Milloin on yleistynyt tapa, että ystäviä kutsutaan ristiäisiin?
Tai että loukkaannutaan, jos ei kutsuta? Ennen kutsuttiin suvun ulkopuolelta vain kummit, jos kummi ei ollut sukua. Muuten vain ihan lähimmät sukulaiset, vauvan sedät, tädit ja serkut sekä isovanhemmat.
Kommentit (6)
Mut on kerran kutsuttu erään tuttavan lapsen ristiäisiin. Hämmentävää kutsussa oli se, että annettiin samalla lahjatoive, joka oli "hopeaa". Silloin hieman hämmensi sekä kutsu että lahjatoive. Parin muun tutun kanssa sitten hankittiin yhteislahja.
Jostain kumman syystä lapsen äiti osoittautui niin kiireiseksi, ettei myöhemmin ole pidetty yhteyttä. Jäi osittain noista kekkereistä se kuva, että kelpasinme tuomaan lahjoja, mutta yhteydenpidon arvoisia emme olleet.
Vierailija kirjoitti:
No jos ne ystävät on läheisempiä kuin sukulaiset, niin miksei niitä voisi kutsua?
Ystävät voivat olla läheisiä, mutta jos kaste pidetään vauvaperheessä, niitä ystäviä kertyy äkkiä paljon, kun vanhemmilla on vauvan kanssa jo raskasta. Jos yksi kutsutaan, eikä toista, toinen loukkaantuu jne.
Kun pitää kasteen pienimuotoisena, siellä ei välttämättä ole kuin omat vanhemmat ja sisarukset. Minä en ainakaan tiedä yhtä läheisiä ystäviä kuin sisarukset. Meillä on joitain tätejä kutsuttu, mutta suurinta osaa suvustakaan ei.
Isovanhemmista kaksi eli vielä esikoisen kasteen aikana, silloin kutsuimme serkut ja kaikki sedät ja tädit. Kutsuimme kaveritkin. Kun he tulivat kauempaa, he tulivatkin etukäteen meille luonnollisesti. Kaste oli kappelissa ja sen jälkeinen tila oli vasta kasteesta eteenpäin käytössä. Siinä olikin hyvä valmistautua pienen vauvan kanssa, kun pieni asunto oli täynnä väkeä ja meille itsellemme ja muutamalle kummille valmistettu ruoka jaettiin aika isolle määrälle. Kastetilaisuudessakin oli ruokailu, sillä meidän ruoalla oli ajateltu ensisijaisesti, että vanhemmat ja kummit jaksavat. Kiva palata kaste-tilaisuudesta tiskaamaan, kun ei ollut vielä tiskikonettakaan.
Mulle ainakin pari parasta ystävää on yhtä läheisiä kuin sisaruksenikin, joten ilman muuta heidät kutsuisin, jos lapsen saisin ja nimiäisjuhlat pitäisin.
Sukulaisia sen sijaan tuskin tulisi kutsuttua omaa lapsuudenperhettä enempää. Ei kävisi mielessäkään kutsua serkkuja, tätejä, setiä tai muita vastaavia juhlaan. Ehkä omat kummini ja kummilapseni (vanhempineen nuorimpien kanssa) voisin korkeintaan kutsua sieltä suunnalta.
Kyllä meillä kutsuttiin ystävätkin nimiäisiin 2014. N. 30 henkeä oli juhlissa. Onko se vain sukulaisten etuoikeus juhlia vauvaa?
Mulla on kaksi hyvää ystävää, joilla on molemmilla kaksi lasta. Toisen molempien lasten ristiäisissä olen ollut vaikka en ole kummi, toisen taas yhden lapsen kummi olen ja olin ristiäisissä, toisen lapsen ristiäisissä en. Tapoja on siis monia ja hyvä niin!
No jos ne ystävät on läheisempiä kuin sukulaiset, niin miksei niitä voisi kutsua?