Erilliset vai yhteinen talous?
Mitä olette mieltä siitä, kun avomieheni elätti ex-vaimoaan (vaimoke ei siis käynyt töissä tms.), mutta ei suostu jakamaan talouttaan minun kanssani vaikka käyn töissä. Mies tienaa muutaman satasen enemmän kuin minä eli tulotasossa ei juuri mitään eroa. Ei ole perustellut asiaa, mutta ilmeisesti ei halua enää "maksaa" minulle mitään kun joutuu eksälleenkin maksamaan elareita. Ostamme kaiken puoliksi. Ihan halvoistakin huonekaluista ym mies valittaa "eikö tonkin ois voinu hakea kierrätyskeskuksesta puoli-ilmaiseksi" tms. Jatkossa joudun varmaan sisustamaan asuntomme omilla rahoillani. Ex-vaimo sai kuitenkin miehen rahoilla ostella/tilailla mitä huvittaa. Mitä minun pitäisi tästä kaikesta ajatella? Pelkääkö mies että eroamme ha sitä ennen tuhlaan hänen rahat tai jotain?
Kommentit (4)
Mä olen sitä mieltä, että aina, kun on eri tavat ja käsitykset rahankäytöstä, on järkevämpää pitää erilliset taloudet.
Jos mies haluaa pitää oman taloutensa, anna pitää. Sinähän siinä voitolle jäät, koska mies makselee elareita. Mutta jos mies on noin tarkka rahasta, niin sinuna olisin myös. En makselisi miehen lapsen ruokia enkä tämän muita kuluja ja huonekalut yms. mitä ostaisin omillani, niistä pyytäisin kuittauksen, että sinä olet ne maksanut. Se ei toimi pidemmän päälle että toinen joustaa ja toinen ei.
Mä tykkään sellaisesta systeemistä, että muuten on omat rahat mutta on jokin yhteinen tili, jonne kumpikin laittaa rahaa että voidaan ostaa ruokia ym perustarpeita sillä. Ettei aina tarvitse olla kaikkea laskemassa ja puolittamassa ja selvittelemässä kaupassa, että "kumpi maksaa".
En seurustelisi tuollaisen miehen kanssa, menee elämä vaan hankalaksi jun joka risauksesta ja ostoksesta pitää vääntää ja neuvotella.