Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset jotka esittävät suomenruotsalaisia mutta eivät ole

Vierailija
02.04.2016 |

Tuntuu että moni itsensä brändännyt "someyrittäjä" saa tavallisilta pulliaisilta ihailua ja jotenkin kredittejä siitä että on muka suomenruotsalainen. Useinhan halutaan antaa vaikutelma että ollaan uskottavia menestyjiä ja tämä suomenruotsalaisuus tuntuu tehoavan ihmisiin. Uskollisesti ihmiset seuraavat näitä oman elämänsä menestyjiä ja kantavat rahansä näideen kirstuun. Ei siinä mitään, jos on oikesti SR, mutta miksi pitää esittää. Onko sinusta SR:ksi leimaantuminen jotenkin merkki laadusta tms.?

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa Stubb ei ole suomenruotsalainen, mutta Jan Vapaavuori on.

T. Kokkari

Vierailija
62/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

RKP, KD yms yms ovat trollipuolueita, mutta politiikka olisi paljon tylsempää jos täällä olisi vain kaksi suurta puoluetta kuten jenkeissä ja britanniassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Kokkari

Stubb on suomenruotsalainen ja kävi Lärkanin, joka on ruotsinkielinen koulu.

Vierailija
64/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Martina Aitolehti on nykyään avomiehensä myötä profiloitunut enemmän ruotsinkieliseen "eliittiin" kuuluvaksi ja kaikella tavoin etuoikeutettua elämää eläväksi heppatytöksi. Lisäksi mystinen isä tekee hänestä puoliksi ruotsalaisen.

"Viikon lepo meren äärellä!"

"Terveiset Visbystä!"

"Tultiin tänne Hangosta perheen kanssa viime sunnuntaina viettämään viikon lepolomaa ja kesän ensimmäistä venereissua yhdessä."

"Odotin reissua kovasti, koska tämä tosiaan on ensimmäinen kerta, kun kiertelen Ruotsin saaristoa. Ihanaa! Minä siis suorastaan rakastan Ruotsia ja aina täällä ollessani tunnen olevani kotona. Virtaahan minussa ruotsalainen veri, eli syystäkin. Ruotsiin voisin kyllä todella vakavasti harkita muuttavani!"

"Veneilyssä on parasta ehdottomasti se, kun päiviä ei täytetä kauhealla aikataululla vaan mennään fiiliksen mukaan ja rennolla meiningillä, syödään runsaasti ja nukutaan hyvin veneen keinuttaessa. Veneilyn lomassa pääsee harrastamaan urheilua ihanissa, uusissa maisemissa sekä leikkejä uusissa jännittävissä paikoissa. Myös tytöt nauttivat. Tässäkin blogia kirjoittelen meren ääniä kuunnellen, ei huono!"

"Eilen käytiin katsastamassa Peppi Pitkätossun talo, ja kyllähän lapsuuden muistot sieltä tulivat esiin, olen minäkin Peppiä katsonut ja lukenut, paljonkin."

Lähde: http://blogit.fit.fi/martina-aitolehti/muoti-ja-kauneus/martina-aitoleh…

Vierailija
65/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän suomalaisen alkoholistimiehen, joka nylki suomenruotsalaisen varakkaan appensa. Käytti kaikki tämän rahat viinaan.

Vierailija
66/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on hassua, kun joku esittää ruotsinkielistä vaikkei syntyjään ole? Lähes jokainen ruotsinkielinen suomalainen esittää ihan päivittäin suomenkielistä, vaikkei ole.

Kuten minä nyt, ja Juhani Aho aikanaan.

Tuskin valehtelet silti olevasi täysin suomenkielinen. Totta kai joudut arjessasi puhumaan suomea, jos asut suomenkielisellä alueella. 

Tuskin nämä aloittajan tarkoittajat valehtelee, ne vaan antaa ymmärtää. Helsingissä puhun enimmäkseen suomea, töissä myös ja kavereiden kanssa jos yksikin suomenkielinen on seurassa.

En siis valehtele, mutta annan ymmärtää. Kukaan ei koskaan ole kysynyt.

Landella kaupassa ja muualla ruotsia, koska on senkielinen alue.

Vierailija
67/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piilosuomenruotsalaiset kuten Stubb johtavat maatamme

Stubb, Berner, Harkimo? Kun on rahaa niin on valtaa. 

Berner ei ole suomenruotsalainen, juuret ovat Sveitsissä ja äidinkieli sveitsinsaksa.

Vierailija
68/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kokkari

Stubb on suomenruotsalainen ja kävi Lärkanin, joka on ruotsinkielinen koulu.

Ryhtyi suomenruotsalaiseksi (mitä tämä ketju käsitteleekin), ei ollut syntyessään vaikka moni niin luulee. Itsekin kertoi tuosta viime puoluekokouksessa esittäytymispuheenvuorossaan.

Vierailija
69/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nnnnnn kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse joskus ihmettelen, että ovatko kaikki ruotsinkieliset tosiaan tiukkoja oikeistolaisia, koska RKP:n kannatus on suunnilleen sama kuin ruotsinkielisten osuus väestöstä...[/quote

RKP:tä äänestetään kielipolitiikan takia.

Itse olen suomenruotsalainen ja minä nimenomaan EN äänestä RKP:tä juuri siitä syystä, että he ajavat lähinnä sitä kieliasiaansa, ikäänkuin maassamme ei olisi muita epäkohtia ja tärkeämpiä asioita ratkottavana.

Sitäpaitsi RKP:tä ei kannata äänestää muutenkaan, koska vaikka kaikki suomenruotsalaiset äänestäisivät heitä olisi kannatus kuitenkin niin pieni, että parempi antaa ääni jollekin suuremmalle puolueelle, niin ettei persuista tule ykkösiä.

Kun käytännössä ruotsinkieliset joutuvat kuitenkin opettelemaan suomen saadakseen töitä tai tehdäkseen oikeastaan mitään tässä maassa, niin mitä he oikeasti saavat siitä itselleen, että RKP vaatii suomenkielisille lisää pakkoruotsia? Onko se jotain sadismia vai mitä? Eli mikä oikein on se motivaatio äänestää RKP:tä?

Joutuvat koska pakkosuomi. Se on ruotsinkielisten pakkoruotsi.

Vierailija
70/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tunnettu tapaus on Päivi Storgård (os. Saharinen), joka oman kertomansa mukaan tuli "reittä pitkin" suomenruotsalaiseksi ja päätyi lopulta RKP:n varapuheenjohtajaksi, vaikka on taustaltaan täysin yksikielinen suomenkielinen.

Hänhän on myös kehuskellut julkisuudessa mielenterveysongelmillaan.

Vierailija
71/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Martina Aitolehti on nykyään avomiehensä myötä profiloitunut enemmän ruotsinkieliseen "eliittiin" kuuluvaksi ja kaikella tavoin etuoikeutettua elämää eläväksi heppatytöksi. Lisäksi mystinen isä tekee hänestä puoliksi ruotsalaisen.

"Terveiset Visbystä!"

"Tultiin tänne Hangosta perheen kanssa viime sunnuntaina viettämään viikon lepolomaa ja kesän ensimmäistä venereissua yhdessä."

"Odotin reissua kovasti, koska tämä tosiaan on ensimmäinen kerta, kun kiertelen Ruotsin saaristoa. Ihanaa! Minä siis suorastaan rakastan Ruotsia ja aina täällä ollessani tunnen olevani kotona. Virtaahan minussa ruotsalainen veri, eli syystäkin. Ruotsiin voisin kyllä todella vakavasti harkita muuttavani!"

"Veneilyssä on parasta ehdottomasti se, kun päiviä ei täytetä kauhealla aikataululla vaan mennään fiiliksen mukaan ja rennolla meiningillä, syödään runsaasti ja nukutaan hyvin veneen keinuttaessa. Veneilyn lomassa pääsee harrastamaan urheilua ihanissa, uusissa maisemissa sekä leikkejä uusissa jännittävissä paikoissa. Myös tytöt nauttivat. Tässäkin blogia kirjoittelen meren ääniä kuunnellen, ei huono!"

"Eilen käytiin katsastamassa Peppi Pitkätossun talo, ja kyllähän lapsuuden muistot sieltä tulivat esiin, olen minäkin Peppiä katsonut ja lukenut, paljonkin."

Jos on pakko korostaa suomenruotsalaisia piirteitä kuten veneilyä, rapujen syöntiä ja muuta yleistä ruotsalaisuutta antaa jo siinä vaikutelman että ei ole aidosti elänyt sitä elämää kovin kauan. Kuka aikuinen vaikka hehkuttaa joulupukkia vuodesta toiseen, jos sitä on lapsuudesta asti nähnyt joka vuosi.

Vierailija
72/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Terveiset Visbystä!"

Mikä tässä on ruotsinkielistä eliittiä? Se, että kirjoittaa suomeksi naapurimaasta eli Ruotsista. Erota, kiltti maat toisistaan, suomenruotsalaiset eivät ole Ruotsista!

Vierailija
73/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Andersson oli täysin ruotsinkielinen, kunnes aikuisena tai lukioloaisena (en muista milloin, mutta vähän vaikea sanota että "vanhemmalla iällä"), opiskeli suomen kielen.

Minun sr puoliso äänesti piraattipuoluetta.

Näin huomioina käytävään keskusteluun.

Vanhemmalla iällä, siis koulussa, opiskeli pakkosuomea.

Vierailija
74/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tunnettu tapaus on Päivi Storgård (os. Saharinen), joka oman kertomansa mukaan tuli "reittä pitkin" suomenruotsalaiseksi ja päätyi lopulta RKP:n varapuheenjohtajaksi, vaikka on taustaltaan täysin yksikielinen suomenkielinen.

Joittenkin "julkkisten" haastatteluja lukiessa tulee itsellekin aina niin paha olo. Itse skippaan kaikki Päivi Storgård jutut lehdissä.

Vierailija
75/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa _kehuskella_ mielenterveysongelmilla

Vierailija
76/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Terveiset Visbystä!"

Mikä tässä on ruotsinkielistä eliittiä? Se, että kirjoittaa suomeksi naapurimaasta eli Ruotsista. Erota, kiltti maat toisistaan, suomenruotsalaiset eivät ole Ruotsista!

Avomiehensä, ei Martina. Lukisit tarkemmin.

Vierailija
77/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten vaikka minä, ketä täysin suomenkielisenä, tosin kaksikielisestä suvusta muutin lukion jälkeen ruotsiin töihin, ja nyt kolmikymppisenä takaisin kotikaupunkiin josta ostin ison hulppean omakotitalon samalla hinnalla kuin mitä jostain pienehköstä kerrostalokämpästä olisi saanut maksaa tukholmassa? En koskaan oppinut suomenruotsia, ja vaikka en yrittänyt oppia ruotsalaisten puhetapaa, niin kyllä se väkisinkin tarttui osittain. Puheestani ei yleensä kuule että olen juuri suomesta, mutta ei nyt ruotsalaiseksikaan luulla. Olen kuitenkin pidempään pohtinut kuulostanko siltä että yritän väkisin ja huonolla menestyksellä kuulostaa ruotsalaiselta, erityisesti nyt muuton jälkeen. Puhun kuitenkin ruotsia täysin ruotsalaisen mieheni kanssa, ja esimerkiksi lapsia päiväkodista hakiessa (ruotsinkielinen) tuntuu hankalalta, puhuako suomea, ja toisaalta jos puhun ruotsia niin miten puhetapani tulkitaan. Olishan se jopa helppoa opetella lausumaan suomenruotsalaisittain, toisaalta miksi tekisin niin. Lisäksi vielä on suomenkielen lausumiseni muuttunut vähän, ja esimerkiksi s-kirjaimen lausuminen vähän lähempänä sitä miltä se ruotsia puhuttaessa on. Sekä väkisin tulevat "aa" äänteet, mitä ei yleensä edes huomaa kun niin tavallinen osa ruotsia puhuessa. Eli vaikka itse en yritä esittää mitään enkä koe olevani parempi kuin muut, pelkään puhetapani sekä ruotsista tuodun auton ja täältä ostetun asunnon (olemme tehneet hyviä asuntokauppoja ja täten pikkukaupungin arvokkaimmatkaan asunnot eivät ole liian kalliita, ja saimmekin ostettua unelmieni huvilan) antavan väärän kuvan meistä. Eli aina suomenruotsalaisen esittäminen ei ole yrittämistä, vaan ihan välttämätön olotila. Vai mitä minä puheelleni voin?

Vierailija
78/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomenruotsalaisilla ole mitään salaliittoa haloo! :DDD

Vierailija
79/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sitten vaikka minä, ketä täysin suomenkielisenä, tosin kaksikielisestä suvusta muutin lukion jälkeen ruotsiin töihin, ja nyt kolmikymppisenä takaisin kotikaupunkiin josta ostin ison hulppean omakotitalon samalla hinnalla kuin mitä jostain pienehköstä kerrostalokämpästä olisi saanut maksaa tukholmassa? En koskaan oppinut suomenruotsia, ja vaikka en yrittänyt oppia ruotsalaisten puhetapaa, niin kyllä se väkisinkin tarttui osittain. Puheestani ei yleensä kuule että olen juuri suomesta, mutta ei nyt ruotsalaiseksikaan luulla. Olen kuitenkin pidempään pohtinut kuulostanko siltä että yritän väkisin ja huonolla menestyksellä kuulostaa ruotsalaiselta, erityisesti nyt muuton jälkeen. Puhun kuitenkin ruotsia täysin ruotsalaisen mieheni kanssa, ja esimerkiksi lapsia päiväkodista hakiessa (ruotsinkielinen) tuntuu hankalalta, puhuako suomea, ja toisaalta jos puhun ruotsia niin miten puhetapani tulkitaan. Olishan se jopa helppoa opetella lausumaan suomenruotsalaisittain, toisaalta miksi tekisin niin. Lisäksi vielä on suomenkielen lausumiseni muuttunut vähän, ja esimerkiksi s-kirjaimen lausuminen vähän lähempänä sitä miltä se ruotsia puhuttaessa on. Sekä väkisin tulevat "aa" äänteet, mitä ei yleensä edes huomaa kun niin tavallinen osa ruotsia puhuessa. Eli vaikka itse en yritä esittää mitään enkä koe olevani parempi kuin muut, pelkään puhetapani sekä ruotsista tuodun auton ja täältä ostetun asunnon (olemme tehneet hyviä asuntokauppoja ja täten pikkukaupungin arvokkaimmatkaan asunnot eivät ole liian kalliita, ja saimmekin ostettua unelmieni huvilan) antavan väärän kuvan meistä. Eli aina suomenruotsalaisen esittäminen ei ole yrittämistä, vaan ihan välttämätön olotila. Vai mitä minä puheelleni voin?

Jos joku kysyy, voit kertoa asuneesi vuosia Ruotsissa ja oppineesi siellä puhumaan ruotsia. Muuten nämä asiat eivät varmaankaan kuulu ulkopuolisille. Miksi kukaan luulisi että esität suomenruotsalaista jos miehesikin on ruotsalainen?

Vierailija
80/111 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle puhuttiin Kokkolan lähikaupassa aina ruotsia. Pakkasivat myös ostokseni pusseihin.

Olin silloin kaksikymppinen tuore äiti, joka oli kotoisin Rovaniemeltä ja puhuin heille aina ihan suomea.

Tuossa kaupassa homma sai vielä suuremmat mittasuhteet. Sain jatkuvasti maistiaistia ja myyjät kilpailivat siitä kuka sai palvella minua.:)

Asuin siellä tosiaan vain puoli vuotta. Pelottaa edes ajatella millaiseksi meno olisi yltynyt pidemmän päälle. :D

Terveisiä Kokkolaan.