Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lentäminen " viimeisillään" raskaana

20.02.2006 |

hei,

löytyisikö täältä kokemuksia pitkistä lennoista loppuraskaudesta? tutkin juuri finskin sivuja ja lentäminen olisi sallittua (lääkärintodistuksella) 36. viikon loppuun eli 35+6 jälkeen ei saa lentää pitkiä lentoja. ollaan ulkosuomalaisia ja mieli tekisi käydä suomessa vielä alkukesästä.

viime raskaudessa lensin ongelmitta 4h lennon vielä 1,5kk ennen laskettua aikaa, mutta nyt koneessa pitäisi viettää 13h. edellisessä raskaudessa ei ollut muita oireita kuin mahan kasvu, ei siis turvotuksia, huimauksia tai pahoinvointeja. tälläkin kierroksella olen voinut tosi hyvin.

kuulisin mielelläni muiden kokemuksia pitkistä lennoista!

expatti rv 17+

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta vain 6h lennosta n. 2kk ennen laskettua aikaa ja se ainakin meni ihan hyvin. Ei mitään ongelmia. Jaloittelua ja vessassa juoksemista. Tukisukat ovat hyvä keino välttää turvotusta ja tukoksia. Jos on kovin vilkas masuasukki ja iso masu niin ei muu auta kuin vähän väliä jaloitella. Kyllä uskon että selviät siitä 13h lennosta ihan hyvin jos raskauskin sujuu ihan normaalisti. Minulla on ensi syksynä tarkoitus lentää Suomeen synnyttämään ja silloin edessä 8h + 1h lennot. Tässä juuri olenkin pähkäillyt että tarkoittaako tuo Finnairin " rv36 loppuun saakka" viikkoa 36+6 vai 35+6. Periaatteessahan juuri tuo 35+6 on 36.rv. Täytyy varman ottaa lennot rv 35 niin että varmasti pääsen lennolle. Edessä on samat lennot Suomeen ja takaisin myös n. rv25-30 ja sitten Suomesta on tarkoitus käväistä vielä Kreikassa joten tämä masuasukki saa ainakin lentää.

Vierailija
2/7 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse päättelin, että 36. viikon loppuun asti tarkoittaa tuota 35+6, tuota ei siis lukenut missään.

esikoinen on tosiaan syntynyt tammikuun lopussa ja itsenäisyyspäivänä vielä kävimme barcelonassa eikä ongelmia ollut. tukisukat oli kyllä jalassa. minulla oli lääkärintodistus käsilaukussa mutta sitä ei kukaan missään kysynyt joten en sitten alkanut sitä esittelemään. no, masu oli aika pieni ja talvivaatteet päällä ei vissiin näytä niin raskaana olevalta...

ehkä uskallan buukata ne lennot, saahan sitä matkavakuutuksesta rahansa takaisin jos lääkäri sitten jostain syystä kieltäisi lentämisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma lensin viela jouluksi Suomeen jolloin siis raskausviikot 30-31, ja jaksoin hyvin 7h+3h lennot vaihtoineen. Ei mitaan ongelmia. Nyt olen siis raskaana 37+4, enka kylla haluaisi istua koneessa 13 tuntia putkeen, edes business luokassa. Selkaa alkaa sarkea jo autossa istumisestakin, mutta tietenkin meissa on yksilollisia eroja. Ma en muuten tieda tuosta laakarintodistuksesta Finskilla, multa ei kukaan kysynyt kertaakaan noilla joululennoilla, kun jatkolento oli Zurichin kautta Helsinkiin. Mutta viikolla 36 saattavat jo kysya..

Mutta tama siis vain minun mielipide, varmasti on monia joiden mielesta viela ok :)

Vierailija
4/7 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nimittäin ollenkaan varmaa, että toimii raskaustapauksissa koska vakuutusyhtiö ei luokittele raskautta ja siihen kiinteästi liittyviä " kremppoja" sairaudeksi... Jouduin itse ottamaan asiasta selvää kun olen työmatkaillut vielä viime metreillä. Esim. Ruotsin matkavakuutukset eivät olisi kattaneet minua ollenkaan, Suomessa oltiin sentään vähän armollisempia, mutta täälläkään vakuutus ei olisi kattanut raskauteen liittyviä ongelmia, vain muut sairaudet.

Itse olen lentänyt Pohjoismaiden lyhyitä lentoja vielä viikoilla 30-33, mutta täytyy kyllä sanoa etten ihan suosiolla enää istuisi yli tunnin lentoa (rv 34)... painevaihtelut ja istuminen alkavat tuntua aika kenkuilta vaikka hyvin olenkin voinut. Lentoyhtiöiden suhtautuminen vaihtelee myös kovasti, Finski on käsittääkseni aika joustava ja päästää jopa rv 38 lyhyimmille lennoille. Toiset yhtiöt taas nipottavat jo rv 28 jälkeen.

Vierailija
5/7 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

finskin sivuilla lukee, että se todistus pitäis aina faksata ennen lentoa johonkin officeen. minä en ole koskaan faksannut ja ihan täydestä on mennyt.

tuttavani lensi aika viimeisillään ja hänellä ei edes ollut lääkärintodistusta, näytti neuvolakorttia kun todistusta kysyttiin ja täydestä meni.

eli riippuu varmaan tosi paljon vuorossa olevista kenttävirkailijoista, tekevätkö asiasta numeroa vai ei.

expatti

Vierailija
6/7 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ns. komennusmatkavakuutus jonka periaatteessa pitäis kattaa tuo mutta tsekkaampa vielä varmuuden vuoksi. kaikki muut raskauteen liittyvät kulut tuo vakuutus kyllä kattaa johonkin tiettyyn eurorajaan asti.

t.expatti, edelleen uskaltamassa lentää :)

Vierailija
7/7 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulemaan noin 20 viikolla, supistelee aika napakasti ja lepo auttaa! Olen nyt ollut 4 vkoa sairaslomalla jotta asukki pysyisi mahassa! Olisimme haluneet pojan kanssa mennä isän komennusmaahan kyläilemään mutta itse en uskalla oman vointini kanssa lentokoneeseen lähteä! (olisi 10 tunnin lento edessä ja 4h autoilua päälle)! Kannattaisi antaa raskuden mennä vielä reilusti eteenpäin jos olet lentämässä vasta loppuvaiheessa! 20-30 viikkojen välillä kumminkin ongelmat vasta alkavat jos edes alkavat! (toivottavasti eivät ala) Vakuutus yhtiö saattaa hyvinkin pestä kätensä lennon peruuntumisesta koska itse otat ns. riskin raskauden suhteen! Se kannattaa selvittää etukäteen, ettei yllätyksiä tule! Toivottavatsi kaikki menee hyvin jä pääset vielä suomeen ennen vauvan tuloa!