Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko maidottomuudesta oikeasti hyötyä?

Vierailija
27.03.2016 |

Maidottomuudesta paljon kohistaan, ja mielestäni perustelut sille, että maitoa EI kannata juoda, ovat järkeenkäypiä. Voiko maidottomuudesta kuitenkin olla haittaa, tai seurata jotain puutostiloja, runsaasta kasviksien syömisestä huolimatta? Onko täällä maidottomalla olevia, miten ruokavalio on vaikuttanut esim veriarvoihin/ muuhun yleiseen olemukseen?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin eroon aknesta maidottomuuden ansiosta. Ei aikuinen ihminen tarvitse maitoa.

Vierailija
2/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain elimistöni todella sekaisin maidottomalla dieetillä. Kokeilin mielenkiinnosta kun siitä niin vauhkotaan. Olen kasvissyöjä joten kiinnosti myös kokeili onko minusta vegaaniksi. Korvasin maitotuotteita soija- ja kaurapohjaisilla tuotteilla ja suolisto meni ihan jumiin. Kauheat ilmavaivat ja ummetusta. Nuo korvaavat tuotteet on melkoisia lisäainepommeja ja eivät ainakaan sopineet minulle. Siirryin takaisin laktoosittomiin maitotuotteisiin ja vointi on taas hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse maidonjuonnin puolella. Viiskymppinen, hoikka nainen

ja saan päivittäisen kalsiumin tarpeen enimmäkseen rasvattomasta maidosta ja vähärasvaisesta

juustosta. En halua syödä kalkkitabletteja..

Vierailija
4/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No auttaahan se oloon, vaikkei aina jaksakkaan maidottomalla olla t. Maito(proteiini lässynlää laktoosittomille tiedoksi) allergikko

Vierailija
5/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidottomuudesta on hyötyä, jos olet allerginen maitoproteiinille tai jollet siedä laktoosia.

Maidottomuudesta ei ole haittaa jos joko käytät muita eläinkunnan tuotteita tai syöt b12- vitamiinia purkista JA syöt vihreitä kaaleja niin paljon, että saat kalsiumisi sitä kautta (tai otat senkin purkista) JA korvaat d-vitamiinin purkista. (Eli siis pelkkä "runsaasti kasviksia" ei ihan riitä, pitää tietää, mitä kasviksia ja silti usein ottaa lisää purkista)

Vierailija
6/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se riipu ihan ihmisestä. Mulla meni masennuksen takia vuosiksi maha ihan sekaisin, se ei hyväksynyt maitotuotteita tai lihaa (jota söin tosi harvoin) lainkaan. Ensin sain laktoosista oireita, sitten maidosta ylipäätään. Olin ensin maidottomalla ja sitten lähes maidottomalla. Esikoista odottaessani alkoi tehdä mieli kaikenlaisia maitotuotteita, ja nyt olen sitten kuutisen vuotta syönyt maitotuotteita, tosin en mitenkään valtavia määriä (en esim. juo maitoa kuin tiettyjen ruokalajien kanssa), ja se on vaikuttanut positiivisesti vatsan toimintaan. 

-

Mutta ajattelen kyllä, että maitotuotteiden liikakäytöstä on varmasti haittaa ihmiselle, maitohan esim. voi heikentää raudan imeytymistä.

Vierailija
7/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auttanut atopiaan ja hengitystietukkoisuuteen, siitepölyallergian oireet ovat helpottaneet.

En käytä soijatuotteita, kaurastakin vaan luomua, jossa ei juuri lisäaineita mutta en päivittäin enkä aina edes viikottain. Kaurakermaa aina joskus.

Vierailija
8/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito ei kuulu aikuisen nisäkkään ruokavalioon, joten maidottomuudesta ei ole haittaa. Maidon korvikkeista voi olla. Siksi kannattaakin syödä luontaisesti ravintoainerikasta ruokaa ja välttää korviketuotteita.

Vierailija
9/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta hyötyä, paitsi sinun ei tarvitse maksaa maitolitrojasi kahteen kertaan, ensin maajunttien tukena ja sitten vielä kaupan kassalla.

Maksat vain maaloistuet. Kaikki voisivat pitää vaikka kolmen viikon maitoboikotin ja testata maidottomuutta samanaikaisesti ja protestoida böndetukija vastaan.

Kaikesta muusta ollaan nyt leikkaamassa mutta maatalous on pyhä lehmä ja veronmaksaja on lypsylehmä.

Pakolaisia vastustetaan taloudellisilla perusteilla, mutta siihen ollaan kai alistututtu että maajunteilla on pyhä oikeus loisia, vaikka pakolaisista ei tule vuodessa kuluja maatalouteen verrattuna kuin prosentin osia.

Lisäksi on aina mahdollista että jotkut maahan muuttajat pääsevät joskus töihin ja alkavat tuottoisikisi veronmaksajiksi. Eli joku prosentti heistä voi joskus olla hyödyksi, kun maajunteista tulee jatkuvasti olemaan pelkkiä kuluja ja 0% hydyttää Suomea ikinä.

Vierailija
10/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin maidon juonnin 4- tai 5-vuotiaana, koska siitä tuli maha kipeäksi. Meillä on suvussa aika monella jonkinasteinen laktoosi-intoleranssi. Tosin lapsuudessani ei koko nimeä kai tunnettu. Isoäiti ja äiti pystyivät juomaan piimää ja saamaan sitä kautta ainakin jonkin verran kalsiumia, mutta minulle ei piimä uponnut silloin eikä uppoa vieläkään. Liian hapokasta! Juustoakin syötiin siihen aikaan vähemmän kuin nyt. Varhaislapsuudessani ei edes älytty alkaa syöttää kalkkitabletteja. Se tapahtui vasta kouluiässä. Minulla on suurimmat ongelmat osuneet hampaisiin eli kaukana ei enää ole kokoproteesi yläleukaan. Sama muuten isoäidillä ja äidilläkin, heidän kohdallaan tosin jo pari vuosikymmentä varhemmin. Muuten luut kyllä ovat vahvat. Kaaduin tuossa reilu viikko sitten aika pahasti, mutta luut kestivät!

Vierailija
11/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse maidonjuonnin puolella. Viiskymppinen, hoikka nainen

ja saan päivittäisen kalsiumin tarpeen enimmäkseen rasvattomasta maidosta ja vähärasvaisesta

juustosta. En halua syödä kalkkitabletteja..

Parempiakin kalsiumin lähteitä löytyy kuin rasvattomat maitotuotteet.

Vierailija
12/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No auttaahan se oloon, vaikkei aina jaksakkaan maidottomalla olla t. Maito(proteiini lässynlää laktoosittomille tiedoksi) allergikko

Siis oikeasti, aikuinen ihminen v-tuilet laktoosi-intoleranteille että sulla on hienompi allergia ;D

Vierailija
14/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidotonta ruokavaliota et voi vaatia esim työpaikka ruokailussa, pelkästään omaan päätökseen perustuen. Pitää olla lääketieteelliset syyt.

Vierailija
15/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän maitotuotteita, mutta maidonjuonnin lopetin. En käytä ollenkaan kuumentamatonta maitoa. Juon ruualla yleensä piimää. Akne hävisi kokonaan, samoin tulehdukset. Eli ei välttämättä tarvitsi lopettaa kaikkia mahdollisia maitotuotteita - enkä kyllä siihen pystyisikään.

Vierailija
16/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sekä kliiniset tutkimukset ja väestötutkimukset osoittavat nykymaidon olevan joko neutraalia terveyden kannalta tai lievästi terveyttä edistävää."

http://www.pronutritionist.net/2012/09/maito-ja-terveys-mika-on-naytto/

Vierailija
17/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin aika sitten veikkailin, että mikä mahtaa olla seuraava "-ton -dieetti", kun gluteeniton ja sokeriton alkaa menettää hohtoaan. Olin oikeassa, että maidotonhan se.

Mitä veikkaatte, mikä seuraavaksi? Lihaton olis ihan jees ympäristönkin kannalta!

Vierailija
18/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle maidoton ei vaikuttanut mitenkään mihinkään. Kun maidosta ei ole ollut ongelmia, ei ole huono iho tai kakka eikä turvota niin en huomannut että mikään noista olisi muuttunut. Eli jos ei ole mitään mihin toivoisi maidottomuuden vaikuttavan niin ei kannata odottaa mitään maan mullistavaa :) Luonnon kannaltahan se on vaan hyvä jos vähentää/lopettaa maitotuotteet koska sen tuottaminen on kova hiilen synnyttäjä ja ilmaston muutoksen edistäjä.

Vierailija
19/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maidotonta ruokavaliota et voi vaatia esim työpaikka ruokailussa, pelkästään omaan päätökseen perustuen. Pitää olla lääketieteelliset syyt.

Tämän asenteen vuoksi se lääkörintodistus on ilmeisesti hankittava, että saa sairaalassa (sitähän ei koskaan tiedä, milloin sinne joutuu) saa sopivaa ruokaa. Ilmeisesti mielestäsi sitä todistusta on kannettava mukana kaikkialla? Pitäisikö se vaikka tatuoida johonkin näkyväön paikkaan?

Vierailija
20/33 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on maitoallergia enkä ikinä ole pystynyt käyttää maitotuotteita. Kahvin kanssa käytän kaurajuomaa mutta muuten en juurikin korvaavia tuotteita (soijajogurtit yms) syö. Kalsiumia ja d-vitamiinia syön toki purkista aina kun muistan.

En tiedä miten voisin jos käyttäisin maitotuotteita mutta ilman niitä ei ainakaan ole mitään ongelmia terveydessä. Olen hoikka, iho on hyvässä kunnossa, verenpaineet hyvät ja kaikki mitä verestä on mitattu niin on olleet juurikin suositelluissa arvoissa. Sairastelenkin todella harvoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme