Onko maidottomuudesta oikeasti hyötyä?
Maidottomuudesta paljon kohistaan, ja mielestäni perustelut sille, että maitoa EI kannata juoda, ovat järkeenkäypiä. Voiko maidottomuudesta kuitenkin olla haittaa, tai seurata jotain puutostiloja, runsaasta kasviksien syömisestä huolimatta? Onko täällä maidottomalla olevia, miten ruokavalio on vaikuttanut esim veriarvoihin/ muuhun yleiseen olemukseen?
Kommentit (33)
Minulla maidottomuus on auttanut atooppiseen ihoon ja kynnetkin kasvaa vahvempina ja tasaisempina. Ei ole kuitenkaan maitoallergiaa todettu, joten en tiedä mistä johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla maidottomuus on auttanut atooppiseen ihoon ja kynnetkin kasvaa vahvempina ja tasaisempina. Ei ole kuitenkaan maitoallergiaa todettu, joten en tiedä mistä johtuu.
Suomesta ei kunnon maitoa saa.
En juo maitoa ja olen kasvissyöjä. Eipä ole terveyttä heikentänyt mitenkään. Syön kalsiun-D-vitamiinilisää joka riittää korvaamaan maidon puuttumisen.
Maitotuotteet ovat lyömättömiä liikunnasta palautumisessa. En tosin käytä nestemäistä maitoa vaan hapanmaitotuotteita ja tuorejuustoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maidotonta ruokavaliota et voi vaatia esim työpaikka ruokailussa, pelkästään omaan päätökseen perustuen. Pitää olla lääketieteelliset syyt.
Tämän asenteen vuoksi se lääkörintodistus on ilmeisesti hankittava, että saa sairaalassa (sitähän ei koskaan tiedä, milloin sinne joutuu) saa sopivaa ruokaa. Ilmeisesti mielestäsi sitä todistusta on kannettava mukana kaikkialla? Pitäisikö se vaikka tatuoida johonkin näkyväön paikkaan?
Itse tehdyt diagnoosit ei ainakaan mene läpi. Ärsyttää nuo ihmisten itselleen keksimät ruokarajoitukset, ne lisäävät ammattikeittiössä työtä ja kustannuksia ihan turhaan.
Maitotuotteet aiheutti mulle selvästi hankalan olon. Turpoilua ja sellaista. On mahassa niin hyvä olo kun ne jätin pois. Iho-ongelmiin en ole vielä saanut helpotusta, siihen liittyy selvästi muutakin. En syö myöskään noita korvikkeita, mitä nyt soijamaitoa joskus kahviin. Mitä minä niillä, kun voin syödä kasviksia.
Mielestäni on hassu ajatus, että maito pitää erityisesti korvata jollain, jotta saa välttämättömät ravintoaineet. Miten voi yhden eläinlajin ravitsemus muka perustua jonkun toisen eläinlajin maitoon? Kalsiumia saa kasviksista ja d-vitamiinia täytyy joka tapauksessa syödä purkista näillä leveysasteilla. Eniten kyllä tympii ihmiset, jotka on aivopesty Valion propagandalla. Saan kuulla sukulaisiltani taivasteluja, että kyllä nyt luut haurastuu ja osteoporoosi tulee, ja maitoa tuputetaan joka käänteessä. Mutta oma kokemukseni on että terveyteni on parempi ilman maitoa, vatsa ja iho voivat paremmin.
En ole vuoteen juonut maitoa enkä pahemmin maitotuotteita muuta kun juustoa. Iho oli ennen akneinen, ei ole enää.
Vaikka maidossa onkin kalsiumia ja lisättyä d-vitamiinia, eivät ne kehoon maidosta kauhean hyvin imeydy. "Olet mitä syöt" pitäisi muuttaa muotoon "olet mitä imeytät".
Suomi on kärkimaita osteoporoosissa JA maidonjuonnissa. Siitäpä kaikki voi vetää yhteyden, saako luut kaiken tarvittavan muutamasta lasista maitoa. Meillä Pohjoismaissa etenkin tää maidon mainostus on mennyt tosi pitkälle ja jopa valheelliseen suuntaan.
Maidottomuudesta ei ole mitään haittaa, ellei ole alle 2-vuotias ja äidin tississä kiinni ;)
Meidän perheessä ei enää käytetä maitoa. Nuorilta parani akneilu ja ovat pysyneet paremmin terveinä. Emme käytä enää muuta maitotuotetta kuin margariinia ja vatsavaivat ovat vähentyneet ja kaikki voivat paljon paremmin. Miksi yrittää väkisin käyttää maitotuotteita jos niistä aina tule ejotakin vaivaa? Kalsiumia saa muualtakin.
Jos lopettaa maidon käytön niin kai samalla lopettaa syömästä maidosta tehtyjä juustoja suklaata rahkaa jugurtteja leivonnaisia jne?
On ilmeisesti parempi syödä kalkkitabletteja?
Minulle sopii vain maito maitona en pysty syömään juustoja. Jostakin kai se kalkki on saatava.
Ihminen on jo alueesta riippuen käyttänyt iät ja ajat maitoa ravinnossaan. Aikoinaan se saattoi olla elinehto. Tämän vuoksi useiden ihmisten keho on muokkautunut ajansaatossa sietämään maitoa myös aikuisiässä. Alunperin oli tavallista, että ihminen on laktoosi-intolerantikko, mutta tämä ominaisuus alkoi väistymään etenkin Euroopassa, koska he selvisivät, jotka kykenivät käyttämään maitoa. Tämä ei siis tapahtunut kaikkialla, esim. Kauko-Aasiassa ja Afrikassa on edelleen tavallista olla laktoosi-intolerantikko.