Koiran selkeä virtsatulehdus ja hoidoksi ihmisten antibiootti?
Koiralla ollut aiemmin virtsatulehdus kesällä ja oireet täysin samat. Lääkkeeksi silloin antibiootti. Olen itse saanut jokin aika sitten antibiootin joka jäänyt syömättä ja siinä samat vaikuttavat aineet, kuin koirien antibiootissa. Voinko syöttää ihmisten antibiootin koiralle? Antibiootissa vaikuttavina aineina amoksisilliini ja klavulaanihappo.
http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/vetspc/5/11467755.pdf
ja
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin ensin eläinlääkäriltä. Vaikka vaikuttava aine on sama ,voi apuaineissa olla jotakin joka ei sovi eläimelle.
Ei kyllä koskaan ole. Samoin ei toisinpäin, eli eläinantibiootissa ei apuaineena ole mitään mikä olisi ihmiselel vaarallista. Olen töissä eläinlääkärin vastaanotolla hoitajana ja tätä olen nimenomaan eläinlääkäriltä kysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Saako koirille antaa laktoosia? Sitä on nimittäin sideaineena isossa osassa pillereitä... kunhan kysyn, itsellä ei ole koiraa.
Saa. Isosta määrästä tulee vatsavaivoja monelle koiralle, mutta tabletissa sitä on lähes olematon määrä. Jopa koiralle myrkyllistä ksylitolia sisältävässä tabletissa sitä olisi niin pieni määrä, että mitään käytännön haittaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita apteekkiin ja kysy sieltä. Mitäs meinasit tehdä jos se lääke ei käy? Odotatko tilipäivään että koira saa lääkkeensä?
Apteekissa eivät ota kantaa eläinlääkintäasioihin, muuten kuin varsinaisten eläinlääkkeiden osalta.
Eivät tiedä mitkä ihmislääkkeet sopivat myös koiralle. Kehottavat kysymään eläinlääkäriltä.
Minä soitankin aina jollekin eläinlääkäriasemalle ja kysyn sieltä. Sitten käyn hakemassa kyseisen ihmistuotteen apteekista.
Esim. kun koirallamme oli pahaa ihottumaa, vein hänet eläinlääkäriin, jossa ihottuma tutkittiin ja todettiin sen olevan ekinokokki-infektion. Hoidoksi saimme koirille tarkoitettua reseptillä määrättävää antibiootti-kortisoni-yhdistelmäsalvaa. No, salvatuubihan loppui alta aikayksikön, koska hoidettava alue oli niin iso. Soitin sitten takaisin eläinlääkäriasemalle ja kerroin, että tarvitsemme lisää salvaa. Resepti laitettiin puhelinreseptinä lähiapteekkiimme.
Kun tämäkin salvatuubi oli viikon päästä käytetty, soitin taas eläinlääkäriasemalle ja pyysin reseptin uusintaa. Nyt olivat sitä mieltä, että uusimista ei voida enää tehdä ilman uutta lääkärissäkäyntiä. Tutkin sitten mitä salva sisältää ja totesin, että samoja antibiootteja kuin käsikauppatavarana ihmisille myytävässä Bacibact-voiteessa ja hydrokortisonia, jota sitäkin saa mietoina pitoisuuksina ilman reseptiä. Soitin sitten taas eläinlääkäriasemalle ja kysyin, että voinko sekoittaa Bacibact- ja miedosta hydrokortisonivoiteista itse salvan ihottuman hoitoon. Hoitaja kävi kysymässä eläinlääkäriltä, joka sanoi, että tottakai voit. Siitä lähtien olen itse hoitanut koiran ihottumat ilman kallista eläinlääkärikäyntiä ja ilman kalliita koirille tehtyjä salvoja ja säästänyt pitkän pennin!
Mitään lääkkeitä - ei ulkoisia, eikä sisäisiä - saa eläimille kuitenkaan antaa kysymättä eläinlääkäriltä sopiiko lääke!
Jollet uskalla soittaa jollekin eläinlääkäriasemalle, niin soita Viikin eläinsairaalaan. Sieltäkin antavat puhelimitse neuvoja eläinlääkintäasioissa, eikä sekään maksa mitään.
I
Ekinokokkiinfektioon olisi pitänyt määrätä loislääke ja ilmoittaa läänieläinlääkärille tartunnasta. Ihme puoskarointia.
Minä olen antanut koiralleni DITRIM DUPLO nimistä antibioottia virtsatietulehdukseen. Siinä on sama vaikuttava aine kuin Cotrimissa, jonka eläinlääkäri määräsi. Hyvin on toipunut.
Päivystävä kunnallinen eläinlääkäri ei ole koskaan lähettänyt laskua pelkästä puhelusta. Ja olen soittanut joskus eläinlääkätieteelliseen eikä sieltäkään ole laskutettu.
Et todellakaan voi syöttää omia lääkkeitä koiralle, vaan annostus on laskettava painon mukaan ja valmiste täytyy olla koiralle sopiva, myös tulehdus pitää todeta elänlääkärissä, sillä oireet voivat olla peräisin jostain muusta ja on tärkeää että ne hoidetaan kerralla kuntoon. Käyttämättä jääneet antibiootit viedään apteekkiin, eikä jemmata kotona tai kaadeta viemäriin ikinä, antibioottiresistanssi on asia mikä jokaisen pitäisi huomioida omalla toiminnallaan!
Toisaalta, siitä ei iole mitään haittaa jos syökin sitä antibioottia turhaan. Sittenpä muutaman päivän päästä toteaa, että ei näköjään auta, täytyykin mennä eläinlääkäriin.
Amoksisilliini+klavulaanihappo on erittäin yleisesti koirilla käytetty antibioottiyhdistelmä, tavallisia tuotemerkkejä esim. Synolux ja Kesium, joten ei ole vaaraksi eläimelle syöttää tuota ihmisen lääkettä.