Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten työ olisi vain työtä?

Vierailija
26.03.2016 |

Työskentelen vastuullisissa tehtävissä ja tykkään todella paljon työstäni. Perhe on minulle kuitenkin tärkein asia elämässäni, tosin työkin on tärkeää. Hoidan tehtäväni hyvin ja huolella, tulosta tulee.

Minulla on kuitenkin ongelma: tahdon jäädä vapaa-ajalla miettimään omassa mielessäni työasioita ja en millään meinaa päästä niistä eroon. Se vie turhaa energiaa ja harmittaa minua. Vapaa-aika on yksityiselämää ja lepoa varten, työasiat pitäisi pystyä pitämään pääasiassa poissa mielessä.

Nyt kaipaankin konkreettisia neuvoja, millä tavalla pystyisin paremmin pitämään työn työnä ja keskittymään vapaa-aikana muihin asioihin? Millä tavalla mieli rauhoitetaan työasioista?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paininut saman ongelman kanssa. Yksi keino, ei välttämättä kovin helppo sellainen,on yksinkertaisesti siirtää ajatukset muualle, heti kun työasiat tulevat mieleen. On opeteltava keskittämään ajatukset muihin asioihin.

Toinen ihan konkreettinen neuvo on se, että kirjoita työpäivän päätteeksi kalenteriin seuraavan/ seuraavien päivien hommat. Näin ne eivät jää pyörimään mieleen. Tämän mielekkyys riippuu toki työpaikastakin, mutta ainakin toimistohommissa tästä voi olla hyötyä.

Vierailija
2/5 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu, saatan herätä yölläkin ja nähdä unia työasioista. Enkä ole edes vastuullisessa työssä. Mun työyksikkö just vaihtui ja tuon uuden paikan myötä kans kaikki on koko ajan mielessä.

Yritän vapaalla tehdä sellaisia asioita, että pysyy ajatukset pois työasioista. Toisaalta lenkkeily on mulle hyvä stressinpurkaja myös, jotenkin kun lenkillä alkaa työasiat raksuttaa päässä niin tuntuu, että ne jäsentyy. Muuten voi olla kauhee ongelma, että työasiat tunkee koko ajan päähän, en pysty välttämättä keskittymään seksiinkään kunnolla. Tää palstailu on myös sellaista, että keskityn tähän täysin kun täällä kirjoittelen ja se auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap teet työksesi? Jääkö jotkut tietyt hankalemmat asiat pyörimään mieleen, jotkut edessä olevat tehtävät vai jo tehdyt asiat?

Vierailija
4/5 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa on, ainakin jos työ on ns. tietotyötä, ei niitä aivoja voi niin vaan käskeä olemaan miettimättä työasioita. Itse olen ajatellut, että ei se ole niin kamalaa, jos joskus vapaallakin töitä miettii, kunhan osaa ajatella muutakin. Joskus parhaat työhön liittyvät oivallukset tulevatkin vapaalla jotain ihan muuta tehdessä. Muu tekeminen auttaa aivoja yhdistämään tietoa uudella tavalla.

Mutta jos työasiat vaivaavat ja haittaavaat nukkumista ja vapaa-ajan toimia, työstä kannattaa selkeästi irrottautua. Työpuhelin kiinni, sähköpostia ei kannata vapaalla lukea. Joskus siihen sorrun ja se kostautuu kyllä, kun asiat jäävät pyörimään päähän, varsinkin jos töissä on ilmennyt poissaollessani joku ongelma. Liikunta auttaa irrottautumaan ja voihan sitä tehdä esim. mindfulnes-harjoituksia. Joku täydellistä keskittymistä vaativa harrastus on myös hyvä, esim. soittaminen, jolloin ei voi ajatella muuta.

Vierailija
5/5 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleeni jäävät erityisesti pyörimään esimiestyöhön ja johtamiseen liittyvät asiat. 

- ap