Siis mitä vit***, onnettomuuksien uutisoinnista ulkomailla asiaa
Etsin tietoa maanantaina Kambodzassa sattuneesta suomalaisnaisen kuolemasta ja päädyin paikallisen nettilehden (?) sivuille. Siinä missä suomalaisissa lehdissä asioista mainitaan tyyliin "suomalaisnainen sai surmansa onnettomuudessa" oli tuolla kerrottu uhrin nimi, työpaikka, oli kuva moottoripyörästä ilmeisesti poliisiauton kyydissä ja kaiken huippuna sairaalassa otettu kuva ruumiista. Siis ihan oikeesti :x Vielä jotkut kännykkänäppäilyt tienvarresta etc. jotenkin ymmärrän, mutta luulisi sairaalassa kuvaamisen olevan kaikkialla kielletty. Hyi hitto. Oli vanhoja tuttuja, siksi etsin vahvistusta kaveripiirissä liikkuneille huhuille. Selvisihän se tuolta, mutta en ehkä ihan tuolla tavalla olisi halunnut varmistusta :(
Kommentit (19)
Suomessa on ehkä tarpeettoman hyssyttelevä mentaliteetti. Vaikka onkin pieni pohjoinen kylä, niin eipä niitä uutisia niin älyttömästi tarvitsisi sensuroida.
Minun mielestäni ei ole tarpeen näyttää kuvia onnettomuuksien ynnä muiden tekojen uhreista. Vahingossa sain jostain aasialaislehdestä näyttöön ison kuvan siitä suomalaisesta narkomaanista, joka hirttäytyi Kauko-Idässä. Ei olisi tarvinnut nähdä sitä.
Vierailija kirjoitti:
suomessa suojellaan ja sensuroidaan tekijät varsinkin jos on suojaväriä pinnassa
uhreista viis veisataan
Eli muuten Suomessa uutisoidaan aloituksessa kuvatulla tavalla? Et visiiin lue lehtiä juurikaan, tai seuraa muitakakaan uutismedioita.
Mitä lisäarvoa se tuo, että julkaistaan uhrin nimi ja kuva? Ainakaan liikennekäyttäytymiseen se ei Kaakkois-Aasiassa vaikuta, porukka vetää siellä ilman kypärää ohitellen aivan hullusti, vaikka uutisissa julkaistaankin kuvia lopputuloksista. Tämä ketjun nainenhan kuoli moottoripyöräonnettomuudessa (ajoi päin liikennemerkkiä tms.), eli rasistijankkaajille ei pitäisi tästä olla mitään keskusteltavaa.
Briteissä ainakin tekijät uutisoidaan hyvin näyttävästi kuvineen ja taustoineen. Esim. äskettäinen pikkulapsen murha (mm. hypitty päällä tai lyöty Pleikkarilla niin, että sydän halkesi). Tekijänä äiskä ja iskäpuoli, jotka kuvattiin tupakalla oikeussalin ulkopuolella.
Tääläkin pitäisi näyttää kuva ruumiista, jotta ihmiset ymmäräisivät mitä torsoilusta koituu.
Mä olen elänyt siinä käsityksessä, että ainakin Aasiassa julkaistaan näitä auto/mopo-onnettomuuskuvia runneltuina ruumiineen varoituksena kaikille niille miljoonille tohelokuskeille, jotka eivät välitä paskan vertaa liikennesäännöistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen elänyt siinä käsityksessä, että ainakin Aasiassa julkaistaan näitä auto/mopo-onnettomuuskuvia runneltuina ruumiineen varoituksena kaikille niille miljoonille tohelokuskeille, jotka eivät välitä paskan vertaa liikennesäännöistä.
Voi olla noinkin. Hurjalta vaan tuntui nähdä yhtäkkiä tuollainen kuva ja vielä ihmisestä jonka tunnet. Vaikka en yleensä pienestä järkyty, niin voi olla että tuo kuva jäi ikuisesti verkkokalvoilleni. Järkytyin siitä ehkä vielä enemmän kuin tiedosta että hän on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Julkaistaan kuvia kyllä myös hirttäytyneistä, pudonneista, murhatuista, raiskatuista ja murhatuista, yliannostuksen vetäneistä... Massaman-tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lisäarvoa se tuo, että julkaistaan uhrin nimi ja kuva? Ainakaan liikennekäyttäytymiseen se ei Kaakkois-Aasiassa vaikuta, porukka vetää siellä ilman kypärää ohitellen aivan hullusti, vaikka uutisissa julkaistaankin kuvia lopputuloksista. Tämä ketjun nainenhan kuoli moottoripyöräonnettomuudessa (ajoi päin liikennemerkkiä tms.), eli rasistijankkaajille ei pitäisi tästä olla mitään keskusteltavaa.
Kun uhri saa kasvot, uutisesta tulee paljon henkilökohtaisempi. Onhan sillä suurempi pelotevaikutus käyttäytyä liikenteessä varovaisesti, kun näkee lehdessä kuvan Liisa 19v pää veressä, kuin sillä että lukee että joku jossain kuoli.
Kyllähän netistä löytää vaikka mitä onnettomuuskuvia ja turvakamerakuvaa.
Rumaa jälkeä tulee kun tankki tai bussi ajaa päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla noinkin. Hurjalta vaan tuntui nähdä yhtäkkiä tuollainen kuva ja vielä ihmisestä jonka tunnet. Vaikka en yleensä pienestä järkyty, niin voi olla että tuo kuva jäi ikuisesti verkkokalvoilleni. Järkytyin siitä ehkä vielä enemmän kuin tiedosta että hän on kuollut.
Kuva siis tehosi sinuun ja teki tehtävänsä. Jos lähdet kaukomaahan lomalle, et varmaan varomattomana hyppää mopon selkään yksin juotuasi pari olutta rantabaarissa?
Vierailija kirjoitti:
Aasiassa? Jossain Japanissa uutisoidaan varmaan aika eri tavalla kuin vaikkapa Kiinassa, Thaimaassa tai Saudi-Arabiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuva siis tehosi sinuun ja teki tehtävänsä. Jos lähdet kaukomaahan lomalle, et varmaan varomattomana hyppää mopon selkään yksin juotuasi pari olutta rantabaarissa?
MÄ TUNSIN SEN IHMISEN!
Mun liikennekäyttäytymiseen tolla ei ole vaikutusta, ja jos mahdollista, vielä vähemmän olisi jos kuvassa olisi ollut tuntematon ihminen.
Sivistyksen puutetta, tapahtui missä tahansa. Raha ratkaisee ja järkyttävimmät kuvat myyvät. Mielestäni soveliaisuusrajat on hyvä olla olemassa, jos kerran ihmisten luontainen viehtymys vetää toiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MÄ TUNSIN SEN IHMISEN!
Mun liikennekäyttäytymiseen tolla ei ole vaikutusta, ja jos mahdollista, vielä vähemmän olisi jos kuvassa olisi ollut tuntematon ihminen.
Ok sinuun ei siis, mutta minuun esimerkiksi vaikuttaisi. Ulkomailla on helposti varomattomampi, ja kun uhrilla on kasvot, voi häneen samaistua niin että ymmärtää käsitellä tilannetta itsensäkin kohdalle.
Kaveri joutui onnettomuuteen joku aika sitten Thaimaassa ja kuoli. paikallisessa facebook ryhmässä edelleen kuva kaverista kuolleena tapahtumapaikalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MÄ TUNSIN SEN IHMISEN!
Ok sinuun ei siis, mutta minuun esimerkiksi vaikuttaisi. Ulkomailla on helposti varomattomampi, ja kun uhrilla on kasvot, voi häneen samaistua niin että ymmärtää käsitellä tilannetta itsensäkin kohdalle.
Niin no, ehkä olen muutenkin varovainen, enkä tuollaisia riskejä ottaisi, siksi ei sillä ole vaikutustakaan. Kai se on tutkittu että vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen, tai sitten raha ja klikkaukset ratkaisee (se todennäköisempi vaihtoehto)
Niin, näin erilailla sitä asioista uutisoidaan.