Onko kellään kokemusta hormonikierukasta?
Onko siitä hyvää sanottavaa? Millaisia sivuvaikutuksia se aiheuttaa?
Kommentit (12)
Auttoi kovasti endokipuihin. Tiputtelua parit ekat kk putkeen ja edelleen vuotaa vähäisesti n. pari vk putkeen silloin kun vuotaa, eli parin kolmen kk välein. Alkua vaikea ennustaa, se miinuspuoli. Samoin paino noussut vuodessa 8 kg, vaikka vähentänyt syömistä ja kiloista ei tunnu pääsevän millään eroon. Ennen olin hoikka nyt rasvaa kertynyt päärynämalliin.
Minulla on kolmas mirena. Ei mitään huonoa sanottavaa.
Varmaan aika monella naisella siitä on kokemuksia. Toisille sopii, toisille ei. Ittelleni se oli ihan helvetti. En enää ikinä suostu mihinkään hormonaaliseen ehkäisyyn. Kuparikierukka on tällä hetkellä ja kun se menee vanhaksi, lähtee piuhat katki.
Mullekkaan ei sopinut, olin tosi kiukkuinen. Poistin kierukan. Toisille sopii taas hyvinkin.
Jos ei olisi vienyt seksuaalisia haluja, niin olisin jatkanut sen käyttöä, sillä muuten oli kiva ja huoleton olo sen kanssa.
Tosi hyvät kokemukset. Asennuksen jälkeen tiputteluvuotoa pari päivää, sen jälkeen kaikki vuodot pysyneet vuosikaudet poissa. Hemoglobiini nousi 45 pykälää. Ainoa miinus silloin tällöin nousevat isot finnit leukaan ja rintakehään. En tosin edes tiedä, johtuuko ne kierukasta.
3 viikon helvetti oli irti, maksoi 167€. Jouduttiin poistamaan kun tuntui niin pahalle. Itse en sitä olisi tahtonut, Ehkäisyneuvolan tädit painostivat,en suosittele kenellekään.
Vaihdoin syksyllä kuparista hormonikierukkaan ja on paljon parempi. Kuparin halusin koska halusin eroon hormoniehkäisystä, mutta menkat oli tosi runsaat ja ihan selvät pms-oireet, sekä alaselkäkipuja.
H.kierukan kanssa menkat jäi parin kkn alkuvuotojen jälkeen tosi niukoiksi, seksihalut ei ole kadonneet enkä enää ole pms-hirviö, selkäkivutkin helpottuneet. Vaikka siinä hormonia onkin niin kuitenkin paljon vähemmän kuin pillereissä. Mulle tulee muutenkin harvoin näppyjä, eikä niitä nytkään ole tullut.
Libido katosi. Meinasi tuhota avioliittoni, kun en ensin ymmärtänyt mistä on kyse. Seksi on ihan valtavan iso osa meidän parisuhdetta ja yhtäkkiä en enää halunnutkaan sitä. Ajatus seksistä ahdisti ja mies tietysti yhtä ymmyrkäisenä asiasta.
Vuoto ei hävinnyt mihinkään. En toki enää vuotanut kuin seula, mutta saatoin vuotaa 2,5 viikkoa kuukaudesta, kun otetaan alku- ja lopputiputtelut mukaan.
Lihoin reilussa vuodessa 10kg. Kierukka kasvatti ruokahalua ja varmaankin hidasti aineenvaihduntaa. Olen aina voinut syödä ihan mitä sattuu lihomatta. Kierukan kanssa lihoin pelkästä ruuan näkemisestä.
Minulle ei siis Mirena sopinut mitenkään päin. Poistatin sen ja kävin sterilisaatiossa.
Ei taida olla.
Oikeesti:
Kokeilepa hakua, hormonikierukasta on keskusteltu tälläkin palstalla tuhansia kertoja.