Ihmiset jotka esittävät suomenruotsalaisia mutta eivät ole
Tuntuu että moni itsensä brändännyt "someyrittäjä" saa tavallisilta pulliaisilta ihailua ja jotenkin kredittejä siitä että on muka suomenruotsalainen. Useinhan halutaan antaa vaikutelma että ollaan uskottavia menestyjiä ja tämä suomenruotsalaisuus tuntuu tehoavan ihmisiin. Uskollisesti ihmiset seuraavat näitä oman elämänsä menestyjiä ja kantavat rahansä näideen kirstuun. Ei siinä mitään, jos on oikesti SR, mutta miksi pitää esittää. Onko sinusta SR:ksi leimaantuminen jotenkin merkki laadusta tms.?
Kommentit (111)
Hyvä pointti 83, tuntuu vaan että pitäisi selittää kaikille jotta vaan ei katsottaisi pahalla ja alettaisi arvostelemaan. Ehkä suomenruotsalaiseksi ei luulla, mutta lasketaan tähän bättre folk -ajatustapaan monesti. Eikä kaikki erota suoraan puhetavasta että onko suomenruotsalainen vai ei, varsinkin kun tässä kaupungissa ruotsia kuulee puhuttavan ehkä kerran vuodessa keskustassa ja kaupoilla liikkuessa.
-81
RKP:n ex puoluesihteeri Susanna Korpivaara oli ennen täysin suomenkielinen. Ryhtyi suomenruotsalaiseksi vasta opiskeluaikana ja eteni jopa heikäläisten puolejohtoon tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulle puhuttiin Kokkolan lähikaupassa aina ruotsia. Pakkasivat myös ostokseni pusseihin.
Olin silloin kaksikymppinen tuore äiti, joka oli kotoisin Rovaniemeltä ja puhuin heille aina ihan suomea.
Tuossa kaupassa homma sai vielä suuremmat mittasuhteet. Sain jatkuvasti maistiaistia ja myyjät kilpailivat siitä kuka sai palvella minua.:)
Asuin siellä tosiaan vain puoli vuotta. Pelottaa edes ajatella millaiseksi meno olisi yltynyt pidemmän päälle. :D
Terveisiä Kokkolaan.
Tarkennan vielä. Myyjät puhuivat keskenään suomea, mutta nähdessään minut vaihtoivat kielen ruotsiin.
Siinä kaupassa oli kyllä hyvä palvelu. :D
Jostain syystä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martina Aitolehti on nykyään avomiehensä myötä profiloitunut enemmän ruotsinkieliseen "eliittiin" kuuluvaksi ja kaikella tavoin etuoikeutettua elämää eläväksi heppatytöksi. Lisäksi mystinen isä tekee hänestä puoliksi ruotsalaisen.
"Viikon lepo meren äärellä!"
"Terveiset Visbystä!"
"Tultiin tänne Hangosta perheen kanssa viime sunnuntaina viettämään viikon lepolomaa ja kesän ensimmäistä venereissua yhdessä."
"Odotin reissua kovasti, koska tämä tosiaan on ensimmäinen kerta, kun kiertelen Ruotsin saaristoa. Ihanaa! Minä siis suorastaan rakastan Ruotsia ja aina täällä ollessani tunnen olevani kotona. Virtaahan minussa ruotsalainen veri, eli syystäkin. Ruotsiin voisin kyllä todella vakavasti harkita muuttavani!"
"Veneilyssä on parasta ehdottomasti se, kun päiviä ei täytetä kauhealla aikataululla vaan mennään fiiliksen mukaan ja rennolla meiningillä, syödään runsaasti ja nukutaan hyvin veneen keinuttaessa. Veneilyn lomassa pääsee harrastamaan urheilua ihanissa, uusissa maisemissa sekä leikkejä uusissa jännittävissä paikoissa. Myös tytöt nauttivat. Tässäkin blogia kirjoittelen meren ääniä kuunnellen, ei huono!"
"Eilen käytiin katsastamassa Peppi Pitkätossun talo, ja kyllähän lapsuuden muistot sieltä tulivat esiin, olen minäkin Peppiä katsonut ja lukenut, paljonkin."
Lähde: http://blogit.fit.fi/martina-aitolehti/muoti-ja-kauneus/martina-aitoleh…
Mikä tässä on ruotsinkielistä eliittiä? Se, että kirjoittaa suomeksi naapurimaasta eli Ruotsista. Erota, kiltti maat toisistaan, suomenruotsalaiset eivät ole Ruotsista!
Avomiehensä, ei Martina. Lukisit tarkemmin.
Ekö tämä ole Martinan tekstiä? Avomiehensä on ehta suomenruotsalainen ja sen isä ei ole mysteerimies Ruotsista vaan stadilainen ruotsinkielinen jamppa.
Vierailija kirjoitti:
Andersson oli täysin ruotsinkielinen, kunnes aikuisena tai lukioloaisena (en muista milloin, mutta vähän vaikea sanota että "vanhemmalla iällä"), opiskeli suomen kielen.
Minun sr puoliso äänesti piraattipuoluetta.
Näin huomioina käytävään keskusteluun.
Mikä sr?
Vierailija kirjoitti:
"Ei suomenruotsalaisilla ole mitään salaliittoa haloo! :DDD" - No ei ole ei. Se on ihan julkinen tieto että pienen pieni hajanainen kieliryhmä vinkuu ja parkuu ja käyttää sumeilematta mm. erilaisia säätiöitä hyväkseen, että Suomessa reilu 95% muun kileisiä - lähinnä suomenkileisiä- omaksuisi heidän kielensä. - Tällä hetkellähän ruotisnkieli on Suomessa ainoa pakollinen oppiaine kaikilla opiskelu asteilla. Voisi tietysti kuvitella, että se olisi vaikka suomenkieli, mutta suomalaisuushan on niin hävettävää, että jotkut uskovat antavansa paremman säväyksen jos ovat lite svenska, ikäänkuin ruotsinkielisyys olisi avain onneen. - o on se niin arvokas ja kallis taito tämä ruotsinkielen hallitseminen ja omaksuminen, ettei sitä kannata liian helpppoa ja vaivatonta kannata tehdä. Pieni esimerkki, jos kunnassa on vaikkapa ruotsinkielin lastentarha tai koulu ja jos sitten joku saa päähänsä, että mitä jos vaikkapa suomenkilieten ja ruotsinkielisten tarharyhmät sekotettaisiin ja lapset oppisivat tosiltaan luotevasti ja melkein vahingossa toistensa kieltä yhdessä leikkiessään ja puuhatessaan. Kaikki menee hiemosti kunnes tällainen hankeen valmistelu etenee paikallisen RKP:n -joka ei tietenkään edusta kaikkia ruotsinkielisä- vaan ketä lie sillä se taatusti ottaa asiakseen vastustaa voimakkaasti edellä kuvattua lastentarha hanketta. olsihan se nyt kamala ajatus, jos juseampi suomalaien oppisi liian helposti ja vaivattomasti ruotsia. Tai mitä kamalaa vosikaan seurata siitä, jos ruotsia kotonaan puhuva lapsi omaksuisi sujuvan suomenkielinen.
Kultaseni, ruotsinkielisten on ihan yhtä pakko lukea koulussa suomea. Erikielisten lasten sekoittaminen päiväkodeissa ja koulussa on tuntemani fennomaanin alkuperäisidea, ja sen tarkpitus on hävittää ruotsinkieli maastamme.
Minä olen näitä jotka puhuvat riikinruotsia suomenruotsin sijaan, mutta huonosti. Olen lapsena asunut Ruotsissa ja oppinut kielen jotenkuten, mutta en sitä ole enää käyttänyt kymmeniin vuosiin, joten suurin osa on unohtunut. Jos vaikka töissä joudun yllättäen puhumaan ruotsia, se tulee takellellen ja sanoja jää unholaan mutta ääntämys on täysin riikinruotsalainen :) En edes koulussa koskaan oppinut puhumaan suomenruotsalaisittain.
"Kultaseni, ruotsinkielisten on ihan yhtä pakko lukea koulussa suomea. Erikielisten lasten sekoittaminen päiväkodeissa ja koulussa on tuntemani fennomaanin alkuperäisidea, ja sen tarkpitus on hävittää ruotsinkieli maastamme." - Ahvenanmaalla ei ole ns. "pakko suomea" ja kovin kallista ja arvokasta etten sanoisi keinotekoista on se, että Suomessa kaikilla kouluasteilla kaikkien opiskelijoiden on pakko ja ohittamtonta opiskella ruotsia. - Vosi luulla, että esimerkiksiVenäjän rajan pinnassa saattaisi olla halukkaita opiskelijoita, jotka kokisivat venäjänkielen hyödyllisempänä. Tai jos suuntana olsi vaikka euroopan unionissa virkamies -ura niin ranska. - Englannin opiskelusta nyt puhumattakaan... Ja kyllä aika monelle korkeakoulu7 yliopisto -opiskelijalle saattais tehdä hyvää opiskella ihan suomenkieltäkin.
Se on kuten edellä kirjoitin Suomessa ainoa pakollinen ja ohittamaton oppiaine. Kuitenkin syystä vain harva eisimerkiksi yliopistossa ja sitä ennen oppivelvollisuutensa ja lukio-opintojen eli vuosisssa laskien useita satoja ruotinkielen oppitunteja käyneenäkään saavuttaa sellaisen kielitaidon, että voisi puhua sujuvasta ruotsinkielentaidosta. Tai ruotsinkielitaidosta, jonka turvin voisi -uskalatsi toimia- kannattavsti liikemaaailmassa tai olla se viranomainen, joka avustaa ruostinkielistä asiakasta pääsemään oikeusksiinsa/ saamaan sitä julkista palvelua på svenska.
Toisaalta en esimerkiksi ymmärrä, että liikemaailmassa pitäsi aina antaa vastapuolelle se etu, että hän -tosin kuin itse - saisi toimia omalla äidinkielellään ja itse uskottelisi hallitsevansa oppineena ja opiskelleena kieltä yhtä hyvin. Eikö silloin kannattaisi käyttää vaikka kolmatta kieltä, jolloin molemmat olisi ainakin melkein samalla viivalla.
Esim. Stefan Wallinilla, Peter Nymanilla ja Marcus Grönholmilla on taustaltaan täysin suomenkielinen vaimo, joka on avioliiton myötä alkanut käyttää ruotsia ja omaksunut suomenruotsalaisen identiteetin. Kaikki heistä ovat antaneet jälkikasvulleen ruotsinkielisen kasvatuksen.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Stefan Wallinilla, Peter Nymanilla ja Marcus Grönholmilla on taustaltaan täysin suomenkielinen vaimo, joka on avioliiton myötä alkanut käyttää ruotsia ja omaksunut suomenruotsalaisen identiteetin. Kaikki heistä ovat antaneet jälkikasvulleen ruotsinkielisen kasvatuksen.
Grönholmin puoliso on käsittääkseni puoliksi suomenruotsalainen, on aina puhunut täysin natiivitasoista ruotsia FST:llä.
Mikä on ruotsinkielinen kasvatus?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ruotsinkielinen kasvatus?
Sellainen, että käyttää kotikielenä ruotsia ja laittaa lapset ruotsinkieliseen kouluun.
Esitin kerran baarissa kännissä olevani Huippuvuorilta. Meni ihan täydestä ja loppuillasta istuin mm. ravintolan omistajan ja kuulemma jonku kunnalispolitiikon kanssa samassa pöydässä juoden konjamiinia. Olen kotoisin Pälkäneeltä.
Jaa-a, jos on pakko lokeroida niin mika mina sitten olen?
Vanhemmat ovat molemmat suomenkielisia ja lapsuuden perheessa puhuttiin suomea. Synnyin kuitenkin Ruotsissa ja muutimme Suomeen kun koulu alkoi. Olen kaynyt kaikki koulut suomenruotsalaisissa kouluissa ja valmistunut maisteriksi paljon parjatussa ruotsinkielisessa kiintiossa. Olen naimisissa "aidon" suomenruotsalaisen kanssa ja puhumme kotona lapsille vain ruotsia, myos mina. Suurin osa ystavistamme on koulu-ja opiskeluajoilta eli suomenruotsalaisia ja itse puhun 90% kavereiden kanssa ruotsia. Minulla ei ole aksenttia suomenruotsissa eika myoskaan suomea puhuessani eli koen olevani taysin kaksikielinen ja kulttuuri-identiteettini on enemman suomenruotsalainen kuin suomalainen. En ole itse kokenut vahvaa tarvetta identifioitua kumpaankaan ryhmaan vahvasti mutta muutama suomalainen tuttu kokee usein tarpeelliseksi painottaa etten ole oikeasti suomenruotsalainen. Miksikohan?
Aanestan ihmista, en puoluetta.
Miksi ihmeessä kukaan haluaisi esittää muumiruotsalaista???
Vierailija kirjoitti:
Tunnen pariskunnan, mies on aito SR, mutta rouva esittää olevansa. Naisen etunimi on sattumoisin sellainen, että voisikin olla SR, mutta google kertoo karun totuuden: Ennen avioliittoa nimi oli tyyliä Anna Inkeri Jokinen. Mutta nyt puhuu ruotsia miehensä kanssa ja on opetellut oikein ruotsalaistyylisen suomenkin! Herra jee.
Rouva on muutenkin hienostelevaa tyyppiä. Miehen mukaan asuvat Espoossa, rouvan mukaan Kauniaisissa, asunto sijaitsee em. paikkojen rajalla...
Kai se jotain esittämisen halua on. Jotenkin vielä ymmärtäisi, jos olisi nuorista ihmisistä kyse. Mutta ei, eläkeläisiä ovat.
Vähän off topic, mutta ruotsalaistyylinen suomi tarttuu. Seurustelin melkein 10 vuotta suomenruotsalaisen miehen kanssa. En oppinut ruotsia vaan puhumaan suomea huonommin, suomenruotsalaisittain.
Tiedän ainakin kaksi turkulaista perhettä, jotka ovat 'päättäneet' alkaa ruotsinkielisiksi. Kasvattaneet lapsensa ruotsia puhuviksi, lapset ruotsinkieliseen dagikseen ja kouluun ym. Hieman omituista minusta.
Finlandssvenskejä on kaikki suomessa ruotsia äidinkielenään puhuvat suomalaiset. Eli on aito fs vaikkei sukujuuret olisikaan länsinaapurista. Se on enemmän sellainen kieli- ja kulttuurikysymys.
H. Stolt finlandssvensk
"Ei suomenruotsalaisilla ole mitään salaliittoa haloo! :DDD" - No ei ole ei. Se on ihan julkinen tieto että pienen pieni hajanainen kieliryhmä vinkuu ja parkuu ja käyttää sumeilematta mm. erilaisia säätiöitä hyväkseen, että Suomessa reilu 95% muun kileisiä - lähinnä suomenkileisiä- omaksuisi heidän kielensä. - Tällä hetkellähän ruotisnkieli on Suomessa ainoa pakollinen oppiaine kaikilla opiskelu asteilla. Voisi tietysti kuvitella, että se olisi vaikka suomenkieli, mutta suomalaisuushan on niin hävettävää, että jotkut uskovat antavansa paremman säväyksen jos ovat lite svenska, ikäänkuin ruotsinkielisyys olisi avain onneen. - o on se niin arvokas ja kallis taito tämä ruotsinkielen hallitseminen ja omaksuminen, ettei sitä kannata liian helpppoa ja vaivatonta kannata tehdä. Pieni esimerkki, jos kunnassa on vaikkapa ruotsinkielin lastentarha tai koulu ja jos sitten joku saa päähänsä, että mitä jos vaikkapa suomenkilieten ja ruotsinkielisten tarharyhmät sekotettaisiin ja lapset oppisivat tosiltaan luotevasti ja melkein vahingossa toistensa kieltä yhdessä leikkiessään ja puuhatessaan. Kaikki menee hiemosti kunnes tällainen hankeen valmistelu etenee paikallisen RKP:n -joka ei tietenkään edusta kaikkia ruotsinkielisä- vaan ketä lie sillä se taatusti ottaa asiakseen vastustaa voimakkaasti edellä kuvattua lastentarha hanketta. olsihan se nyt kamala ajatus, jos juseampi suomalaien oppisi liian helposti ja vaivattomasti ruotsia. Tai mitä kamalaa vosikaan seurata siitä, jos ruotsia kotonaan puhuva lapsi omaksuisi sujuvan suomenkielinen.