Kesäajan vastustus typerää
Unitutkija-professori rutisee, miten monella kestää toipuminen kellojen siirrosta 3-5 päivää, ja että jotkut eivät "ehdi" toipua edes sen 7 kk:n jaksolla, jona ollaan kesäajassa. Mitä ihmeen aspergereita tällaiset ihmiset on? ei varmaan voi edes päiväksi Ruotsissa piipahtaa, kun sen jälkeen on koko loppuvuosi sekaisin. Kesäajasta ei ole muka "tutkitusti" hyötyä. Selkeästi kuitenkin on niinä parina kolmena viikkona keväisin, kun iltaan saadaan valoisa tunti lisää, ja samoin syksyllä. USAssa vähän aikaa sitten pidennettiin kesäaikaa kummastakin päästä, perustuen laajaan tutkimukseen, joka perustui ihmisten aktiivisuuteen valoisan aikana. Lisäksi aikaeron, ja aikataulujen, pysymisestä Keski-Euroopan kanssa samana on hyötyä.
Kommentit (34)
Hölmöläisten hommaa. Kellonaika perustuu luonnonlakiin. "Valoisa aika" on hölmöläisten itsensä valitsema. Ja sitä valintaa voi muuttaa, jos siltä tuntuu.
Rautalankaa:
Kellonajaksi on luonnonlain mukaisesti sovittu että kello on 12 kun aurinko on korkeimmillaan.
Töihinmenoajaksi on sovittu 8:00.
Hölmöläistä vituttaa nousta töihin, siis siirretäänpä kelloa ;-)
En olisi huomannut koko asiaa jos en olisi aamulla uutisista lukenut.
Ei haittaa minua. Tapelkaa rauhassa te joita asia liikuttaa :D
Ap ei ymmärrä että ihmiset ovat erilaisia.
Keski-ikää lähestyvillä naisilla on todella paljon unihäiriöitä ja lapsiperheen unirytmin muuttaminen on myös välillä työlästä.
Itse vastusta kellojen turhaa siirtelyä.
On myös hyväunisiä ihmisiä jotka nukkuvat helposti miten, milloin ja missä vaan. Minä , ystäväni ja työkavereni emme kuulu näihin.
Emme halua sotkea unirytmiämme.
Mut tutkimuksien mukaan paras aika suomalaiselle olisi ruotsin aika, eli gt +1
Varmasti ihan kamalaa haittaa minulle on ollut siitä, että ennen vuotta 1981 Suomessa ei ollut kesäaikaa käytössä. Hirveää, miten olen edes pystynyt elämään silloin!
Kuulkaas! Haastetaan valtio oikeuteen, siitä minkälaista haittaa meille ennen 1981 elossaolleille onkaan ollut siitä, ettei kesäaikaa ollut!
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ihan kamalaa haittaa minulle on ollut siitä, että ennen vuotta 1981 Suomessa ei ollut kesäaikaa käytössä. Hirveää, miten olen edes pystynyt elämään silloin!
Kuulkaas! Haastetaan valtio oikeuteen, siitä minkälaista haittaa meille ennen 1981 elossaolleille onkaan ollut siitä, ettei kesäaikaa ollut!
Pöh. Juuri siksihän meillä menee niin hyvin, kun edes lapsuutemme parhaat vuodet saimme olla kellonsiirtelyiltä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöh. Juuri siksihän meillä menee niin hyvin, kun edes lapsuutemme parhaat vuodet saimme olla kellonsiirtelyiltä rauhassa.
Mutta mutta mä tunnen sisässäni tän suuren vääryyden! Äläpäs vähättele mun tunteitani!
Vierailija kirjoitti:
Selkeästi kuitenkin on niinä parina kolmena viikkona keväisin, kun iltaan saadaan valoisa tunti lisää, ja samoin syksyllä. USAssa vähän aikaa sitten pidennettiin kesäaikaa kummastakin päästä, perustuen laajaan tutkimukseen, joka perustui ihmisten aktiivisuuteen valoisan aikana. Lisäksi aikaeron, ja aikataulujen, pysymisestä Keski-Euroopan kanssa samana on hyötyä.
No voi jeesus. Jos siitä on paljon hyötyä että illalla on enemmän valosaa, niin miksi ei vaan siirrytä PYSYVÄSTI elmään pari tuntia eri aikaan?
Varsinkin eläkeläiset rutisee. Mitä väliä, kun ei kumminkaan ole enää edes työelämässä.
Siis häh, onko siirrytty jo kesäaikaan :D? Onko kello 14.19?
Iltavirkkuna, aikaisin töihin pakotettuna aamutorkkuna kiroan kesäajan alimpaan h__vettiin!
Jos aamusta olisi valoisaa, illasta aikaisin pimeää, saattaisin ehkä saada unesta kiinni illalla paremmin. Ainakin jos uskoo tutkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Iltavirkkuna, aikaisin töihin pakotettuna aamutorkkuna kiroan kesäajan alimpaan h__vettiin!
Jos aamusta olisi valoisaa, illasta aikaisin pimeää, saattaisin ehkä saada unesta kiinni illalla paremmin. Ainakin jos uskoo tutkijoita.
Kellon siirtely on ihan perseestä. Muutenkin nukahtamisongelma niin tuo aikojen vaihtelu on vain yksi riesa lisää. Kostoksi haen saikkua aina kun vituttaa. Lampaat ikävä kyllä alistuu kaikkeen paskaan ja siksi on näitä typeriä lakeja ja sääntäjöjä.
Periaatteessa mulle on ihan sama että siirretäänkö kelloja vai ei. Enemmän kuin kellojen siirtely mua häiritsee tää jokavuotinen valitus asiasta ja kaikkien professorien mielipiteiden lukeminen ympäri facebookia.
Teen kolmivuorotyötä, unirytmi on sekaisin joka tapauksessa. Vähän naurattaa se miten vaikeaa ihmiset tästä tekee, samalla kuitenkin vedellään ympäri maapalloa joka lomalla.
No se on tylsää siirrellä noita kelloja. Ei siitä muuta haittaa ole. Kännykät päivittyy itsekseen, mutta hella, mikro, seinäkellot yms. pitää muistaa siirtää. Eikä mun auton kello osaa päivittää itseään ja siinä menee minuutti laittaa se kuntoon, ei ole ihan simppeli. Minuutti elämästä hukkaan. Olisin voinut kirjoittaa vaikka toisen tällaisen turhan viestin sinä aikana.
Lisää nimiä tarvittaisiin, vielä ehtii allekirjoittaa. Yhteiskunnan rasitteet kesä-talviaika pois: Voimaa, terveyttä työpäivään ja elämään Keski-Eurooppalaisella aikavyöhykkeellä:
Vierailija kirjoitti:
Lisää nimiä tarvittaisiin, vielä ehtii allekirjoittaa. Yhteiskunnan rasitteet kesä-talviaika pois: Voimaa, terveyttä työpäivään ja elämään Keski-Eurooppalaisella aikavyöhykkeellä:
En halua keskieurooppalaiselle aikavyöhykkeelle, joten en voi allekirjoittaa. Missä adressi, jossa pelkästään luovutaan kesäajasta ja pysytellään ikuisesti Itä-Suomen ajassa?
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin eläkeläiset rutisee. Mitä väliä, kun ei kumminkaan ole enää edes työelämässä.
Näin on. Pahimpia kesä- tai talviajasta, kuka kummastakin nyt tykkää, valittajat ovat eläkeläiset, jotka voivat nukkua ja valvoa ihan miten haluavat. Ehdotin kerran yhdelle tällaiselle, että älä katso nukkumaan mennessäsi äläkä herätessäsi kelloa, sillä siitä aikaeron tuskasta pääsee....
Vierailija kirjoitti:
Keski-Euroopassakin on kesä- ja talviaika. Siellä siirryttiin kesäaikaan viime yönä. Kumpaan suomalaiset haluaa liittyä, keski-eurooppalaiseen kesä- vai talviaikaan?
Mielestäni kellojen siirtely on typerää ja lapsellista pelleilyä. Koko länsimainen orjayhteiskunta joka juoksee kellojen perässä paikasta toiseen: lol.