Tehdäänkö lapsille hieno kakku juhliin vain siksi, että mamma saisi laittaa siitä someen kuvia?
Ei "minun nuoruudessani" ollut lasten juhlissa kuin se perus kerma-mansikkaviritys, ehkä jotain suklaata päällä, samoin kaikilla kavereilla.
Sekö on syynä nykyään tehdä/tilata hieno kakku jopa konditoriosta, että saa leuhkia sillä somessa? Tiettyjen mammojen keskuudessa huomannut. Ei se Jennica 1v oikeasti välitä, onko se synttärikakku Frozen-teemalla tehty.
Kommentit (37)
Mun lapset ilmoittaa millaisen kakun ne haluaa. Yhdellä on mutakakku mutta toiselle pitää vääntää sokerimassasta Maisa.
Meillä tehdään hieno kakku sen takia, että lapsi on sellaista itse synttäreilleen toivonut ja itse haluan lasta näin ilahduttaa. Kuvia kakuista (ja tietenkin myös muutenkin juhlista & päivänsankarista) on otettu jo omassakin lapsuudessa. Someen niistä ei ole päätynyt meillä kyllä yksikään. Ja oman lapsuuteni aikakautena kuvat päätyivät valokuva-albumiin.
Mutta vaikka itse en päivitäkään kuvia someen, olen saanut kivoja ideoita leivontaan niiltä, jotka näin tekevät. Meidän kuvista tehdään vain kuvakirja joka vuosi.
No ehkä 1-v. ei vielä muista. Mutta kyllä meidän neljä- ja kuusivuotiaat muistelee menneitä synttäreitä. Ja milloin oli hienoin kakku. Ja nyt jo pihan kanssa mietitään tulevi 7-v. synttäreitä jotka ovat toukokuussa. Ja ihan kaverisynttäritkin on kotona, mutta niihin panostetaan. Tänä vuonna Star Wars teemalla.
Kuulostat kateelliselta. Kyllä minä muistan että lasten kutsuille oltiin tehty hienoja kakkuja ennen some-aikaa eli jo 80- & 90-lukujen taitteesta omasta lapsuudestani. Oli hämähäkki- ja paloauto-kakkuja poikien synttäreillä ja tytöillä koristeellisia pinkkejä kakkuja yms.
Me kävellään usein yhden konditorian ohi jonka ikkunassa on lapsille suunnattuja kakkuja. Oma ihastui kerran prinsessakakkuun joka näytti ihan sammakolta, mutta hyvin kelpasi kun ostin kaupasta halvemman perusversion ja itse tein sille silmät ja suun. Eli kyllä ne lapset hyvinkin saattavat keksiä noita juttuja itse jos jossain/jollain näkevät. Onneksi nykyisin on myös niin paljon koristelutarvikkeita että peruskakkujakin voi muokata kohtuu helposti.
Yhdellä tutulla jostain syystä nuoremman synttäreiltä tulee urakalla kuvia someen kun lapsi ei vielä tajua itse toivoa kakkua ja mami saa valita mieleisensä jolla leuhkia.
Vanhempi taas toivoo aina mokkapalat ja niistä ei kas kummaa ole kuvia.
Meillä muksu 6v juuri kikatteli että "Sonjan" syntymäpäivillä joutui odottamaan kaikkia syötäviä "Kun Sonjan äiti vaan kuvasi ja kuvasi eikä saatu koskea"
:D
Mä teen ihan siksi että sokerimassasta on kiva muotoilla kaikkea kivaa. Aika terapeuttistakin kun saa tehtyä oikeasti hienon kakun. Ja joo, otan jopa kuvia siitä. Someen en ole yhtäkään jakanut mutta jos minulla olisi tapana latailla kuvia esim. instagramiin niin miksen onnistuneesta (ja paljon vaivaa nähneenä) kakustakin lataisi?
Kaikesta sitä tosiaan ihmiset mielensä pahoittaa.
Lapsi tykkää kakusta. Miksi en ilahduttaisi sitä parhaan kykyni mukaan? Somessa en ole lainkaan mikä lienee harvinaista.
Hihhih ootkos kade?! :D Saakait sitä ihminen tehdä sellaisen kakun kuin lystää. Ja jos ei ole aikaa tai osaamista niin teettää. Saapi joku taitava leipuri töitä. :) Itse ainakin mielelläni maksan hyvästä työstä hyvälle tekijälle. Ja nimenomaan kotimaista työtä tuetaan näin lähipalveluja käyttämällä!
Meillä tyttö ainakin toivoi Frozen-kakun. Ei tykkää syödä täytekakusta kun kuorrutteet, mutta vieraille ja kotiväelle maistui kakku mainiosti. Meinaan teettää toistekin. ;)
en jaksa kakkuun panostaa, kun varsinkin ne sokerimassasta/marsipaanilevystä muotoillut jää yleensä syömättä, koska ovat liian ällöjä. Mielettömän kauniita kylläkin ja joskus huvikseni googlailen kuvia.
Sen sijaan juhliin olemme panostaneet ja maksaneet hoplopeja ja muita, jotta lapsille jää muistoja. Ei siis mitään pröystäilymielialaa eikä somessa jakamista varten, ihan vaan lasten iloa varten.
Se sokerimassa on jotain niin ällömakeaa.. Lastenkutsuille se ehkä sopii, mutta aikuisen makuun yök. Hyvässä lykyssä vielä hellepäivä ja kakku puolisulaa klimppiä, aina on maha kipeä kekkereiden jälkeen ja ottamattakaan kehtaisi olla...
Miks ihminen ei sais tehdä hienoa kakkua ja laittaa siitä kuvaa?
Terveisin eräs jolla ei ole lapsia, ei juurikaan tee kakkuja, eikä ole Facessa
Joo, tuo on ihan totta että ne sokerimassa- ja marsipaanikakut jää syömättä, ainakin lapsilta, ja aikuisistakin osa ottaa ihan vaan kohteliaisuudesta. Paremmalta ne "tylsät" suklaa- ja mansikkakakut maistuu. Mutta mikä sitten on tärkeää kellekin, näyttävyys vai maistuvuus. Meillä oli aiemmin näitä näyttäviä tutulta kondiittorilta tilattuna mutta sitten lapset ovat itse valinneet ihan kaupan jäätelökakun, kun se kuulemma maistuu paremmalta.
Eli täytyy siis tehdä/tilata yksi kakku josta saadaan someen kuvia ja toinen, joka syödään. Makes sense.
Meillä 19v just muisteli, miten 6v synttäreillä kakkunsa oli ihan sininen ja miten hieno sen jääkiekkoaiheinen koristelu oli. Kuva ei päätynyt someen vaan perhealbumiin. Osattiin sitä jo 2000-luvun alussakin.
Mä oon tehnyt 2 vyotisista lähtien lapsilleni sen kakun minkä ovat tahtoneet. Kysynyt pohjat ja täytteet ja tehnyt esim Muumilaakson, barbikakun, pinkin dinosauruksen, hevoskakun ja sen frozenin. Oon tehnyt myös kavereiden ja siskoni lapsille kakkuja lahjaksi kun ovat pyytäneet. Itse en ole kakkuja kuvannut, mutta joka juhlissa 2-5hlö käy kuvaamassa kakkua.
Mun mielestä on ihana tehdä kakku juuri synttärisankarin toiveiden mukaan. Lastenkin ilme (kuten myös aikuisten) on aivan ihana kun näkevät sen oman kakkunsa. :)
Vierailija kirjoitti:
Ei "minun nuoruudessani" ollut lasten juhlissa kuin se perus kerma-mansikkaviritys, ehkä jotain suklaata päällä, samoin kaikilla kavereilla.
Sekö on syynä nykyään tehdä/tilata hieno kakku jopa konditoriosta, että saa leuhkia sillä somessa? Tiettyjen mammojen keskuudessa huomannut. Ei se Jennica 1v oikeasti välitä, onko se synttärikakku Frozen-teemalla tehty.
Minä teen, koska se on harrastukseni. Tämä harrastus on vain sellainen, että ihan huvin vuoksi ei viitsi kakkua vääntää. Eli sitä on harrastettava, kun on kakulle menekkiä. Otan minä niistä kuvia, mutta harvemmin tulee somessa jaettua. Jos jotain kiinnostaa, mitä olen tehnyt, voin hänelle näyttää. Mikä sua niin pännii tässä asiassa? Siis vaikka joku haluaisikin ylpeillä sillä, että tekee hienoja kakkuja? Turha sitä kynttilää on vakan alla pitää.
Ajat muuttuu, nykyään ei ole "muodikasta" tehdä mansikkakermakakkua. Miksi ei saisi tehdä muunalaisia ja vaikka sitten laittaa someen jakoon? Jennica ei myös tiedä, onko se kermaa ja mansikkaa, jos niin ajatellaan. Jos joku todellakin jaksaa tehdä ja nähdä vaivaa, niin ei kai se sinulta mitään ole pois? Anna tehdä ja nauttia leipomisesta. jessus