En millään jaksaisi yövieraita... :/
Olenko tyly jos en millään jaksaisi viikon ajan (vähintään) kestitä ja passata ketään? En jaksa sitä, että lapset alkaa esittämään ja pitämään sitä tyypillistä showtansa. Juuri nyt ei ole edes paljon rahaa ruokkia ylimääräistä väkeä erinäisten laskujen takia. Ei oikeastaan rahaa edes hakea asemalta ja viedä asemalle. Tarvitsen sitä, että päivän päätteeksi kun lapset on nukkumassa saadaan olla miehen kanssa rauhassa kahdestaan ja rentoutua ja olla miten huvittaa. Hyvä että saan nytkään oman pääni pidettyä kasassa. Mutta en kehtaa kieltäytyä. Miten kehtaan kieltäytyä? Mitä sanon?
Onko muita niin tapoihinsa juuttuneita, ettei jaksa mitään ylimääräistä hössötystä tai arjesta poikkeavaa?
Kommentit (31)
Nyt sun täytyy ryhdistäytyä. Ajattele: perheesi tarvitsee sinua levänneenä ja terveenä! Perheesi täytyy tulla sinulle etusijalla joten jos et koe jaksavasi vierailua niin sun on perheesi takia pakko nyt reipastua ja sanoa nätisti mutta reippaasti että olet aivan liian väsynyt vastaanottaaksesi vieraita muutamaan kuukauteen joten haluat perua vierailun tältä erää. Jos alkavat urputtaa ettei kukaan heitä välitä kutsua niin kysy; haluathan että pysyn terveenä huolehtimaan lapsistani?
Vierailija kirjoitti:
Eikö olekin joku sanonta, että kolmen päivän jälkeen alkaa kala ja vieraat haista...
Viikko on hirmu pitkä aika! Itse en ole ollut edes vanhemmillani noin pitkää aikaa sen jälkeen kun muutin pois lapsuudenkodista.
Tuo sanonta pitää erittäin hyvin paikkansa! 1-2 yötä on omalla kohdallani enää maksimi.
Mulla on mennyt välit erääseen tuttuun, jolla oli ammatin puolesta pitkät lomat. Hän tapasi olla luonani useita kertoja vuodessa ja pisimmät vierailut olivat reilun viikon luokkaa.
Yhtenä vuonna hän sitten oli hoitanut itsensä vapaaehtoiseksi erään urheilutapahtuman järjestämiseen ja tähän liittyi pitkin vuotta erilaisia koulutuksia + työtä asuinpaikkakunnallani. Välit meni poikki siinä vaiheessa, kun hän oli kaiken tuon ajan majoittumassa luonani. Viimeisen majoituksen olisi pitänyt kestää muistaakseni pari viikkoa.
Siinä vaiheessa tämä tuttu sitten suuttui minulle, kun en enää halunnutkaan majoittaa häntä luonani. Itselleni välien katkeaminen oli surullista, mutta hyvin helpottavaa. Harmitti myös, että tuo kuvio kesti niinkin kauan.
Vieraiden majoittaminen ruokien ostamisineen, pyykkäilyineen, siivoamisineen ja omien menojen järjestelemisineen tuottaa itselle ylimääräistä työtä ja vie myös rahaa.
Rohkaistu sinäkin ap ja sano, että viikko on nyt liian pitkä aika.
Alkoholistit ovat taitavia syyllistäjiä, pidä pintasi ap.
Onko se nyt ihme, ettei kukaan heitä halua yökylään, jos ovat aina tulossa viikoksi ja majoittaja joutuu vielä kustantamaan heidän matkalippujaan. Ihan voisivat vaikka peilistä etsiä syytä sen sijaan että syyllistävät muita.
Sano vain rohkeasti että ei nyt sovi.
Voi itku. Voipa sitä olla ihmisillä kurjia elämän- ja perhetilanteita. Jos vanhemmillasi ei ole minkäänlaista elämänhallintaa, voi riskinä hyvinkin olla maksumieheksi joutuminen.
Suosittelen, että ihan aluksi sanot puhelimessa, ettei rahatilanteesi ole hyvä, ja että voitte maksimissaan majoittaa heidät yöksi tai pariksi (mikäli edes haluat tavata heitä nyt). Ei kukaan normaali ihminen tule toisten nurkkiin luuhaamaan moneksi päiväksi muutenkaan. Sano jo hyvissä ajoin, että minkäänlaiset poikkeustapaukset, lompakon "unohtamiset" tai muut vilungit eivät kannata. Teillä ei ole antaa heille rahaa matkoihin yms. missään tapauksessa, koska omat kulut x, y ja z ovat pakollisia.
Etkö muka voi sanoa omalle äidillesi, että nyt ei sovi, ei ole varaa kestitä vieraita.
Minä en myöskään halua yövieraita. On ihan kiva, kun vieraita tulee päiväseltään kahville ja jutustelemaan, mutta ei kiitos yöksi. Tällä hetkellä asunkin niin, että en edes pysty majoittamaan ketään, sillä ei ole ylimääräistä petiä. Ja omasta sängystä en luovu enkä halua ketään viereeni!
Yläkerrassa tuntuu olevan yövieraita, mukana pari lastakin, sillä koko illan on ollut sen päiväinen jytinä, kun nuo kanta-astujat juoksevat kämppää ympäri. Ja metelöivät. Viime viikolla oli yksi kanta-astuja parina päivän juoksemassa. Alan olla kohta valmis kirjoittamaan Heippa-lapun! Viime talvena asunnossa asui yksinäinen nainen, jonka lapsenlapset olivat ahkeria vieraita ja samalaisia kanta-astujia kuin nuokin. Huoh!
Parasta sanoa suoraan ettei sovi. Syytä ei tarvitse kertoa tai muutenkaan mitään selitellä.
Minä olen tehnyt periaate päätöksen, että yövieraita en kotiini ota. Toki lähimpien ihmisten kanssa tai hätätilanteessa voin tehdä poikkeuksen, mutta puolituttujen hotelliksi en ala. Ei ole energiaa sellaiseen. Asuntoni on niin hyvällä paikalla, että jatkuvasti ollaan yöpaikkaa vinkumassa. Sanon, että ei käy.
Kuulostat masentuneelta. Soita vieraille ja kerro rahatilanne. Jos esität asian hyvin saat yömajoittujista korvaukseksi kauppakassin sisältöineen. Seura tekee sinulle hyvää, älä jää vatvomaan rahatilannetta. Lapset pitävät seurasta. Vieraat piristävät.
Meille oli tulossa miehen eno vaimoineen kolmen alle kouluikäisen lapsensa kanssa. Ilmoitin että ei käy, meillä ei ole lapsiystävällinen koti. Kun kerta itse olen lapsettoman elämän hankkinut niin en ala muitten apinoita hyysäämään. Ko. perhe myös vähävarainen, sponssasin sitten vähän että pääsivät hotelliin. :)
Teillä alkoi juuri ripulointi ja oksentelu. Helppoa!