Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko jo allekirjoittanut kansalaisaloitteen kesäajan luopumisesta?

Vierailija
28.03.2016 |

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä reipasta väkeä, kun niin moni on halukas talviaikaan aloittamaan päivänsä tuntia totuttua aiemmin (siis ympärivuotiseen kesäaikaan siirtymistä toivovat).

Kesä- ja normaaliaikaan venkslaamiset saisivat kyllä jäädä. Jos joku tekee aloitteen nykyisessä normaaliajassa pysymisestä niin allekirjoitan sen.

Vierailija
22/25 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koska tykkään kesäaikaan siirtymisestä.

Miksi ihmeessä? Koska "siirrytään lähemmäksi kesää"? Ei se kesä yhtään sen lähemmäksi tule.

Ei, vaan esimerkiksi tänään Helsingissä ja siitä suoraan pohjoiseen aurinko nousee noin kello 7 ja laskee noin kello 20, kun taas jos olisi talviaika aurinko nousisi noin kello 6 ja laskisi noin kello 19. Tuo tunti kello 19 ja 20 välillä on kuitenkin paljon tärkeämpi kuin tunti kello 6 ja 7 välillä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että siinä vaiheessa kun aurinko alkaa nousta joskus kello viideltä pitäisi siirtyä vielä kaksinkertaiseen kesäaikaan niin että iltaan tulee vielä yksi tunti lisää.

Vierailija
24/25 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, mutta kirjoittaisin, jos tulisi kansalaisaloite talviajasta luopumisesta. Kesäajalla saataisiin enemmän valoa pimeisiin loppusyksyn ja talven iltoihin.

Mutta jos ajatellaan työssäkäyviä, niin eikö olisi parempi, että aamut olisi valoisia eikä illat?

Miten niin? Valtaosa työssäkäyvistä ei tee aamulla mitään muuta kuin herää, syö äkkiä aamupalaan ja lähtee töihin. Työpäivän jälkeen useimmilla on sitten päivässään aika harrastuksille ja muulle vapaa-ajalle. Siksi olisi kiva, jos sille työn ulkopuoliselle ajalle saataisiin enemmän valoa eikä niin, että päivän kaikki valoisat tunnit menevät työpaikalla kökittäessä.

Lainaus perusteluista:

"Pimeät aamut eivät virkistä. Aamujen pimeyttä syventää aikavyöhykkeemme, jonka takia valoisaa aikaa on enemmän puolenpäivän jälkeen kuin ennen sitä, ja tämä vuorokauden valoisan ajan epäsymmetrisyys jatkuu läpi vuoden. Koska illat valostuvat aamuja enemmän, ihmiset suosivat iltapainotteista ajankäyttöä. Tämän seurauksena iltapainotteisten palvelujen tarjonta lisääntyy, mikä valvottaa monia ja pahentaa väsymystä aamuisin. Aamun tunteina silmiin tuleva valo helpottaa heräämistä ja pitää virkeänä. Aamun valo tahdistaa elimistön sisäisen kellon, jolloin univaikeudet ja kaamosoireet lievittyvät. "

Tuo tummennettu on ihan bullshittiä. En tiedä ketään kenellä ei olisi nykyään pimennysverhoja/kaihtimia jotka pitävät "aamun valon" poissa, joten sillä ei ole mitään merkitystä kuinka valoisaa tai pimeää herätessä on. Se valon määrä siis ei vaikuta mitenkään heräämiseen, kun ei sitä kuitenkaan näe.

Itse suosin kesäaikaa juurikin valoisten iltojen takia. Tosin olen yökukkuja, joten siksi "aamun valolla" ei ole minulle mitään merkitystä, koska en ole koskaan kukonlaulun aikaan ylhäällä.

Eipä tällä kellonajan siirtelylläkään ole mitään vaikutusta minuun, joten ihan se ja sama vaikka sitä jatketaankin.

Vierailija
25/25 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt yhtään tajua. Vuorokaudessa on kyllä aina sama määrä valoa, ihan sama, mihin ne kellon viisarit osoittaa. Ihmisten työajatkin kuten rytmikin on hyvin erilaiset, joten ei ole mitään sellaista, mikä olisi kaikille hyvä. Se oikea kellonaika määräytyy auringon mukaan, joten miksei se saa olla niin? Ihmiset ovat vieläpä nykyisin iltaunisia, joten aamujen aikaistaminen on monelle vaikea juttu. Itselle tällä ei ole merkitystä muuten, kuin että on tylsää siirrellä kelloja. Mulla on kuitenkin monta kelloa, missä  aika ei vaihdu itsestään. Liesi, lämpömittarin kello, mikro, auto...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi