AMK opinnäytetyö?
Kauan olette tehneet? Ajattelin että kuukaudessa ehdin kasata tulokset ja kirjoittaa n.40 sivua. Nyt iskee paniikkia..
Kommentit (19)
Kuukaudessa? Siis se on 10 opintopisteen työ ja välillä ehdottomasti kannattaa keskustella ohjaavan opettajan kanssa ettei ihan hakoteille mene. Kirjoittaa ehtii vaikka kuinka, mutta mitä. Itse hain lähteitäkin pari kuukautta. Muista nyt ehdottomasti tallentaa kirjoittamasi tekstit ainakin kolmeen eri paikkaan ettei katoa bittiavaruuteen.
Mä käytin aikaa vähän alle 5 kuukautta (aiheen pohdinta ja päättäminen-valmis työ). En voi kyllä sanoa ahkeroineeni niska limassa koko aikaa, mulla oli aika pitkiäkin luovia taukoja. Saattoi mennä helposti parikin viikkoa niin etten vilkaissutkaan työtäni. Toisaalta taas kirjoittelin välillä aamukolmeen asti, inspiraation mukaan mentiin. Työ tuli valmiiksi lähes tavoiteajassa, arvosana 4/5. Kyllä sitä varmaan työn saa tehtyä vaikka kuukaudessa, arvosana on kyllä todennäköisesti sitten se 1. Lyhyt aika näkyy valitettavasti siinä työssä kuitenkin, niitä surkeita töitä on Theseus pullollaan. Nopeasti joukosta erottuu kyllä työt joihin on käytetty vain se minimiaika. Jo pelkästään tekstin muokkaukseen saa menemään useamman viikon. Tämä siis siinä tapauksessa, että opinnäytteen ohjaaja on aidosti mukana työssä ja antaa aidosti palautetta (jonka opparin tekijä sitten ottaa vastaan ja muokkaa sen mukaan tekstiään).
Olen haastatellut ja litteroinut, pohtinut ja pähkäillyt, aineistoja selaillut, nyt pitäis laittaa tuotos tekstiksi. Aihe on ollut selvä viime kesästä, mutta en ole kirjoittanut tavuakaan...:-(
Olen kuullut että jotkut on kirjoittanut parissa viikossa kolmosen opparin.....siinäpä tavoitteeni.
Heh! Eikös amk:t kovasti hehkuta olevansa samalla viivalla kuin oikeat korkeakoulut. Ikävä sanoa mutta bullshit. Jos opinnäytetyön tekee kuukaudessa niin voi kiesus!
Kirjoitin viikossa+käytännön osuus n. kuukausi. Sain vitosen.
Aihettahan voi pyöritellä niin kauan kuin haluaa. Tekijöitä on monenlaisia, toiset tekee vuoden ja toiset jonkun kuukauden, riippuu tehokkuudesta.
Riippuu aiheesta ja muutenkin millainen sen opparin kuuluu olla/minkä alan oppari. Itse tein yhteen projektiin tutkimusta ja kasaamiseen meni ehkä 5 kk. Tosin en tehnyt päivittäin ja välillä iski pula ideoista. En muista mutta eikös se pidä vielä hyväksyttää kerran tai pari jollain opettajallakin? Muistelen että valmistuminen viivästyi kun kaikki opettajat (pari kolme?) eivät jonkun lomautuksen takia voineet hyväksyä opinnäytetyötä ajallaan.
Amiksen opparin kasasin varmaan kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Heh! Eikös amk:t kovasti hehkuta olevansa samalla viivalla kuin oikeat korkeakoulut. Ikävä sanoa mutta bullshit. Jos opinnäytetyön tekee kuukaudessa niin voi kiesus!
Usein opinnäytetöiden aiheet on aika yhdentekevää diipadaapaa, mikä tietysti sikäli ihan ok että saahan sen tutkinnon valmiiksi ettei jää tuosta kiinni... Ja suuri osa tekstistä on yleensä muiden lähteiden tekstiä vain uudelleenkirjoitettuna.
Ei se niin nuukaa AMK:ssa oo, ainakaa sen perusteella mitä olen lukenut valmiita töitä. Yliopistossa useimpia ei olisi hyväksytty edes esseenä.. mutta vertailu on typerää, sillä AMK:n tavoite ei olekaan harjaannuttaa tutkimukseen ja tieteellisen tekstin kirjoittamiseen. Eli jos pystyt kuukaudessa osottamaan opparisi avulla että hallitset oman alasi työn aiheen puitteissa, niin eiköhän se riitä. Kyseessähän on kuitenkin päättötyö, joka EI summaa koko tutkintoa.
Kerkiää kerkiää. Itelläkin aivan vaiheessa vaikka pitäs haastatella jotakin 30 tyypiä. Hitainta on se toisen tekstin muuttaminen omaan muotoon varsinkin kun se toinen on kirjoittanut se niin selkeesti kun pystyy. Omaa tekstiä nyt suoltaa 100s viikossa helposti.
AMK-oppari irtoaisi kuukaudessa helposti. Olen tehnyt väitöskirjan, ja siihen nähden se oppari on nopea kirjoitusharjoitus. Jos tutkimusosuus vie enemmän aikaa käytännön syistä, sitten ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Kerkiää kerkiää. Itelläkin aivan vaiheessa vaikka pitäs haastatella jotakin 30 tyypiä. Hitainta on se toisen tekstin muuttaminen omaan muotoon varsinkin kun se toinen on kirjoittanut se niin selkeesti kun pystyy. Omaa tekstiä nyt suoltaa 100s viikossa helposti.
Mitä meinaat tekstin muuttamisella omaan muotoon?
Riippuuhan se aiheesta ja ennenkaikkea siitä, kuinka hyvin pohjatyöt on tehty. Jos materiaali on muistiinpanoissa/päiväkirjassa/ajatuksissa jne jo pitkälle työstettyä, tulokset selvät, lähteet haettu ja taustamateriaali käyty läpi hyvin jo opinnäytetyön toteutusvaiheessa ja kirjoittaminen itselle "helppoa" (pystyy tuottamaan helposti jäsenneltyä tekstiä, hallitsee kieliopin ja lähdeviitteet jne) niin kyllä sen kirjallisen osuuden voi kasata ja puhtaaksi kirjoittaa kuukaudessa kun vaan määrätietoisesti ja ahkerasti työskentelee.
Jos taas puuttuu lähteitä, teoriaosuus on jäsentelemätön, tuloksia käsittelemättä, ei ole pidetty päiväkirjaa/muuten kerätty muistiinpanoja ja kirjallinen työskentely takkuaa (se nyt on vaan fakta, että toisilla sitä luettavaa tekstiä syntyy helpommin kuin toisilla) niin kiirus varmasti tulee.
kaveri teki gradun kuukaudessa. teki siis todella intensiivisesti sitä. Arvosana M
Ei ihme jos paniikkia iskee.
Itse kirjoitin 60 sivun gradusta raakaversion kuukaudessa, mutta kirjoitusprosessia edelsi puolen vuoden tutkimustyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä meinaat tekstin muuttamisella omaan muotoon?
Ootko kuullut koskaa sanaa plagiointi? Sulla on lähde josta päätät ottaa 10s tekstiä niin se ei mene niin, että otat copypastella koko roskan omaas työhön ja thats it, vaan saat kirjoittaa kokonaan sen 10s jutun omin sanoin uudestaan. "Tomaatti on punainen" niin siinä onkin säätämistä kun kirjoitat saman asian vielä epäselvemmin eli toisinsanoin "Tomaatit ovat punaisia" tosin urkund antaa tuostakin merkintää.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan aiheesta. Yks kaveri teki omaansa 2v lopputulos tekstä 120s ja liitteitä 300s eikä yhtään mitään turhaa tekstiä.
Kuukaudessa? Siinä ajassa ei välttämättä mitään hirveän hyvää hengentuotosta saada aikaiseksi. Riippuu kylläkin vähän aiheesta. Mulla meni opparin kanssa noin 10 kuukautta.