari kokemusta!
Mulla on sinällään hyviä kokemuksia myyjänä, oon pyytänyt aina face to face kaupat ja haku minun läheltä, niin oharitkaan ei haittaisi niin paljoa, kaikki mennyt hyvin, lukuunottamatta jotai perumisia ja selittelyjä :D
Kerran kävi hauskasti, kun olin myynyt yhden vähän kalliimman tavaran ja sopinut sille noudon. Ostaja kysyi voiko maksaa summan tilille suoraan, jos sattuu olemaan sama pankki. Meillä oli sama ja hän maksoi mulle ja oli tulossa samana päivänä hakemaan. Ostaja laittoi kuitenkin myöhemmin viestin, ettei otakaan tuotetta ja pyysi rahoja takaisin. Tottakai rehellisenä maksoin summan takas, mutta ihmetytti hieman :D
SITTEN! Tämä on ehkä hupaisinta koskaan!
Annoin muuton tieltä pois tavaraa ilmaiseksi. Oli vaatteita, astioita, kodin muita juttuja ja leluja yms. Sanoin, että etusijalla ne jotka ottas kerralla mahollisimman paljon, eikä hakis esim yhtä lelua kerrallaan ja niin pois päin. Tästä tuli kauhee haloo! Kuinka itsekäs ja joustamaton olen ja lol :D mä annoin rahan arvosta tavaraa ilmasiks pois, koska halusin päästä helpolla ja tavarat haettaisiin kotioveltani pois, koska en jaksa niitä kiikutella ees taas euron tai parin takia.. Sitten kun vihdoin sain jonkun hakemaan isomman satsin kamaa, niin pyydetään tuomaan sinne ja tänne ja tonne, vaikka olin painottanut, etten raahaa näitä muualle kun roskikseen, jossei näitä haeta pois. Lisäksi en todellakaan ala pukemaan kahta lasta rattaisiin ja viemään säkkejä bussipysäkeille, että tämä ilmaisen tavaran saaja pääsis helpolla.. Ilmanen kama saa ihmiset ihan sekasin oikeesti :D
Ah, tulee omat tori.fi -muistot mieleen. Halusin äkkiä sohvastani eroon juurikin muuton takia, eli ilmaiseksi annoin. Kirjoitin ilmoitukseen, että en voi kuljettaa, koska en omista autoa. Ensimmäisen halukkaan kanssa jouduin väittelemään useamman mailin ajan siitä miksi en nyt voi tuoda sohva hänen kotiovellensa, kun hän ei itse selkäkipuisena ja autottomana pääse hakemaan. Tarjosi jopa 5 euron palkkiota, jos oltaisiin jonkun kaverin kanssa kannettu sohva hänelle perille kaksin. Kyseessä oli 3 kilometrin matka eikä edes järjellistä bussia kulkenut tällä välillä (asutaan vähän syrjemmällä, ja julkinen liikenne ei ole paras mahdollinen)
Tää ei ole kirppariryhmäkokemus, mutta melkeinpä. Roskalavaryhmä. Kun olet antamassa ilmaiseksi tavaraa eteenpäin. Joku varaa, ei saavu sovittuna hakuajankohtana paikalle eikä edes ilmoita että estyy. Mihin ovat ihmisten käytöstavat hävinneet noissa ryhmissä?
Joo, outoa että ihmiset omalla naamallaan kehtaa tehdä ohareita ym.
Nyt on pakko nostaa keskustelu, kun ketuttaa! Myyjänä taas kokenut ohareita..
Asun erään alueen päätepysäkin vieressä. Tänne on monen vaikea julkisilla tulla, koska poispääsyä joutuisi ehkä hiukan odottamaan. Lupaan monesti tuoda tavaran seuraavalle isommalle kaupalle, jonne pääseekin jo paljon kätevämmin. No, ihmiset peruvat kaupat siinä vaiheessa, kun olen jo pyöräilemässä sovittuun paikkaan...
Osa sanoo ostavansa tuotteen, mutta katoaakin sen jälkeen kuin tuhka tuuleen.
Vähintään puolet ostajista on näköjään lukutaidottomia, kun aina kysytään mittoja/kaupunginosaa/muuta asiaa, joka lukee jo siinä ilmoituksessa!!
Moni haluaa varata tuotteen päivä-tai jopa viikkokausiksi. En varaa, eivät ne lopulta tulisi kuitenkaan, vaan peruisivat viime hetkillä.
Ihmisten kanssa kauppojen teko on yhtä sekavaa sähellystä. Lopulta kun joku saapuukin ovelle, ei sillä olekaan edes tasarahaa mukana... Prkl.
Olen miettinyt pin-up kirppiksillä, joilla saa myydä vaan pin-up vaatetta ja tavaraa, että kuka on se päätantta, joka määrittelee mikä tuote mahtaa olla pin-uppia ja mikä ei. Minkään brändin mukaanhan tätä ei voida päättää, koska pin-up on mielestäni paljon ihmisen itsensä mielipiteestä kiinni, sekä siitä miten kunkin tuotteen yhdistelet ja tyylisi stailaat. Toisin sanoen aivan perusvaatteet saa hyvinkin helposti stailattua pin-upiksi, jos viittii käyttää mielikuvitusta, mutta niitä ei jostain syystä saa noilla kirppiksillä myydä. Toisten ilmotukset pääsee läpi ja toisten ei. Tämmöset kirppikset pistää hermon kireelle!
Jätin noi isoimmat fb kirppikset taakseni sen jälkeen kun typerästä syystä bannattiin jostain yhdestä kirppiksestä, vaikka piti olla "jäähy." En ole kysynyt takaisin koska sain käsityksen, että ylläpitäjä menetti lopullisesti hermon muhun kun kyselin jäähyn syytä eikä viestiini reagoitu viikkokausiin vaikka yp oli lukenut tämän messengerissä.
Käytännössä unohdin yhden säännön mikä lukeutuu satojen sääntöjen kirjoon josta tuli suora jäähy, loppuunsa ei ollut mitään haittaa säännön unohtamisesta, mutta kyllä se pistää kusen nousemaan yp:llä päähän jos ylläpitäjiä epäkunnioitetaan näin pahasti, on se häpeä niin. :D
Ärsyttävin kokemus on tapaamisen lykkääminen tavaran hakemisessa joten kauppa menee purkuun ajan mittaan ja tavara uusiksi myyntiin, tätä käynyt muutamaan otteeseen.
Etenkin Marimekko- ja toi suurin Muumi kirppis täyttä kuraa, ei missaa mitään ellei keräile mielipuolisesti kaikkea missä lukee "muumi" tai "marimekko" lol
Yksi myy jotain kannua, on ilmoituksen mukaan virheetön, mutta reunasta pala pois..
Eli rikkinäinen.
Toinen myy kumisaappaita, joiden pesu jää ostajalle. Olisi nyt voinut huuhtoa ne kurat pois ennen kuvanottoa.
Kolmas kauppaa lipastoa, jonka päällä on niin paljon roinaa, että myytävää kalustetta tuskin näkyy sen alta.
Pahin oli, kun jossain myytiin sänkyä, kuvassa petaamattomana, lakanat likaiset ja taisi olla pikkarit, jotka pilkottivat ruttuisen peiton alta.
No, ostajia ei taida näille myyjille olla jonoksi asti.
Itsellä kaikki on toiminut aina ihan hyvin. Olen vaihtanut, myynyt, ostanut, antanut kymmeniä kertoja. Kerran yksi hakija oli 10 min myöhässä, kerran yksi oli tuoleja haettaessa unohtanut homman eikä vastannut aluksi puhelimeen, mutta antoi kuitenkin alennuksen hinnasta odotuksen takia. Kertaakaan en ole tapellut, ei ole tullut turhia reissuja tai joku olisi jättänyt vastaamatta.