Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa vaatekaupoissa on vaan naisia myyjinä?

Vierailija
25.03.2016 |

Jopa miesten vaatteita myyvissä kaupoissa myyjät ovat aina naisia. Mistä tämä johtuu? Ulkomailla ollessa vaatekaupankin kasalla tapaa miehiä siinä missä naisiakin. Ja kassalla saattaa työskennellä jopa yllättävän vanhojakin ihmisiä, kun taas Suomessa myyjät tuppaa olemaan erittäin nuoria ja vanhimmatkin maksimissaan viisikymppisiä. Onko ulkomailla niin paljon paikkoja vapaana, että niitä joudutaan täyttämään muillakin kuin kauniilla nuorilla naisilla vai onko se kulttuuri siellä erilainen, ettei kassatyö koeta "köyhien opiskelijatyttöjen" työksi?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on homoja ainakin. Esim. Dressmannilla.

Vierailija
2/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet eivät varmaan suostu töihin niin huonoilla palkoilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin pari päivää sitten dressmannilla, kaikki myyjät olivat miehiä. Suomessa kassatyö on "huonoa" työtä, ja ihmiset pyrkivät siitä yleensä pois, kaikissa maissa näin ei ole. tai vaihtoehtoisesti useissa maissa  koulutus maksaa -> jos ei varaa kouluttautua, olet koko elämäsi kaupan kassalla.

Naisia olettaisin vaatekaupoissa olevan kassalla useammin siksi, että ainakin omien havaintojeni mukaan kouluttautumattomat miehet hakevat mieluummin töihin vaikka pitsakuskeiksi kuin h&m:n myyjiksi.

Vierailija
4/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole sukupuolisyrjintää, jos miehiä ei palkata vaatemyymälään. Ei asia voi niinkään olla, että aina se paras hakija olisi nainen.

Vierailija
5/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin miehet eivät arvosta kassatyöhön "jämähtämistä", sen on oltava vaan joku välivaihe uralla.

Vierailija
6/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole sukupuolisyrjintää, jos miehiä ei palkata vaatemyymälään. Ei asia voi niinkään olla, että aina se paras hakija olisi nainen.

Mutta jos vaatekauppaan hakijoista 90% on naisia ja 10% miehiä, on ihan loogista että myös vaatekaupan työntekijöistä 9/10 on naisia.

Vierailija
7/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun asiaa mietin, niin yllättävän monessa vaatekaupassa paikkakunnallani myyjät ovat miehiä.

Vierailija
8/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakijoissa ei välttämättä ole montakaan miestä, saati että olisivat naisia parempia.

Vierailija
9/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos vaatekauppaan hakijoista 90% on naisia ja 10% miehiä, on ihan loogista että myös vaatekaupan työntekijöistä 9/10 on naisia.

Prosentit repäisit arvatenkin pesrseestäsi?

Vierailija
10/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut parissa vaatekaupassa töissä ja en muista kertaakaan nähneeni miehen laittamaa hakemusta. Joten ihan ymmärrettävää, että suurin osa vaatekauppojen myyjistä on nuoria naisia, kun suurin osa hakijoista on nuoria naisia..

Vierailija
11/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kertaakaan törmänneeni miesmyyjään vaatekaupassa. En edes Dressmannilla. Joskus harvoin näkee nuoria poikia kaupankassana, mutta ei ikinä vaatekaupassa. Kertokaa mulle yksikin naistenvaatekauppa, jossa on mies myyjänä! Menen heti ihmettelemään! :)

Vierailija
12/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä kuin miehiä ei ole paljoa hoitajina tai naisia montaa teknisillä aloilla: eivät hae niihin. 

Vierailija
13/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan käynyt tietämättäni erikoisissa suomalaisissa ja nimen omaan suomalaisissa vaateliikkeissä kun kuluneella viikolla jokaisessa on minua on palvellut mies. - En siis ole käynyt esimerkiksi Henkassa ja maukassa, josta tuli mieleeni, että en ole varma mutta muistelisin, että opiskelukavereistani osa olisi kertonut, että heille oltaisiin haluttu korvata, ainakin osa palkasta vaatteina, joka saattaisi ehkä olla sellainen etu joka ei -ihan niin montaa miestä, kuin naista kiinnostaa. (Huraa lokerointi ja ennakko luulot!).  Mutta missäkö olen asioinut liikkeet olivat Koiso, Tampereen keskustori, Hallituskadulla sijaitseva Pohjanheimo ja Kapteenska, -joka kyllä löytyy Tampereeltakin - ja mukava niin, mutta tällä kertaa kävin Helsingissä.  

Vierailija
14/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prosentit repäisit arvatenkin pesrseestäsi?

niin repäisin, en koittanutkaan esittää mitään oikeaa tilastotiedettä asiasta, koska siitä en tiedä. Tämä oli vain omien havaintojeni perusteella tehty yleistys, ei mikään absoluuttinen totuus.

Vierailija
15/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista kertaakaan törmänneeni miesmyyjään vaatekaupassa. En edes Dressmannilla. Joskus harvoin näkee nuoria poikia kaupankassana, mutta ei ikinä vaatekaupassa. Kertokaa mulle yksikin naistenvaatekauppa, jossa on mies myyjänä! Menen heti ihmettelemään! :)

Joensuun isossa myyssä ainakin monessa vaatekaupassa, tervetuloa.

Vierailija
16/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naiset ahdistuu ja luulee pervoksi jos on tosimies töissä naistenvaatekaupassa. Eli ei kauan ole asiakkaita ja mies siirretään sivuun

Vierailija
17/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa Euroopan maassa myös kahviloissa ja ravintoloissa on enemmän miehiä kuin naisia töissä.

Vierailija
18/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se nyt vielä puuttuisi, että vaatekaupan myyjät olis miehiä! *Meikä puhisemassa sovituskopissa liian pienien farkkujen kanssa. Miesmyyjä verhon takana tiedustelee, että mitenkäs siellä..? Minä soperran että taidan tarvita sen isomman koon. Sitten luikertelen jotenkin eroon niistä pienistä farkuista ja puen ne isommat, jotka myyjä toi. (Ja nekin puristaa vyötäröltä.) Sitten pyörin myötä- ja vastapäivään miesmyyjän edessä, joka nyökkäilee, että nehän istuu fantastisesti. Ja mua nolottaa*

Juu ei mulle kiitos.

Vierailija
19/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono palkka. Miehet ei hakeudu.

Vierailija
20/22 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on mietityttänyt että miksi kahvilatyö, jossa näkee lähinnä nuoria naisia onkin yhtäkkiä tarpeeksi coolia myös nuorille jannuille, kun kyseessä on Starbucks?! Siellä tuntuu aina olevan trendikkäitä mieskahviartisteja ym...