VL:t pitääkö paikkaansa että 40% lapsistanne jättää vl.yhteisön?
Luin tekstin jossa oli tuommoinen luku. Vastaako se teistä todellisuutta?
Löysin numeron tästä linkistä
https://freepathways.wordpress.com/2009/04/08/suuri-syntyvyys-kasvattaa…
Kommentit (10)
Mun sisaruksista lähes kaikki ovat luopuneet VL-uskosta. Sitten tiedän lapsuudesta perheitä joista edelleen kaikki 12 on VL-uskossa. Perheiden välillä on isoja eroja, en osaa sanoa tarkalleen miksi.
Tuota näennäisuskoa näkee todella paljon eli kaikkia perinnäissääntöjä ei noudateta kirjaimellisesti. Itse kyllästyin aikoinaan näihin turhanpäiväisiin sääntöihin (meikkauskielto yms.), joita vanhat ukot keksivät omasta päästään.
Toki raamattua lukemalla saa vaikka minkälaista oppia sieltä puristettua jos lukee lauseen sieltä ja toisen täältä kuten VL-piireissä tehdään.
Onko eroa kaupungeissa ja maaseudulla? Tiedän perheitä joissa kaikki lapset vl ja niitä joissa ei kukaan. Miksi koulutettujen lapset lähtee litomaan helpommin kuin vähän koulutettujen? Sitä ihmetellyt.
Pidetäänkö heitä uskovina jos sanovat itse että ovat uskovia mutta ei enää vl
Vierailija kirjoitti:
Onko eroa kaupungeissa ja maaseudulla? Tiedän perheitä joissa kaikki lapset vl ja niitä joissa ei kukaan. Miksi koulutettujen lapset lähtee litomaan helpommin kuin vähän koulutettujen? Sitä ihmetellyt.
Kriittinen ajattelu kehittyy opiskellessa.
Minusta hyvä juttu, jos on totta. Ei sillä, että VL-uskoa väheksyisin, vaan sitä että nykyisin nuoret ovat aika liberaaleja ja miettivät asioita itse, eivätkä elä lampaina kuten ainakin ennen vanhaan oli tapana.
Ma ja 10 sisarustani ollaan kaikki luovuttu. Itse en edes lapsena muista uskoneeni. Jo nuoresta pidin koko vl-touhua ahdistavana. Kieltoa kiellon peraan ja mihinkaan kieltoon ei jarkevaa perustelua. Aiti ja isa ovat varmaan surullisia lastensa ratkaisusta ja joskus suren heidan suruaan. Mutta on kuitenkin vain ja ainoastaan heidan ongelmansa.
Mun mielestä tuo luku kuulostaa aika uskottavalta. Ei tosiaan jakaudu tasaisesti vaan on perheitä joista ei lähde kukaan ja perheitä joista lähtee suurin osa lapsista. Joskus nämä jälkimmäiset on sellaisten vähän kahden vaiheilla pitkään olleiden vanhempien perheitä ja itse vanhemmatkin saattaa vähitellen liukua ulos. Sitten on sellaisia isoja perheitä kuin omani, joista vain yksi lapsista eroaa - arvatkaa oliko kivaa...
Vierailija kirjoitti:
En oo VL, mutta tunnen monia. Aika marginaalinen määrä lapsista jatkaa vl piireissä. Iso osa pysyy nimellisesti mukana, mutta ei varsinaisesti usko.
Usko mihin.. Rauhanyhdistykseenkö?
En oo VL, mutta tunnen monia. Aika marginaalinen määrä lapsista jatkaa vl piireissä. Iso osa pysyy nimellisesti mukana, mutta ei varsinaisesti usko.