Mies tekee lapsille huonon itsetunnon
Koko ajan jäkäjäkäjäkä heille. Arvostelee, kieltää turhasta, vertailee, mäkättää, kaiken ne(lapset) tekee väärin ja mitään ne ei koskaan tee.
Tekee pahaa kuunnella sitä vierestä päivästä toiseen.
Monta kertaa olen siitä sanonut miehelle, mutta ei se vaan osaa/halua muuttaa tapojaan. Suuttuu kun "taasko tein jotain väärin".
Se siirtää omaa huonoa itsetuntoa lapsiin. Tekee juuri sitä, mitä hänelle on lapsena tehty.
Miten mä voin edes vähän kompensoida sitä "tuhoa", jota se lapsille tekee? Yritän aina olla kannustava ja omalla esimerkillä näyttää, että ei meistä kukaan ole toistaan huonompi. Mutta pelottaa, ettei se riitä. Nyt jo lapsista huomaa, että ovat ikänsä saaneet kuulla mätkätystä...
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Onpa akkamainen mies.
Et ole ensimmäinen, joka siitä noin sanoo...
Ap.
Videoi miehen nalkutusta, josko siitä tajuaisi oman käytöksensä naurettavuuden.
Jonkun se on otettava akan rooli talossa, jos susta ei kerta siihen ole.
Mun äiti oli tollanen mäkättäjä. Mitään ei koskaan tehty ja se, mikä tehtiin, meni väärin.
Iskä oli sit sellainen lempeä ja tasapainoinen, ääntään korottamaton realisti, joka laittoi äitille hanttiin jos ihan överiksi meni.
Ihan hyvällä itsetunnolla varustettuja meistä kaikista kolmesta kuitenkin tuli lopulta.
Kyllä varmasti voit tasapainottaa tilannetta omalla suhtautumisellasi. Ainakin vähän isompina lapset alkaa tajuamaan, että isän sanoma ei ole joku ainoa oikea totuus. Ja että "iskä nyt vaan on tollanen". Ei siihen maailma kaadu. Oma äitini "on vaan sellainen", mutta nykyään meillä on oikein hyvät välit kaikilla keskenämme ja hyvin menee jokaisella myös omalla kohdallaan. :)
Kysy mieheltä että mitä positiivista hän on tänään sanonut lapsille. Ilman mitään moitteita tai syytöksiä. Jos mies ihmettelee, vastaat että Sinusta tuntuu että lapset jäävät ilman positiivisia kommentteja isältään.
Ehdota.. pyydä että mies kiinnittää huomiota asiaan, ja kerro että lapset muistavat vanhempiensa kommentteja yllättävän pitkään, aikuisuuteenkin saakka.
Miten sen huomaa?