Kesäajan vastustus typerää
Unitutkija-professori rutisee, miten monella kestää toipuminen kellojen siirrosta 3-5 päivää, ja että jotkut eivät "ehdi" toipua edes sen 7 kk:n jaksolla, jona ollaan kesäajassa. Mitä ihmeen aspergereita tällaiset ihmiset on? ei varmaan voi edes päiväksi Ruotsissa piipahtaa, kun sen jälkeen on koko loppuvuosi sekaisin. Kesäajasta ei ole muka "tutkitusti" hyötyä. Selkeästi kuitenkin on niinä parina kolmena viikkona keväisin, kun iltaan saadaan valoisa tunti lisää, ja samoin syksyllä. USAssa vähän aikaa sitten pidennettiin kesäaikaa kummastakin päästä, perustuen laajaan tutkimukseen, joka perustui ihmisten aktiivisuuteen valoisan aikana. Lisäksi aikaeron, ja aikataulujen, pysymisestä Keski-Euroopan kanssa samana on hyötyä.
Kommentit (34)
Mua huvittaa talviaikaan siirryttäsessä kun yksi tuttavani alkaa paasata, miten valo nyt vähenee. Eihän valo vähene minnekään. Päivä on ihan yhtä pitkä edelleen :D
Kovin itsekkäitä puheenvuoroja, jos itseään ei parin kellon siirtely haittaa niin sitten kaikki muut ovat väärässä. Todellisuudessa kesäaikapelleily tulee todella kalliiksi, ihmisten elämänrytmin häiriöiden lisäksi kaikki miljoonien erilaisten laitteiden ohjelmointi ja varsinkin se kun niissä ohjelmoinneissa tehdään virheitä. Vakavia turvallisuuden vaarantumisia tapahtuu jos kellojen siirto tehdään vahingossa kahteen kertaan, ensin automaatti ja joku ihminen vielä erikseen siirtää ne uudelleen. Kodista löytyy digiboksit, joista mikään ei selviä kunnialla ajastusten kanssa. Jos lauantaina laittaa seuraavan päivän TV ohjelman tallentumaan niin melko varmasti se menee tunnin verran pieleen. TV yhtiöt eivät noudata tarkkaan siirtymää vaan jotkut tekevät sen vasta maanantaina aamulla kun joku tietävämpi tulee töihin. Kodin ulkopuolella ongelmat ovat paljon suurempia, kuljetuksissa on naurettavia piirteitä kuten junien seisottaminen syksyisin tai kiiruhtaminen näin keväällä. Se joka haluaa illastansa valoisampia voi ihan itse herätä aikaisemmin, ei siihen kellojen siirtelyä tarvita.
Ehkä joitain ei häiritsisi sekään jos sovittaisi että pohjoinen ja etelä vaihtaa paikkaa kesäksi ja iltapäivisin vasen ja oikea vaihtuu keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Mut tutkimuksien mukaan paras aika suomalaiselle olisi ruotsin aika, eli gt +1
En tiedä millaisia valtiollisia prosesseja liittyy aikavyöhykkeen vaihtamiseen versus kesäajasta luopumiseen, mutta ehkä ne paukut kannattaisi ennemmin laittaa siihen aikavyöhykkeen vaihtoon. Työelämän ja kaiken muun kannalta kun se vaihteleva aikaero (eli kesäajasta luopuminen vaikka melkein kaikki muut sitä käyttää) aiheuttaisi varmaan enemmän hankaluuksia.
Vierailija kirjoitti:
Hölmöläisten hommaa. Kellonaika perustuu luonnonlakiin. "Valoisa aika" on hölmöläisten itsensä valitsema. Ja sitä valintaa voi muuttaa, jos siltä tuntuu.
Juopporentuilla on tuntia pidemmältä aikaa litkiä kaljalitkua räkälän terassilta, ei kait tälle typeryydelle muuta selitystä voi olla.
Siirrelkää te vaan kelloja, mä ainakin siirsin vaan viisareita 😂 no joo, ihmiset lentelevät toiselta puolen maapalloa ja jet lag ei ole yhtään mitään ja sitten rutistaan YHDESTÄ VAIVAISESTA TUNNISTA! Voi pyhää päivää. Kyllä mä ainakin otan sen valoisan ajan sieltä illasta kesäisin. Pesäillään sitten talvella, kun on muutenkin kaksi pimeää vastakkain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää nimiä tarvittaisiin, vielä ehtii allekirjoittaa. Yhteiskunnan rasitteet kesä-talviaika pois: Voimaa, terveyttä työpäivään ja elämään Keski-Eurooppalaisella aikavyöhykkeellä:
Keski-Euroopassakin on kesä- ja talviaika. Siellä siirryttiin kesäaikaan viime yönä. Kumpaan suomalaiset haluaa liittyä, keski-eurooppalaiseen kesä- vai talviaikaan?
Talviaika on se normaaliaika.
Vaikka kellon siirtely ei aiheutakaan yhtä paljon ongelmia kuin vuorotyö, niin se koskettaa paljon suurempaa joukkoa. Vuorotyölle on yleensä joku syy, kellojen siirtelylle ei ole hyvää syytä. Kesäaikaan siirtyminen vähentää ihmisen vireyttä keskimäärin viikon verran.
Pahin vaikutus on laitosten asukkaisiin, jotka joutuvat yhtäkkiä menemään tuntia aikaisemmin nukkumaan ja aloittamaan unilääkkeiden käytön sen takia.
Kaikenlaiset ohjelmistovirheet aiheuttavat satunnaisia haittoja eri puolilla kun siirto jää toteutumatta tai toteutuu väärään aikaan. Joku unohtaa itse siirtää kellon ja myöhästyy tunnin töistä.
Ei ole myöskään mitään vahvaa syytä miksi Suomen pitäisi seurata EU:ta tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää nimiä tarvittaisiin, vielä ehtii allekirjoittaa. Yhteiskunnan rasitteet kesä-talviaika pois: Voimaa, terveyttä työpäivään ja elämään Keski-Eurooppalaisella aikavyöhykkeellä:
En halua keskieurooppalaiselle aikavyöhykkeelle, joten en voi allekirjoittaa. Missä adressi, jossa pelkästään luovutaan kesäajasta ja pysytellään ikuisesti Itä-Suomen ajassa?
Tee semmoinen aloite, jossa työnantajan kelloja ei siirrellä. Talvella seitsemäksi ja kesällä kahdeksaksi töihin, noin niinkuin esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-Euroopassakin on kesä- ja talviaika. Siellä siirryttiin kesäaikaan viime yönä. Kumpaan suomalaiset haluaa liittyä, keski-eurooppalaiseen kesä- vai talviaikaan?
Talviaika on se normaaliaika.
Mikä vastaus tuo oli kysymykseen:
"Keski-Euroopassakin on kesä- ja talviaika. Siellä siirryttiin kesäaikaan viime yönä. Kumpaan suomalaiset haluaa liittyä, keski-eurooppalaiseen kesä- vai talviaikaan?"
Vierailija kirjoitti:
Rautalankaa:
Kellonajaksi on luonnonlain mukaisesti sovittu että kello on 12 kun aurinko on korkeimmillaan.
Töihinmenoajaksi on sovittu 8:00.
Hölmöläistä vituttaa nousta töihin, siis siirretäänpä kelloa ;-)
Jos ihminen on hereillä klo 6-22, päivän keskikohta on 14:00. Kesäaika siirtääkin kelloa lähemmäksi sitä, ja tuo myös enemmän valoa iltapäivän/illan vapaa-aikaan. Ennemmin pitäisi pysyä jatkuvasti kesäajassa, niin talvellakin olisi edes hiukan valoisaa hereilläoloaikaan.
Mä en nimenomaan ymmärrä tätä siirtelyshow'ta siksi, että se hyödyttää vain pari viikkoa. Eiks se pari viikkoa olis kuitenkin helpompi vaan "kärsiä", sekä keväällä että syksyllä.
Puoli vuotta menee niin nopeasti että naurettavaa tämä kellopelleily. Seinäkelloja saa rustata edestakaisin kokoajan.
Mä tarvitsisin yhden valoisan tunnin aamulla lisää, en illasta. On vain hyvä, että illalla tulee aikaisin pimeää kun kuitenkin pitää mennä nukkumaan. Nyt joudun käyttämään koko kesän pimennysverhoja että pystyn nukkumaan illalla. Muutenkin kellojen siirtely on typerää. Herätköön aikaisemmin ne jotka itse niin haluavat. Miksi koko kansaa pitää orjuuttaa?!
Ap, voit pitää mielipiteesi. Itse olen samaa mieltä lääketieteen asiantuntijoiden kanssa, kesäajasta on ainoastaan haittaa TERVEYDELLE. Infarktiriski nousee, koskien sydän- ja aivoinfarkteja. Unen laatu huononee riittämättömän unen vuoksi, väsymys aiheuttaa riskejä liikenteessä. Maallikko pysy lestissä.