Uskonnonvapaudesta pitäisi tehdä kansalaisaloite.
-kirkkolaki pois Suomen Laista
-seurakunnilta verotusoikeus pois
-seurakunnat korvautuisivat yhdistyksillä tai yrityksillä, jotka noudattavat jäsenmaksu- ja kaikissa muissakin asioissaan Suomen Lakia. Mahdollisesti maksaisivat veroa kuten kaikki muutkin.
-pakolliset uskonnolliset juhlapäivät poistetaan, vuosityöaikaa luonnollisesti muuttamatta.
Kommentit (32)
Allekirjoitan muut paitsi viimeistä kohtaa. Nykyiset uskonnolliset juhlat ovat vanhempia kuin kristinusko, ne pitäisi korvata sitten jollain muulla. Ihmiset tarvitsevat vuodenkiertoa rytmittäviä iloisia juhlia.
Onhan näitä tehty.
Edelliseen kansalaislakialoitteeseen taisi tulla jotain 3000 kannatusta. Ei suomalaisi kinnosta.
Miten olisi nykyinen määrä palkallisia arkivapaita, mutta ne saisi itse päättää milloin niitä pitää? Mä voisin ihan hyvin olla töissä pääsiäisen ja joulun aikaan, jos saisin samanarvoiset arkipyhät vaikka normiviikonlopun yhteyteen joskus toiste. Siis saman verran yhtäjaksoista vapaata.
Mun duunikaveri on muslimi. Hän ottaa 2-3 päivää palkatonta vapaata aina ramadanin päättymisen aikaan. Varmaan hän mieluummin ottaisi nekin vapaat palkallisena, jos voisi olla töissä vaikka jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan muut paitsi viimeistä kohtaa. Nykyiset uskonnolliset juhlat ovat vanhempia kuin kristinusko, ne pitäisi korvata sitten jollain muulla. Ihmiset tarvitsevat vuodenkiertoa rytmittäviä iloisia juhlia.
Ei kele, uskonnottomassa maassa ei tarvittaisi mitään yhteisiä päiviä jolloin kaupat ja kaikki kiinni.
Virossakin taitaa olla muutama tällainen päivä olla vaikka maa ei tunnusta uskontoja. Nämä ovat itsenäisyyspäivät ja voitonpyhä. Ja kyllä tuolloinkin kauppoja on auki. Jouluna, uutena vuotena ja juhannuksena kaikki paikat eivät myös ole auki.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan kävisi kirkkokerhojen jäsenmäärille kun parin tonnin pakollinen vero/vuosi muuttuisi vapaaehtoiseksi parn tonnin jäsenmaksuksi ;-)
Mä en nyt tajuu. Eihän se nykyäänkään ole pakollinen. Ihan hyvin voit erota kirkosta, eikä sun silloin tarvi mitään kirkollisveroakaan maksaa. Eikö kukaan ole sulle kertonut?
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi nykyinen määrä palkallisia arkivapaita, mutta ne saisi itse päättää milloin niitä pitää? Mä voisin ihan hyvin olla töissä pääsiäisen ja joulun aikaan, jos saisin samanarvoiset arkipyhät vaikka normiviikonlopun yhteyteen joskus toiste. Siis saman verran yhtäjaksoista vapaata.
Mun duunikaveri on muslimi. Hän ottaa 2-3 päivää palkatonta vapaata aina ramadanin päättymisen aikaan. Varmaan hän mieluummin ottaisi nekin vapaat palkallisena, jos voisi olla töissä vaikka jouluna.
Eihän ihminen saa itse päättää muistakaan lomista. Jos firman henkilökunta on vaikka kristittyjä ja kaikki sanoo olevansa joulun pois, niin koko firma pitäisi sulkea. Ei ole työtekijöiden tehtävä päättää siitä milloin firma on auki ja milloin kiinni.
Idioottimainen ajatus.
En ole koskaan ymmärtänyt uskovaisten ajatusta että vuosityöajan kuuluisi määräytyä uskonnon mukaan!
Jos vietettäs vaan suomalaisia pyhiä? Ei kristittyjen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ihminen saa itse päättää muistakaan lomista. Jos firman henkilökunta on vaikka kristittyjä ja kaikki sanoo olevansa joulun pois, niin koko firma pitäisi sulkea. Ei ole työtekijöiden tehtävä päättää siitä milloin firma on auki ja milloin kiinni.
Idioottimainen ajatus.
Et hiffaa ;-(
Elämä jatkuisi ihan ennallaan, firmojen päätösvaltaan ei tulisi minkäänlaisia muutoksia. Firman päättäjillekin (tuskin koskaan työntekijät!) vain tulisi vain uskonnonvapaus;-)
Kyllä ne pyhät auttavat kaikkia jaksamaan. Keväällä kevätpäiväntasauksena juhlitaan kevään tuloa. Yö ja päivä tasavahvoja. Juhannuksena kesäpäivänseisauksena juhlimme yötöntä yötä ja valoa.
Syyspäivän tasaus osuu sadonkorjuujuhlaan, jolloin mielestäni pitäisi olla myös pyhä. Kirkossa siihen osuu arkkienkeli Mikaelin päivä. Talvipäivän seisaus on pimein aika, jolloin surinko ei näyttäydy, ennenkuin kolmantena päivänä hotisontissa (25.12) uusi aurinko syntyy pohjolassa.
Eli nämä suuret pyhät osuvat itseasiassa auringon kiertoon aika luontevasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos vietettäs vaan suomalaisia pyhiä? Ei kristittyjen.
Olen uskonnoton ja en kaipaa mitään yhteisiä pyhiä en pakanallisia enkä näitä kritillisiä, jotka on pakanapyhien päälle sijoitettu.
Uusivuosi ja itseisyyspäivä riittää mainiosti.
Töissä olin suomalaisessa pörssi firmassa ja jouduin olemaan paljon yhteydessä sivukonttoreihimme. Näitä oli noin 15 ja ihan ympäri maailmaa. Ranskaan oli rasittavaa pitää yhteyksiä, vaikka firman työkieli oli englanti niin koko toimimistossa vain pomo puhui sitä. Heillä oli käsittämätön määrä erilaisia arkipyhiä. Eli koko toimisto kiinni keskellä viikkoa, ei oikein toimi nykypäivänä tuollaiset jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idioottimainen ajatus.Et hiffaa ;-(
Elämä jatkuisi ihan ennallaan, firmojen päätösvaltaan ei tulisi minkäänlaisia muutoksia. Firman päättäjillekin (tuskin koskaan työntekijät!) vain tulisi vain uskonnonvapaus;-)
No nuo omatpyhäpäivät pitäisi tietää kyllä vuosi etukäteen. Ja niistä pitäisi voida neuvotella, kuten kesälomistakin. Harva suomalainen on niin tiukka kuin ortodoksijuutalainen, joka ei voi sabattina tehdä yhtään mitään.
Japanilaisilla on erikoinen pyhä, joka on silloin kuin kirsikat alkavat kukkimaan. Eli joka vuosi eri aikaan ja etukäteen ei voi tietää milloin kukat puhkeavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kele, uskonnottomassa maassa ei tarvittaisi mitään yhteisiä päiviä jolloin kaupat ja kaikki kiinni.
Virossakin taitaa olla muutama tällainen päivä olla vaikka maa ei tunnusta uskontoja. Nämä ovat itsenäisyyspäivät ja voitonpyhä. Ja kyllä tuolloinkin kauppoja on auki. Jouluna, uutena vuotena ja juhannuksena kaikki paikat eivät myös ole auki.
Olet vähän myöhässä. Suomessa ei enää ole päiviä jolloinkapat täytyisi olla kiinni.
En itse ole erityisen uskovainen, mutta kirkon tuhoaminen on lopetettava heti, ainakin siihen saakka, kun Islam on työnnetty ulos keskuudestamme
Vierailija kirjoitti:
En itse ole erityisen uskovainen, mutta kirkon tuhoaminen on lopetettava heti, ainakin siihen saakka, kun Islam on työnnetty ulos keskuudestamme
Kyllä!
Minä kannatan kirkkoa, instituutiona. Se vaalii henkisyyttä ihmisessä. Kaiken ei tarvitse olla VAIN materiaa.
En ole uskovainen, mutta kuulun kirkkoon. Ajattelen asioista omalla tavallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä!
Minä kannatan kirkkoa, instituutiona. Se vaalii henkisyyttä ihmisessä. Kaiken ei tarvitse olla VAIN materiaa.
En ole uskovainen, mutta kuulun kirkkoon. Ajattelen asioista omalla tavallani.
Ja islam on uhka koko länsimaailmalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei auta Suomen kirkko maan puolustuksessa. Matuttavat aivan kiimassa ;-(
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne pyhät auttavat kaikkia jaksamaan. Keväällä kevätpäiväntasauksena juhlitaan kevään tuloa. Yö ja päivä tasavahvoja. Juhannuksena kesäpäivänseisauksena juhlimme yötöntä yötä ja valoa.
Syyspäivän tasaus osuu sadonkorjuujuhlaan, jolloin mielestäni pitäisi olla myös pyhä. Kirkossa siihen osuu arkkienkeli Mikaelin päivä. Talvipäivän seisaus on pimein aika, jolloin surinko ei näyttäydy, ennenkuin kolmantena päivänä hotisontissa (25.12) uusi aurinko syntyy pohjolassa.Eli nämä suuret pyhät osuvat itseasiassa auringon kiertoon aika luontevasti.
Että voi joku olla sekaisin, vastustaa nyt sitä että kirkko määrää pyhäpäivät ja sitten haluaa sanella uudet pakolliset pyhät, joidenkin muinaisshamaanien perinteiden mukaan.
Mikaelin päivä muuten heittää melkein viikolla syyspäiväntasauksesta.
Jos nyt välttämättä yhteisiä pyhiä tarvitaan niin ne voitaisiin Viron tapaan maan historiasta. Voitonpyhä 23.6 on itseasiassa juhannusaattona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta Suomen kirkko maan puolustuksessa. Matuttavat aivan kiimassa ;-(
Niin, näennäisesti. Mutta kun alkaa taistelu elintilasta, matut poltetaan roviolla.
Kuinkahan kävisi kirkkokerhojen jäsenmäärille kun parin tonnin pakollinen vero/vuosi muuttuisi vapaaehtoiseksi parn tonnin jäsenmaksuksi ;-)