Älä yleistä kortilla yritetään tukahduttaa keskustelu
Olipa aihe mikä hyvänsä josta joku haluaa keskustella, tulee jo ensimmäiseen kommenttiin älä yleistä minä, naapurin Mirkku ei ainakaan olla tuollaisia.
Pitääkö tästä eteenpäin laittaa disclaimer jokaiseen kommenttin, että sinä et ole välttämättä tuollainen ja asia ei koske sinua eikä kukaan väitä kaikkien miljardien naisten olevan samanlaisia.
Kommentit (16)
Olen vain huomannut, että enemmän keskustellaan siitä kuinka joku ei ainakaan ole jonkunlainen eikä saa yleistää, keskutelunavaus ja koko aihe hukkuu tuohon spämmiin. Koska eihän mistään voi keskustella ikinä koska joku on aina erilainen, jos ei itse niin naapurin Mirkku nyt ainakin.
Ap
Yleistäminen on niin helppoa ja yksinkertaista. Siksi sitä harrastavat palstalla kirjoittavat miehet... eiku 😈
Olisi vain kiva jos voitaisiin keskustella ilman sitä älä yleistä jankutusta tai todistelua kuinka joku ei ainakaan ole jonkunlainen :) Onko se liikaa pyydetty ja miksi joku kokee, että hänen pitää spämmätä joka ketjuun tuota, asia ei edes koske häntä eikä minua kiinnosta lukea kuinka sinä, naapurin Mirkku tai Repe ette ainakaan ole sellaisia.
Ap
Tuollaisia kommentteja tulee yleensä avauksiin, jossa kommentoidaan kirjoitusta jossa joku yleistää kaikki tietyn ryhmän ihmiset itse samanlaisiksi ilman mitään totuuspohjaa. Pakko siihen on siinä vaiheessa todeta että lopeta se yleistäminen omien luulojesi perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia kommentteja tulee yleensä avauksiin, jossa kommentoidaan kirjoitusta jossa joku yleistää kaikki tietyn ryhmän ihmiset itse samanlaisiksi ilman mitään totuuspohjaa. Pakko siihen on siinä vaiheessa todeta että lopeta se yleistäminen omien luulojesi perusteella.
Riittää kun kirjoitat omista kokemuksista, niin alkaa se jankutus ja todistelu kuinka ei saa yleistää vaikka kukaa ei ole edes tehnyt niin, tätä näkee jatkuvasti.
Jos haluat ehdottomasti yleistää, etkä halua vastalauseita ketjuusi, yritä edes löytää jotain uskottavia lähteitä väitteillesi, jotta ne voisi ottaa todesta.
Omaan tai kaverin kokemukseen vetoaminen ei ole kovin vakuuttavaa, eikä sillä mitenkään saa tehtyä asiasta yleisesti paikkaansapitävää.
Olen kertonut pelkästään omista kokemuksista, niin avaus täynnä todistelua kuinka hän itse tai joku muu ei ole sellaista kokenut, toimisi niin jne, älä yleistä jankutuksella höystettynä. En ole yleistänyt, kertonut vain jostain.
Silti jotkut kokee, että heidän pitää jankuttaa koko ketju täyteen tuota edellämainittua, mikä tarve joillakin on tehdä tuota.
Ap
Voisitko linkittää esimerkiksi niitä omia ketjujasi? Yleensä näitä älä yleistä -toivomuksia näkee hölmöissä yleistysketjuissa, joten ei ihme, että monille tulee ensimmäisenä sellaiset mieleeb.
Onko aloitus älykäs yleistysprovo yleistämisestä? Vai älytön yleistäminen?
Jokainen akateeminen haluaa uskoa olevansa ajatuksineen jotain erityistä. Tämä sitä yliopiston kahvilassa opittua näennäiskriittisyyttä. Samalla ei ymmäretä että vastaouoli ei ole kiinnostunut sinun "argumenteistasi".
En tiedä, olenko viihdyttynyt vai ärsyyntynyt tästä keskustelusta.
Aloitus on kannanotto järkevämpään keskusteluun, liikaa täällä jankutetaan aiheen vierestä.
Ap
Yhden totuuden toitotus on aina kovin musta-valkoista, sitä harrastavat yleensä yksinkertaiset ihmiset... taas tuli yleistys 😈
Vierailija kirjoitti:
Onko aloitus älykäs yleistysprovo yleistämisestä? Vai älytön yleistäminen?
:)
Ap
Älä yleistä, että sillä aina yritettäisiin tehdä niin.